تجهیزات دندانپزشکی

کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان

کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان

به نظر شما برای ترمیم دندان ها استفاده از کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان؟ امروزه دیگر دندانی که شکسته و یا دچار هر گونه آسیبی شده که باعث تغییر شکل و ظاهرش شده باشد را دور نمی اندازند! در واقع روش های مختلفی برای ترمیم دندان وجود دارد که می توانید با مشورت با دندانپزشک و البته به انتخاب خود یکی از آنها را برای ترمیم دندان های خود برگزینید. دو مورد از بهترین روش های ترمیم دندان کامپوزیت و روکش آن می باشد که می توانید با استفاده از آنها ظاهری زیبا برای دندان های خود ساخته و زیبایی را به لبخند خود برگردانید.

برای پاسخ به سوال کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان بهتر است ابتدا با توضیح مختصری از هر دوی آنها بحث را شروع کنیم تا در نهایت به دیدگاه و نتیجه گیری مناسب تری دست پیدا کنیم. پس در ادامه این مقاله از مجموعه مقالات دسته بندی ترمیمی و پروتز آوادنتال با ما همراه باشید تا به بررسی موضوع کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان بپردازیم

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان یکی از روش های ترمیم دندان است که به آن باندینگ دندان نیز می گویند. این روش در حقیقت نوعی درمان به حساب می آید اما با این حال کامپوزیت بیشتر شبیه لایه ای است که بر روی دندان های شما قرار می گیرد تا به این صورت نمای زیبایی به دندان های شما بدهد و درمان قطعی و همیشگی برای دندان ها نیست.

در این روش با استفاده از مواد رزین مخصوص که همرنگ دندان های دیگر شما است یک لایه جدید ساخته می شود که بر روی دندان قرار گرفته و نقض های آن را می پوشاند تا دندان زیبا تر بنظر بیاید.

کامپوزیت دندان چیست

این کار به این صورت انجام می شود که رزین پس از شکل گرفتن تراشیده می شود تا دقیقا شبیه به دندان اصلی شما شده و کوچک تر و یا بزرگ تر نباشد. اما در صورت نیاز و تشخیص دندانپزشک می توان آن را در اندازه های دیگری نیز استفاده کرد تا به این ترتیب حتی از دندان های اصلی نیز بهتر دیده شوند. به همین دلیل این مواد اغلب با روکش دندان مقایسه می شوند و برای برخی از مراجعین حتی ممکن است این سوال ممکن است پیش بیاید که کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان؟

ونیر های کامپوزیتی عموما دارای تهاجم کمتری هستند و به دندان ها آسیبی وارد نمی کنند و نسبت به ونیر های چینی از ظاهر، کیفیت و قیمت مناسب تری نیز برخوردارند، به همین دلیل بیشتر توسط دندانپزشک ها پیشنهاد و استفاده می شوند.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان در مقایسه با کامپوزیت روشی کاملا متفاوت است که از مواد دیگری نیز برای آن استفاده می شود. روکش که یکی دیگر از روش های ترمیم دندان است، معمولا در قسمت کلاهک یا تاج دندانی قرار می گیرد که دچار آسیب هایی مانند شکستگی یا پوسیدگی شدید شده است و می تواند قیمت بالای دندان ها که شامل همان قسمت تاج می شود را به خوبی تحت پوشش خود قرار دهد.

دندانپزشک می تواند روکش دندان را از مواد مختلفی مانند مواد چینی، سرامیکی، فلز و یا ترکیبی از همه این موارد تهیه کرده و روی دندان شما قرار دهد که هر یک ممکن است دارای قیمت ها متفاوتی باشند. اما بهتر است این کار مطابق با نیاز های دندان انجام شود و روکش را با جنس مناسب تری با توجه به شرایط دندان بر روی آن قرار دهید که این کار می تواند به بالا رفتن طول عمر آن نیز کمک کند.

روکش های دندان نیز معمولا به صورت سفارشی ساخته می شوند پس شما می توانید آنها را با توجه به نیاز هایی که دارد و برای دندان مناسب تر است انتخاب کنید که یکی از مواردی که می توانید انتخاب کنید در این زمینه جنس روکش و دیگری رنگ آن است اما بهتر است در نهایت با مشورت با دندانپزشک خود و نیاز دندان و رنگ اصلی دندان ها روکش ها را انتخاب کنید تا به این ترتیب بتوانید دندان زیبا تری داشته باشید.

در اینجای مقاله یک سوال مهم برای برخی ممکن است پیش بیاید که در نهایت کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان؟ به همین دلیل در ادامه به مقایسه این دو روش ترمیم دندان خواهیم پرداخت.

کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان

اما در نهایت بهتر است کدام یک از این روش ها را انتخاب کنیم؟ کامپوزیت بهتر است یا روکش؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که انجام کامپوزیت دندان می تواند گزینه مناسب تری برای ترمیم دندان ها باشد چرا که مواد کامپوزیت با دوام تر و زیبا است و یکی از بزرگ ترین مزیت هایی که نسبت به روکش دارد این است که دندان را به صورت یک دست پوشش می دهد.

کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان

اما از مزیت های روکش دندان نیز باید بگوییم که در صورتی که تمایل دارید تنها دندانی را که دچار آسیب شده است ترمیم کنید و می خواهید هر چه سریع تر و با هزینه ی کمتری آماده شود، بهتر است که از روکش دندان استفاده نمایید.

مقایسه طول عمر کامپوزیت و روکش دندان

در رابطه با بحث کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان یکی دیگر از معضلات موجود این است که طول عمر کدام یک بشتر است و برای استفاده ی طولانی مدت گزینه ی بهتری است. در این مورد نیز باید بگوییم که طول عمر کامپوزیت ونیر نسبت به روکش دندان می تواند بسیار بیشتر باشد و در صورتی که تمایل دارد تا سالهای سال ترمیم دندان تان سر جایش باقی بماند و نیاز به هزینه های مجدد نداشته باشید بهتر است از کامپوزیت ونیر استفاده نمایید تا اینکه سراغ روکش دندان بروید.

کلام آخر

در آخر بحث کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان باید خدمت شما عزیزان عرض کنیم که هر یک از این دو روش ترمیم دندان مزیت ها و معایب خود را دارند و می توانید از هر دوی آنها در شرایط مختلف استفاده نمایید. اما در مقایسه ی این دو روش باید بگوییم نکته ی مهم در ترمیم دندان زیبایی، زمان و هزینه است. در صورتی که تمایل دارد دندان خود را هر چه زودتر ترمیم کرده و به آن زیبایی را بازگردانید بهتر است و همزمان هزینه ی کمتری را برای انجام این کار در نظر دارید، بهتر است از روکش دندان استفاده کنید. اما در صورتی که می خواهید دندان های شما یک رنگ و یکدست شده و زیبایی و دوام بیشتری داشته باشند و هزینه ای را برای این کار در نظر نگرفته اید بهتر است از کامپوزیت دندان استفاده نمایید.

به این ترتیب حالا دیگر می توانید خودتان در رابطه با کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان به یک نتیجه ی نهایی رسیده و با توجه به شرایط خودتان و دندانتان تصمیم نهایی را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *