تجهیزات دندانپزشکی

درد و حساسیت دندان بعد کامپوزیت

درد و حساسیت دندان بعد کامپوزیت یک امر طبیعی است و تقریبا برای همه ی افراد اتفاق می افتد. اما چیزی که طبیعی نیست درد های ادامه دار دندان است که معمولا بیشتر از 1 هفته ادامه پیدا می کنند و ممکن است به دلایل مختلفی مانند پوسیدگی دندان و یا آسیب رسیدن به مینای دندان اتفاق افتاده باشد.

در صورتی که پس از انجام کامپوزیت با درد مواجه شدید می توانید از روش هایی استفاده کنید تا درد شما کمتر شده و به مرور زمان از بین بروند. اما در صورتی که این درد ها بیش از 1 هفته ادامه داشته باشند بهتر است هر چه زودتر به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

در ادامه ی این مقاله از مجموعه مقالات کامپوزیت دندانپزشکی در آوادنتال با ما همراه باشید تا به بررسی انواع درد و حساسیت دندان بعد کامپوزیت و نحوه ی تسکین این درد ها بپردازیم.

دلیل درد و حساسیت دندان بعد کامپوزیت چیست؟

برخی افراد ممکن است پس از انجام کامپوزیت دچار دندان درد شدیدی بشوند و یا دندان های آن ها حساس شود و در برخورد با گرما و یا سرما آنها را آزار بدهد. اما دلیل این اتفاق چیست؟ عموما درد و حساسیت دندان بعد کامپوزیت یا به صورت موقتی است و پس از مدتی کوتاه به پایان می رسد و یا برعکس درد به صورت ادامه دار است و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا از بین برود که این موضوع می تواند بیمار را بسیار آزرده خاطر کند!

در صورتی که درد و حساسیت دندان بعد کامپوزیت به صورت موقتی باشد در کمتر از 3 روز از بین می رود و نهایتا تا 1 هفته به صورت کامل به پایان می رسد. اما در صورتی که درد پس از گذشت 1 هفته همچنان با شدت ادامه دارد ممکن است دلیل آن یکی از موارد زیر باشد:

  1. عدم درمان صحیح پوسیدگی بین دندان ها
  2. آسیب رسیدن به رشته های عصبی دندان ها در حین انجام کامپوزیت
  3. آسیب رسیدن به مینای دندان در زمان پوسیدگی
  4. عفونت دندان ها پس از انجام کامپوزیت
  5. صحیح انجام نشدن عصب کشی و یا اندوی دندان ها
  6. استفاده از مواد غذایی سفت در روز های اول پس از انجام کامپوزیت

هر یک از این موارد ممکن است باعث شده باشد تا درد دندان های شما ادامه دار باشد و شما را اذیت کند پس در صورتی که درد دندان ها پیش از 1 هفته تا 10 روز طول کشید بهتر است حتما به دندانپزشک خود مراجعه نمایید که اگر هر یک از موارد بالا برای شما اتفاق افتاده باشد هر چه سریع تر درمان آن را آغاز نمایید.

نحوه برطرف کردن درد و حساسیت دندان بعد کامپوزیت

درد و حساسیت دندان بعد کامپوزیت بسته به میزان ترمیم شدن پوسیدگی های دندان های شما دارد. به این معنی که هر چه پوسیدگی های کمتری در بین دندان های خود داشته باشید درد کمتری نیز شامل حال شما خواهد شد و یا اگر اندو یا عصب کشی دندان شما بهتر انجام شده باشد یقیقا درد کمتری به سراغ شما خواهد آمد پس در این جا باید به این نکته اشاره کنیم که برای انجام کامپوزیت بهتر است به دکتر دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید تا بتواند دندان های شما را هر چه بهتر ترمیم کرده و سپس کامپوزیت را برای شما انجام بدهد. در این صورت درد دندان های شما در کمتر از یک هفته ترمیم خواهد شد.

اما مواردی نیز وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها درد خود را کاهش دهید که شامل موارد زیر می شود:

  • استفاده از مسکن هایی که دندانپزشک برای شما تجویز کرده است.
  • مصرف خمیر دندان هایی که باعث کاهش حساسیت دندان ها می شوند.
  • استفاده از غذا های نرم تر در روز های ابتدایی
  • استفاده نکردن از غذاها یا نوشیدنی های خیلی گرم و خیلی سرد

با رعایت موارد بالا می توانید تا حدی درد و حساسیت دندان بعد کامپوزیت را که به صورت موقت هستند را کمتر کنید اما این موارد ممکن است برای برطرفسازی درد های ادامه دار زیاد مناسب نباشند پس بهتر است در صورت ادامه دار شدن درد خود مجددا به دندانپزشک مراجعه نمایید.

انواع درد و حساسیت دندان بعد کامپوزیت

درد و حساسیت دندان بعد کامپوزیت می تواند به شکل های مختلفی در دهان شما ظاهر شود و ممکن است با کوچک ترین اتفاقی شما آزار دهد به این صورت که حتی توانایی صحبت کردن را نیز از شما بگیرد! برخی از انواع درد و حساسیت دندان بعد کامپوزیت شامل موارد زیر می شود:

درد به دلیل گرم و سرد شدن دندان ها

پس از انجام کامپوزیت دندان های شما به دلیل فشاری که متحمل شده اند ممکن تا مدتی نسبت به غذا ها یا نوشیدنی های گرم و سرد که باعث می شوند دندان نیز گرم و سرد شود حساس شده باشد و باعث ایجاد درد در بین دندان های شما بشود. در چنین مواقعی می توانید از خمیر دندان های مخصوصی که برای دندان های حساس طراحی شده است استفاده نمایید تا حساسیت دندان های شما را نسبت به گرما و سرما کمتر کرده و از بوجود آمدن درد در دندان ها جلوگیری کند.

اما در صورتی که این درد ادامه داشته باشد بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کرده و مشکل را با او در میان بگذارید. در این صورت ممکن است با استفاده از باندینگ کامپوزیت قسمت های تاج دندان را که در معرض این مشکل قرار دارند را بپوشاند تا این مشکل را برطرف سازد.

حساس شدن دندان ها به گردش هوا در دهان

درد و حساسیت دندان بعد کامپوزیت ممکن است به این صورت باشد که با وزش باد و گردش هوا در دهان شما و بین دندان ها اتفاق بیوفتد که ممکن است باعث شود تا از صحبت کردن اجتناب کرده و نتوانید دهان خود را زیاد باز نگه دارید. این حساسیت عموما به دلیل پوسیدگی دندان ها اتفاق می افتد و ممکن است در روز های اول پس از انجام کامپوزیت نیز از بین برود. اما در صورتی که پس از گذشت 1 هفته از بین نرفت بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه نمایید چرا که این امکان وجود دارد که در بین لثه و دندان ها فضای خالی وجود داشته باشد و کامپوزیت نتوانسته این فضا ها را پر کند. پس نیاز به ترمیم خواهد داشت.

درد و حساسیت دندان ها با وارد شدن فشار به آنها

درد و حساسیت دندان بعد کامپوزیت ممکن است در اثر وارد شدن فشار به دندان ها اتفاق بیوفتد، به این ترتیب که پس از انجام کامپوزیت از غذا های سفت مانند آجیل ها یا ته دیگ استفاده کرده اید و همین موضوع باعث شده است تا به دندان های شما فشار وارد کرده باشد و درد آن شما را آزار بدهد. دلیل این اتفاق می تواند پوسیدگی دندان های کامپوزیت شده باشد که قبل از انجام کامپوزیت به خوبی ترمیم نشده اند و حالا با وارد شدن فشار باعث بوجود آمدن درد در دندان های شما می شود. بهتر است در این شرایط از غذاهای آبکی مانند سوپ رقیق استفاده کنید که نیاز به جویدن ندارند تا زمانی که کامپوزیت به خوبی بر روی دندان های شما بنشیند. در صورتی که پس از گذشت 1 هفته همچنان این درد را احساس می کردید زمان آن رسیده که به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

کلام آخر

درد و حساسیت دندان بعد کامپوزیت ممکن است برای برخی از افراد بوجود بیاید و باعث شود تا نتوانند در روز های ابتدایی پس از انجام کاممپوزیت به آسانی غذا بخورند و یا حتی صحبت کنند. این درد ها ممکن است در کمتر از 1 هفته و تنها با گذشت 3 روز از بین بروند و یا بیشتر از 1 هفته ادامه داشته باشد که در این صورت بیمار دچار درد ادامه دار شده است و باید هر چه زودتر به دندانپزشک خود مراجعه کند. چرا که ممکن است دلیل این درد های ادامه دار آسیب رسیدن به دندان ها و یا خوب ترمیم نشدن آنها قبل از انجام کامپوزیت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *