اندو دندانپزشکی, تجهیزات دندانپزشکی

سیلر دندانپزشکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سیلر دندانپزشکی چیست

سیلر دندانپزشکی چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ از سیلر دندانپزشکی در چه مواردی استفاده می شود؟ آیا سیلر دندانپزشکی انواع مختلفی دارد؟ چطور می توان بهترین مدل را انتخاب و تهیه کرد؟

سیلر دندانپزشکی یک ماده‌ای است که برای پر کردن فضاهای خالی یا شکستگی‌های کوچک در دندان‌ها استفاده می‌شود. این ماده معمولاً از مواد مختلفی مانند رزین‌های کامپوزیت، آمالگام، زینک فسفات و … تشکیل شده است. 

سیلرها دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر فشار، مقاومت در برابر خوردگی، مطابقت با رنگ دندان و انعطاف‌پذیری مناسب هستند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود سیلرها بتوانند به طور موثر فضاهای خالی را پر کرده و دندان را در برابر عوامل خارجی محافظت کنند.

انواع مختلفی از سیلر دندانپزشکی در بازار موجود است که شما می توانید آن ها را در آوا دنتال مشاهده و هر کدام که نیاز دارید تهیه نمایید.

حالا در ادامه در مورد این ماده بیشتر صحبت کرده و خصوصیات و ویژگی های آن را به طور تخصصی بررسی خواهیم کرد.

سیلر دندانپزشکی چیست؟

همانطور که می دانید دندان های انسان به مرور زمان دچار پوسیدگی و خرابی های مختلفی می شود که برای جلوگیری از افتادن و شکستن آن ها باید هر چه سریعتر درمان شوند. این خرابی ها می توانند به دلایل مختلفی مانند عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم رعایت مراقبت های مراقبت های مورد نیاز، مراجعه نکردن به دندانپزشک برای مدت زمان زیاد، مصرف انواع مواد غذایی مضر برای دندان مانند شیرینی جات و قندها، مصرف بیش از حد دخانیات برای مدت زمان طولانی و … سریعتر ایجاد شده و برای شما دردسر ایجاد کنند.

زمانی که به دلیل خرابی و پوسیدگی سطحی دندان و یا خراب شدن ریشه و دندان درد به دندانپزشک مراجعه می کنید، متخصص مربوطه با توجه به نیاز دندان شما، روند ترمیم و درمان را انتخاب کرده و برای این روش از بازار و محصولات متفاوتی استفاده می کند. سیلر نیز یکی از این محصولات مهم است که هر دندانپزشکی در مطب یا کلینیک خود دارد.

سیلر دندانپزشکی چیست؟

سیلر در معنای لغوی هم معنای جالبی دارد؛ Seal به معنای مهر و موم کردن، درگیری و آب بندی کردن است و Sealer به معنای هر چیزی است که عمل مهر و موم کردن را انجام می دهد. 

سیلرها معمولاً توسط دندانپزشکان برای تعمیر شکستگی‌های کوچک، پر کردن فضاهای خالی پس از پاکسازی ترکیبات مضر، ترمیم دندان‌های دچار تغییر رنگ و یا ترمیم دندان‌های دچار فرسایش استفاده می‌شوند تا از تجمع دوباره میکروب‌ها جلوگیری شود.

تا اینجا تقریبا متوجه شدید که سیلر دندانپزشکی چیست؛ حالا وقت آن رسیده است که در مورد انواع مختلف آن صحبت شود. سیلر دندانپزشکی در انواع زیر طراحی و به بازار عرضه شده است:

  • سیلر‌های با پایه زینک اکساید
  • سیلرهای حاوی هیدروکسید کلسیم
  •  سیلرهای رزینی (با پایه پلاستیک)
  • سیلرهای با پایه گلاس آینومر

هر کدام از این موارد ویژگی های خاصی دارد که می تواند در روند ترمیم دندان تاثیر بسزایی داشته باشد. در ادامه هر یک از این موارد را بررسی می کنیم پس با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: توربین دندانپزشکی چیست؟

1. سیلرهای بر پایه زینک اکساید

سیلرهای دندانپزشکی بر پایه زینک اکساید به عنوان یک ماده پر کننده برای فضاهای خالی در دندان‌ها استفاده می‌شوند. زینک اکساید به عنوان یکی از مواد اصلی این نوع سیلرها عمل می‌کند.

سیلرهای دندانپزشکی بر پایه زینک اکساید معمولاً شامل مواد دیگری مانند رزین‌های متال‌متاکریلات، رزین‌های اپوکسی، فلزات مختلف و مواد افزودنی دیگر هستند. این مواد با هم ترکیب می‌شوند تا یک سیلر قوی و مقاوم برای استفاده در دندانپزشکی ایجاد شود.

سیلرهای دندانپزشکی بر پایه زینک اکساید عموماً برای ترمیم دندان‌های دارای فضای خالی، ترمیم ترک‌های کوچک، و یا پر کردن فضاهای خالی در دندان‌های مصنوعی استفاده می‌شوند. این نوع سیلرها به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، مانند مقاومت در برابر فشار و محافظت از دندان‌ها در برابر عوامل خارجی، برای تعمیرات دندانی مناسب هستند.

معایب سیلرهای زینک اکساید شامل موارد زیر است:

  • ایجاد تغییر رنگ دندان
  • زمان سفت شدن بسیار طولانی
  • عدم داشتن چسبندگی مورد نیاز
  • حلالیت نسبتا زیاد

با این وجود هنوز هم به دلیل موفق بودن این نوع سیلرهای دندانپزشکی در طول روند ترمیم دندان هنوز هم به طور وسیع استفاده می شوند.

2. سیلرهای حاوی هیدروکسید کلسیم

خب بعد از اینکه گفتیم سیلر دندانپزشکی چیست، حالا در مورد سیلرهای حاوی هیدروکسید کلسیم صحبت می کنیم. این ماده یک نوع سیلر است که بعنوان یک ماده پرکننده و ترمیم‌کننده برای فضاهای خالی در دندان‌ها استفاده می‌شود. این نوع سیلرها معمولاً شامل هیدروکسید کلسیم به عنوان ماده اصلی خود هستند.

هیدروکسید کلسیم یک ترکیب شیمیایی است که به عنوان یک ماده ضد میکروبی و ضد التهابی شناخته می‌شود. ویژگی‌های ضد باکتری و ضد التهابی هیدروکسید کلسیم باعث می‌شود.

برای استفاده از خصوصیات درمانی هیدروکسید کلسیم، آن را به یک پایه ZOE یا رزینی اضافه می کنند. 

معایب سیلرهای بر پایه هیدروکسید کلسیم شامل موارد زیر است:

  • حلالیت بالا
  • نشت کردن این نوع از سیلرها

مدل هایی از سیلرهای حاوی هیدروکسید کلسیم : Apexit plus /Apexit /Sealapex / CRCS

3.  سیلرهای رزینی (با پایه پلاستیک)

سیلرهای دندانپزشکی رزینی یا همان سیلرهای متال‌متاکریلات از ترکیبات رزینی متال‌متاکریلات تشکیل شده‌اند که معمولاً شامل دیگر موادی مانند پلیمرها، مواد پرکننده، مواد تقویت‌کننده و مواد افزودنی دیگر می‌باشند.

سیلرهای دندانپزشکی رزینی به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، مانند مقاومت در برابر فشار، چسبندگی بالا به دندان و قابلیت پر کردن فضاهای خالی در دندان‌ها، برای تعمیرات دندانی مناسب هستند.

4. سیلرهای با پایه گلاس آینومر

سیلرهای دندانپزشکی با پایه گلاس آینومر از ترکیبات گلاس آینومری تشکیل شده‌اند که از اسید پلی‌الیکتریک و پودر شیشه‌ای ساخته شده‌اند. آنها از ویژگی‌های چسبندگی بالا به دندان، آزادی از انقباض و گذر انسجامی با ساختار دندان شهودی برخوردارند.

اما مزایای این سیلر دندانپزشکی چیست؟

  • به خوبی می تواند با عاج دندان باند شود.
  • زیست سازگار هستند.

مزایای این سیلر کدام است؟

  • بعد از سفت شدن، انحلال پذیری پایینی دارند.
  • سختی بالایی دارند.

مثال‌هایی از سیلرهای بر پایه گلاس آینومر: Ketac_Endo /Active GP sealer

جمع بندی

همانطور که گفتیم، انواع مختلفی از ابزار، وسایل و محصولات دندانپزشکی هستند که روند یک روش ترمیمی دندان را تکمیل می کند که ما در این مقاله سعی کردیم در مورد این صحبت کنم که سیلر دندانپزشکی چیست و چه استفاده هایی دارد. وجود این ماده نیز مانند بسیاری از موارد دیگر در مطب ها ضروری است و بدون آن ممکن است روند درمان تکمیل نشود.

انواع مختلفی از سیلرهای دندانپزشکی در بازار موجود است که می توانید با توجه به نیاز خود آن ها را بررسی و تهیه نمایید.

ممنون که تا انتهای این مقاله از آوا دنتال با ما همراه بودید. امیدواریم این مطلب توانسته باشد به شما اطلاعات مورد نیاز را ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *