اندو دندانپزشکی, تجهیزات دندانپزشکی

اندومتر دندانپزشکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اندومتر دندانپزشکی چیست و چه کاربردهایی دارد

اندومتر دندانپزشکی چیست؟ در چه مواردی استفاده می شود؟ چه ویژگی هایی دارد؟ آیا انواع مختلفی از ادومتر دندانپزشکی در بازار موجود است؟ نحوه استفاده از آن به چه صورت است؟

اندومتر دندانپزشکی یکی از ابزار مورد استفاده در این حوزه است که با نام گیج انگشتی نیز شناخته می شود. همانطور که از اسمش پیداست این محصول یک وسیله اندازه گیری است. در طول روند اندو دندان ده ها وسیله استفاده می شود و هر کدام از آن ها برای یک وظیفه و هدف خاص طراحی و تهیه شده اند. بنابراین اندومتر نیز کاربرد خاص خود را دارد.

از گیج های انگشتی برای اندازه گیری طول فایل ها و ریمرها در روند اندو دندان استفاده می شود. بدون این محصول اندازه گیری این دو تقریبا غیر ممکن خواهد بود و همین امر می تواند باعث لطمه خوردن روند ترمیم دندان شود.

حالا در این مقاله از آوا دنتال می خواهیم در مورد انواع مختلف این محصول و کاربردهای خاص آن به صورت تخصصی تر صحبت کنیم. برای اطلاع از ویژگی های اندومتر دندانپزشکی و بررسی تخصصی آن نیز می توانید از سایت ما دیدن کنید.

اندومتر دندانپزشکی چیست؟

همانطور که در بخش قبل نیز به این موضوع اشاره کردیم، ابزار مختلفی در تمام زمینه ها و روش های مختلف موجود و مورد استفاده در دندانپزشکی وجود دارد که هر یک می تواند کار مهمی را ارائه دهد و نبود هر یک از آن ها نیز می تواند به روند ترمیم دندان لطمه وارد کند. به جرات می توان گفت که ابزار مورد استفاده در حوزه دندانپزشکی بیشتر از مشاغل دیگر است؛ چرا که برای هر روند و روش خاص برخی محصولات با ویژگی های منحصر به فرد و جزئی تولید می شود که می تواند یک روش ترمیمی را تکمیل کند.

اندومتر دندانپزشکی چیست

اندومتر دندانپزشکی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در انواع مختلفی طراحی و تولید شده است. ویژگی های منحصر به فرد این وسیله را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • اندومتر دندانپزشکی جهت دار است
  • در رنگ های مختلفی در بازار موجود می باشد
  • معمولا از جنس سیلیکون یا فلز ضد زنگ ساخته می شود
  • قابلیت اتوکلاو در دمای بالای 100 درجه سانتیگراد را دارد
  • استفاده از آن راحت است
  • اندازه گیری با این وسیله بسیار دقیق می باشد
  • برای اندازه گیری کانال ریشه نیز مورد استفاده قرار می گیرد
  • به دلیل جنس مقاوم و سختی که دارد، طول عمرش بالاست
  • وزن کمی داشته و راحت روی دست قرار می گیرد
  • قیمت این وسیله کاربردی بسیار مناسب است

اما انواع مختلف اندومتر دندانپزشکی چیست؟ می توان گفت که این محصول در 3 مدل زیر طراحی و تولید شده است:

  • اندومتر انگشتری بدون خط لیزری
  • اندومتر انگشتری بدون سوراخ
  • اندومتر انگشتری سوراخ دار

به دلیل طراحی خاص هر کدام از این مدل ها، موارد استفاده از آنها متفاوت است و این موضوع در مواردی مانند قیمت آن ها نیز تاثیر می گذارد.

1. اندومتر انگشتری بدون خط لیزری

اندومتر انگشتری بدون خط لیزری یک ابزار دقیق است که برای اندازه‌گیری عمق کانال‌های ریشه دندان‌ها استفاده می‌شود. این اندومتر از یک انگشتر کوچک به شکل حلقه تشکیل شده است که دارای یک پایه است که به دندانپزشک اجازه می‌دهد عمق کانال ریشه دندان را اندازه‌گیری کند. این نوع اندومترها معمولاً بدون استفاده از خطوط لیزری یا نورهای دیگر عمل می‌کنند و به دندانپزشکان کمک می‌کنند تا به طور دقیق عمق کانال‌های ریشه دندان‌ها را اندازه‌گیری کنند.

با استفاده از این اندومترها، دندانپزشکان می‌توانند اندازه‌گیری دقیقی از عمق کانال‌های ریشه دندان‌ها انجام دهند که بسیار مهم برای انجام درمان‌های دقیق و موفق در زمینه اندودنتیکس (درمان کانال ریشه) است.

بیشتر بخوانید: لیزر در دندانپزشکی چه کاربردهایی دارد؟

2. اندومتر انگشتری بدون سوراخ

اندومتر انگشتری بدون سوراخ نیز برای همین منظور در مطب ها و کلینیک ها تهیه می شود و می تواند استفاده های زیادی برای دندانپزشک داشته باشد. این محصول برند فالکن از جنس آلومینیوم بوده و در دمای 134 درجه قابل اتوکلاو شدن است. اندومتر بدون سوراخ در کشور پاکستان تولید شده که تحت لیسانس فالکن ایتالیا می باشد. سایز این اندومتر 35 میلی متر است.

اندومتر انگشتری بدون سوراخ

اندومتر دندانپزشکی انگشتری بدون سوراخ به این معنی است که در مقابل سر اندومتر، یک سوراخ وجود ندارد. در برخی از اندومترها، سر اندومتر دارای یک سوراخ کوچک است که به دندانپزشک کمک می‌کند تا طول کانال را به دقت بیشتری اندازه‌گیری کند. اما اندومتر دندانپزشکی انگشتری بدون سوراخ، سر ساده‌تری دارد که ممکن است برخی از دندانپزشکان ترجیح دهند از آن استفاده کنند.

در هر صورت، هدف استفاده از اندومتر دندانپزشکی انگشتری بدون سوراخ و یا دارای سوراخ، اندازه‌گیری طول کانال ریشه دندان است تا دندانپزشک بتواند درمان مناسبی را برای دندان مورد نظر ارائه دهد.

3. اندومتر انگشتری سوراخ دار

اندومتر انگشتری سوراخ دار نیز یک ابزار است که توسط دندانپزشکان برای اندازه‌گیری طول کانال ریشه دندان استفاده می‌شود. این ابزار معمولاً به صورت یک نوار فلزی با طولی مشخص در دسترس است. سر اندومتر دندانپزشکی انگشتری سوراخ دار دارای یک سوراخ کوچک است که به دندانپزشک کمک می‌کند تا طول کانال را به دقت بیشتری اندازه‌گیری کند.

در زمان استفاده، دندانپزشک اندومتر را در داخل کانال ریشه دندان قرار می‌دهد و با حرکت دادن آن، طول کانال را اندازه‌گیری می‌کند. سوراخ موجود در سر اندومتر به دندانپزشک امکان می‌دهد تا با استفاده از یک ماده کمیاب خاص (مانند پاست)، طول کانال را به دقت بیشتری اندازه‌گیری کند. با ورود ماده کمیاب به سوراخ اندومتر، دندانپزشک می‌تواند به راحتی ببیند که تا کجا کانال ریشه دندان پر شده است و درمان مناسبی را ارائه دهد.

استفاده از اندومتر دندانپزشکی انگشتری سوراخ دار به دندانپزشکان امکان می‌دهد تا درمان ریشه دندان را با دقت بیشتری انجام دهند و از جراحی‌های زیادی جلوگیری کنند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به طور تخصصی و دقیق در مورد این صحبت کنیم که اندومتر دندانپزشکی چیست و در چه مواردی استفاده می شود. همانطور که در بخش های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم، این وسیله کوچک در نگاه اول خیلی با اهمیت و مهم به نظر نمی آید اما می تواند در روند ترمیم دندان بسیار تاثیرگذار و کاربردی باشد.

انواع مختلفی از این وسیله در بازار موجود است و می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول از فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی ما دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *