اتوکلاو دندانپزشکی

عیب یابی دستگاه اتوکلاو

عیب یابی دستگاه اتوکلاو

زمانی که با استفاده از یک اتوکلاو روند استریل سازی تجهیزات دندانپزشکی را انجام می دهید بهتر است که از نحوه عیب یابی دستگاه اتوکلاو آگاه باشید تا به این ترتیب زمانی که با یک ارور بر روی صفحه نمایش این دستگاه مواجه شدید بدانید که برای برطرفسازی آن به چه چیزی نیاز دارید و کارهایی گه از دستتان ساخته است را انجام دهید تا عملکرد اتوکلاو دوباره به حالت اول خود بازگردد. اما دلیل این کار چیست و چرا بهتر است که از نحوه عیب یابی دستگاه اتوکلاو مطلع باشیم.

یکی از دلایل این است که اتوکلاو در دندانپزشکی دستگاهی است که بسیار پرکاربرد بوده و دندانپزشکان به وجود آن نیاز دارند تا بتوانند تجهیزات دندانپزشکی خود را که یک بار و برای یک بیمار استفاده کرده اند را درون این دستگاه قرار دهند تا بتوانند به این صورت آن را ضدعفونی کرده و از وجود هر گونه میکروب و میکروارگانیسم پاک کنند. اما آیا این دستگاه زمانی که با مشکل مواجه شود به ما اطلاع می دهد؟ آیا ارور های مختلفی برای برطرفسازی مشکلات وجود دارد؟

پس در ادامه این مقاله از مجموعه مقالات اتوکلاو دندانپزشکی آوادنتال با ما همراه باشید تا به بررسی عیب یابی دستگاه اتوکلاو و ارور های موجود در این دستگاه بپردازیم.

چه چیزی بیشترین تاثیر را در عیب یابی دستگاه اتوکلاو دارد؟

اتوکلاو دندانپزشکی دستگاهی است که از بخش های بسیاری تشکیل شده است که هر یک از این قسمت ها ممکن است در طول زمان دچار خرابی شوند که در این هنگام ارور های مخصوص هر بخش ممکن است در صفحه نمایش دستگاه به شما عزیزان نمایش داده شود تا در صورتی که توانایی عیب یابی دستگاه اتوکلاو و برطرفسازی آن ها را داشته باشید دست به کار شده و مشکل را برطرف کنید. به این صورت دستگاه دوباره می تواند مانند روز اول به کار خود بپردازد بدون وجود مشکلی که به دستگاه فشاری وارد کرده و یا جلوی آن را برای انجام وظایفش بگیرد.

چه چیزی بیشترین تاثیر را در عیب یابی دستگاه اتوکلاو دارد

برخی از موضوعاتی که ممکن است در عیب یابی دستگاه اتوکلاو تاثیر بسیاری داشته باشد را در ادامه با یکدیگر بررسی می کنیم.

  • بخار و کیفیت آب: یکی از مهم ترین عواملی که می تواند در عیب یابی دستگاه اتوکلاو و بوجود آمدن مشکلات این دستگاه تاثیر گذار باشد بخار و کیفیت آبی است که در این دستگاه استفاده می شود، چرا که این ذرات می توانند به دریچه های دستگاه آسیب وارد کرده و باعث این بشوند که تله های بخار زودرس خراب شوند.
  • کنتاکتور ها: کنتاکتور ها اساسا رله های الکتریکی آمپر هستند که روشن و خاموش کردن این دستگاه با ولتاژ بالا می تواند باعث ساییده شدن این قطعات شود به همین دلیل باید حتما اطمینان حاصل کنید که سیم های با ولتاژ بالا حتما به صورت دوره ای سفت می شوند چرا که ممکن است در طول زمان شل شده و به دستگاه آسیب برسانند.
  • تله های بخار: این قطعات مقدار بسیار زیادی به کیفیت سیستم بخار و وجود نداشتن آوار بستگی دارد. با اینکه انواع مختلفی از تله های بخار در سیستم تحویل اتوکلاو وجود دارد اما بهتر است تا یک برنامه بازرسی تله بخار باید تمام تله های برگشت به دیگ را شامل شود تا به این ترتیب بتواند این قطعات را کنترل کند زیرا همه ی آن ها می توانند عملکرد دستگاه را مختل کنند و بر روی عیب یابی دستگاه اتوکلاو تاثیر بسیاری بگذارند.

موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که در رابطه با اتوکلاو باید بررسی شوند تا به این ترتیب روند عیب یابی دستگاه اتوکلاو به خوبی انجام شود.

چگونه می توان عیب یابی دستگاه اتوکلاو را سریع تر انجام داد؟

یکی از سوال هایی که ذهن اکثر افراد را به خود جلب می کند این است که چگونه می توان عیب یابی دستگاه اتوکلاو را سریع تر انجام داد؟

چگونه می توان عیب یابی دستگاه اتوکلاو را سریع تر انجام داد

برای پاسخ به این سوال بهتر است به جدول زیر نگاهی انداخته و موارد آن را به خوبی بررسی کنید تا به این ترتیب در صورت بروز مشکلات مشابه بتوانید ایراد دستگاه را در سریع ترین زمان ممکن بر طرف سازید.

مشکل دستگاه علت مشکل راه حل آن
بدون هیچ دلیل چرخه استریلیزاسیون متوقف می شود. فشار بخار، آب یا هوای دستگاه کافی نیست به همین دلیل ابزار تنظیم و کنترل دریچه فعال نمی شوند. با تامین فشار هر یک از مواردی که دستگاه با کمبود آنها مواجه است مشکل برطرف خواهد شد.
اندیکاتور بیولوژی دستگاه مثبت است. اندیکاتور بیولوژی برای استفاده ی این دستگاه مناسب نیست. با تعویض اندیکاتور بیولوژی دستگاه به مدل یا برند دیگری می توانید مشکل دستگاه را بر طرف سازید.
فشار بخار دستگاه زیادی پایین است. ممکن است واشر درب دستگاه خراب باشد و یا بخار داخلی دستگاه به بخش های دیگر آن نشت می کند. واشر درب دستگاه را بررسی کرده و در صورت خرابی آن را تعویض نمایید. همچنین دریچه های الکتریکی را بررسی نمایید.
فشار بخار دستگاه بسیار زیاد است. اتوکلاو کالیبره نیست و بیش از اندازه بارگذاری شده است. در عیب یابی دستگاه اتوکلاو می توانید برای برطرفسازی مشکل را کالیبره کرده و تجهیزات داخل آن را کم کنید.
وسایلی که تازه استریل سازی آنها به اتمام رسیده است خیس و مرطوب هستند. در این صورت ممکن است دریچه بخار معیوب باشد و آب گذر اتاقک استریلیزاسیون دستگاه مسدود شده است همچنین ممکن است دستگاه بیش از اندازه بارگذاری شده باشد. دریچه بخار را بررسی کرده و تمیز کنید. در صورت نیزا درچه را تعویض نمایید. اگر تجهیزات زیادی را در دستگاه بارگذاری کرده اید از تعداد آن ها کم کنید. سپس چرخه را از دوباره راه اندازی کنید و دستگاه را تراز نمایید.

کلام آخر

دستگاه اتوکلاو یکی از مهم ترین تجهیزات موجود در دندانپزشکی ها می باشد که با گذر زمان ممکن است برای آن مشکلاتی بوجود آمده و شما نیاز به عیب یابی دستگاه اتوکلاو داشته باشد که در این هنگام بهتر است هر چه بیشتر با مشکلات این دستگاه آشنایی داشته باشید و بتوانید هر چه زودتر این مشکلات را برطرف نمایید تا دستگاه دوباره قادر به کار کردن باشد و بتواند تجهیزات دندانپزشکی شما را به خوبی استریل و ضد عفونی کند. برای انجام این کار بهتر است دقت داشته باشید که در برخی از قسمت های این دستگاه احتمال به وجود آمدن مشکل بیشتر است پس باید با مشکلات احتمالی آن آشنایی نسبی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *