اندو دندانپزشکی

ری اندو یا عصب کشی مجدد چیست؟

ری اندو، درمان ریشه مجدد یا عصب کشی مجدد دندان به این معنی است که دندان شما که پیش از این یک بار اندو شده است دوباره نیاز به اندو دندان دارد، چرا که مجددا دچار عفونت و آلودگی شده است و این موضوع باعث شده تا بیمار درد شدیدی را در دندان خود احساس کند که نه تنها با قرص آرام نشده بلکه شب ها شدید تر می شود. در این هنگام ری اندو روش درمانی است که می تواند به داد شما برسد!

اما روش انجام ری اندو چگونه است؟ آیا روش های دیگری به جز ری اندو وجود دارد که بتواند به درمان ریشه دندان عفونی کمک کند؟ چه مواردی باعث می شود که ریشه دندان درمان شده به ری اندو نیاز داشته باشد؟

در ادامه این مقاله از مجموعه مقالات ست اندو دندانپزشکی آوادنتال با ما همراه باشید تا به بررسی ری اندو و مراحل انجام آن بپردازیم.

ری اندو چیست؟

ری اندو به معنی دوباره انجام دادن اندو دندان یا درمان ریشه دندان می باشد. زمانی که دندان دچار درد شدیدی می شود که با هیچ قرص و دارویی آن درد از بین نمی رود و به صورت نبض دار بوده و شب ها نیز درد بیشتری به سراغ شما می آید باید مطلع باشید که دندان دچار عفونت ریشه شده است. عفونت ریشه دندان تنها با درمان ریشه یا اندو دندان می تواند از بین برود. در غیر این صورت می تواند دندان را از بین ببرد. پس زمانی که دچار چنین دردی شدید بهتر است که هر چه زودتر نزد یک متخصص اندودنتیست مراجعه نمایید تا دندان شما را هر چه سریع تر درمان کند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که دندان دچار پوسیدگی شدیدی شده باشد.

زمانی که شما یک بار اندو دندان را انجام داده اید اما پس از مدتی باز هم درد شدید دندان به سراغ شما می آید، به این معنی است که باید جهت انجام ری اندو دندان مجددا به اندودنتیست مراجعه نمایید. درمان ریشه که از آن به عنوان عصب کشی نیز یاد می شود، همیشه عملی موفقیت آمیز نیست و گاهی تمام بخش ریشه که به عفونت آلوده شده است برداشته نمی شود. این موضوع باعث می شود تا پس از مدتی دوباره درد دندان به سراغ شما آمده و باعث شود تا به انجام ری اندو نیاز داشته باشید.

مراحل ری اندو چیست؟

همانطور که پیش تر توضیح دادیم ری اندو دندان زمانی انجام می شود که درمان ریشه قبلی موفق نبوده و باز هم بخشی از قسمت های آلوده شده به عفونت هنوز به چشم می خورد که باعث احساس درد در بیمار می شود. زمانی که درمان اول ریشه موفقیت آمیز نبوده باشد، در صورتی که متخصص بتواند دندان را به صورت کامل از پالپ و ریشه ای که به عفونت دچار شده است خالی کند می تواند با یک مهر و موم صحیح و دقیق به صورت آپیکال دندان را از هر گونه آلودگی در امان نگه دارد. به این ترتیب ری اندو دندان برای شما کار ساز خواهد بود و دیگر دچار دردی شدید نخواهید شد.

در حقیقت ری اندو یا عصب کشی مجدد به این صورت انجام می شود که دندانپزشک متخصص موادی که در اولین اندو داخل دندان قرار گرفته است تا به این صورت از ورود هر گونه بیماری و آلودگی به داخل دندان جلوگیری کند را حذف کرده و مجددا داخل کانال ریشه دندان را بررسی و پاکسازی می کند. زمانی که این مراحل را پشت سر گذاشت می تواند حفره ای که در دندان ایجاد شده است را به صورت بسیار دقیق مجددا با مواد مخصوص پر کرده و دندان را مهر و موم کند تا از سالم ماندن آن و وارد نشدن هیچ گونه میکروب به داخل دندان از طریق آن حفره اطمینان حاصل نماید.

چرا باید دندانی که اندو شده است را دوباره درمان کنیم؟

درمان ریشه دندان ممکن است گاهی اوقات آنطور که باید انجام نشود و به اندو دندان به خوبی انجام نشود که این موضوع می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیوفتد. اما این دلایل شامل چه چیز هایی می شوند؟

در این بخش از مقاله به بررسی مشکلاتی که ممکن است باعث شود تا اندو دندان به خوبی انجام نشود و دندان نیاز به ری اندو داشته باشد را بررسی می کنیم.

• آناتومی پیچیده کانال دندان: ممکن است به آسانی باکتری هایی که در کانال دندان وجود دارد در قسمت های مختلفی از دندان پنهان شوند که متاسفانه دندانپزشک دسترسی آسانی به آن قسمت ندارد.
  • دیر قرار دادن تاج دندان: در صورتی که در قرار دادن تاج دندان بر روی آن تاخیر ایجاد شود باکتری ها می توانند به آسانی به بخش های آسیب پذیر دندان حمله کرده و آن را دچار عفونت کنند.
  • آلودگی بزاق دهان: گاهی اوقات ممکن است حفره ی ایجاد شده در دندان به خوبی پر نشده باشد و از طریق بزاق دهان آلودگی به این بخش نفوذ کرده و دندان را دچار مشکل کند.

اما این مشکلات به همین جا ختم نمی شوند و موارد بسیار دیگری نیز ممکن است باعث شوند که انجام اندو دندان به خوبی پیش نرود و باعث شود تا به ری اندو نیاز داشته باشید. یکی دیگر از این موارد که عامل مهم تر و خطرناک تری برای دندان است پوسیدگی می باشد. در صورتی که پوسیدگی با مقدار و عمق زیاد اتفاق بوفتد ممکن است باعث شود تا در دندان حفره ایجاد شده و به مرور باعث می شود که عفونت و آلودگی به ریشه دندان برسد.

به جای ری اندو از چه درمان های دیگری می توانیم استفاده کنیم؟

درمان های دیگری نیز وجود دارد که می توانید به جای ری اندو استفاده کرده و با آنها ریشه دندان را درمان کنید. عموما این درمان ها زمانی توسط اندودنیست به شما پیشنهاد می شود که امکان اوضاع دندان وخیم بوده و امکان انجام ری اندو وجود نداشته باشد. در این شرایط می توانید از جراحی ریشه دندان و یا حتی کشیدن دندان استفاده کنید. چرا که در صورتی که دندان درمان نشود ممکن است به دندان های دیگر مجاور نیز آسیب برساند.

کلام آخر

ری اندو یکی از روش های درمان ریشه دندان است که می توانید با استفاده از آن دندانی که یک بار اندو شده است و دوباره دچار درد شدید عفونی شده را درمان کنید. به این صورت که دندانپزشک متخصص یا اندودنتیست ابتدا موادی که در اندو قبلی داخل دندان قرار داده شده است را حذف و خالی می کند. سپس دوباره کانال ریشه را پاکسازی کرده و از نبودن آلودگی اطمینان حاصل می کند. پس از آن نیز دوباره با مواد مخصوص اندو حفره ی ایجاد شده را پر می کند تا به این ترتیب از نبودن هیچ گونه آلودگی اطمنان حاصل کند.