دندانپزشکی

لیزر در دندانپزشکی چه کاربردهایی دارد؟

لیزر در دندانپزشکی

لیزر در دندانپزشکی و استفاده ها و کاربردهای مختلفی از آن از آن دسته مسائلی است که در سال های اخیر وارد حوزه دندانپزشکی شده و از درمان های مدرن به حساب می آید. استفاده از لیزر در دندانپزشکی می تواند روش درمانی ساده، بسیار سریع و مطمئن را به متخصص و بیمار ارائه دهد. لیزر دندانپزشکی کاملا بی خطر است و به دلیل متفاوت بودن طول موج آن ها با لیزرهای صنعتی، هیچ آسیبی به لثه و یا دندان نمی رساند.

از لیزر دیود برای بررسی و درمان مشکلات مربوط به بافت دندان ها در دندانپزشکی بالینی مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع لیزر به دلیل روند ساده و بدون درد و خونریزی ای که دارد می تواند برای افرادی که از سوزن و مته و تراشیدن و تمام وسایل دندانپزشکی می ترسند، می تواند بهترین گزینه جایگزین باشد و از آنجا که می تواند تمام روند درمان و ترمیم دندان را به طور کامل انجام دهد، جایگزین عادلانه ای است!

حالا ما در این مقاله از آوا دنتال قصد داریم در مورد انواع کاربردهای لیزر در دندانپزشکی صحبت کنیم.

همچنین اگر برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجهیزات دندانپزشکی، ویژگی های هر کدام از آن ها و یا قیمت و خرید وسایل مورد نیاز خود می توانید از بخش فروشگاه سایت دیدن فرمایید.

لیزر در دندانپزشکی

بعد از اینکه به طور کلی با مفهوم استفاده های لیزر در حوزه دندانپزشکی آشنا شدید، باید بگوییم که ورود لیزر به این حوزه و ارائه خدمات مختلف از سال 1989 شروع شد و از آن زمان تاکنون توانسته از آزمون های مربوط به روش بهینه با سربلندی خارج شود! همانطور که گفتیم لیزر دیود در دندانپزشکی برای درمان مشکلات، معضلات و بیماری های بافت دندان استفاده می شود.

برای اینکه بدانید لیزر در دندانپزشکی به چه صورت استفاده می شود، باید بگوییم که لیزرها یک خط نور باریک و متمرکز را ایجاد می کند. این خط نور زمانی که با بافت دندان برخورد می کند، توانایی جدا کردن قسمت پوسیده و یا شکل دادن به بخش های مختلف دندان را دارد. نکته قابل توجه در استفاده از لیزر در دندانپزشکی این است که این روش هیچ دردی برای بیمار ایجاد نمی کند.

لیزر در دندانپزشکی

از لیزر در دندانپزشکی برای انجام درمان ها و ترمیم های موجود در این حوزه و یا صرفا برای راحت کردن برخی درمان ها استفاده یم شود و به این روش اصطلاحا لیزر دندانپزشکی می گویند.

کاربردهای لیزر دندانپزشکی را می توان به موارد مختلفی تقسیم بندی کرد. این موارد عبارت اند از:

  • استفاده از لیزر در تسهیل حرکات ارتودنسی
  • بهره بردن از لیزر برای بلیچینگ دندان
  • بهبود رنگ لثه با استفاده از لیزر دندانپزشکی

موارد ذکر شده تنها بخشی از ده ها موردی است که لیزر در دندانپزشکی می تواند ارائه دهد. حالا در ادامه در مورد هر یک از این موارد به صورت تخصصی صحبت کرده و آن ها را بررسی می کنیم.

1. استفاده از لیزر در تسهیل حرکات ارتودنسی

اولین موردی که لیزر توانسته است در حوزه دندانپزشکی کمک شایانی به بیماران داشته باشد، کوتاه کردن مدت زمان مورد نیاز برای قرار گرفتن ارتودنسی بر روی دندان هاست.

همانطور که می دانید، ارتودنسی در دندانپزشکی یکی از طولانی ترین روندهای درمانی را دارد و گاها می تواند تا 2 سال نیز ادامه دار باشد. طولانی بودن مدت زمان مورد نیاز برای نتیجه گرفتن ممکن است بسیاری از افرادی که اتفاقا نیاز زیادی هم به ارتودنسی دندان های خود دارند، از این کار منصرف کند.

در ارتودنسی، هدف اصلی اصلاح موقعیت دندان‌ها و فک‌ها است. برای این منظور، از انواع مختلفی از اسپیسرها، براکت‌ها و وایرها استفاده می‌شود. با استفاده از لیزر دندانپزشکی، می‌توان در فرآیند اصلاح موقعیت دندان‌ها و فک‌ها کمک کرد.

لیزر دندانپزشکی با ایجاد یک فشار نوری بر روی بافت‌های دندان و فک، باعث ایجاد تحریک در سلول‌های بافتی می‌شود. این تحریک باعث افزایش فعالیت سلول‌های بافتی و کوتاه شدن زمان ارتودنسی می‌شود. همچنین، لیزر دندانپزشکی می‌تواند باعث افزایش سرعت و دقت در فرآیند اصلاح موقعیت دندان‌ها و فک‌ها شود.

استفاده از لیزر دندانپزشکی برای ارتودنسی، مزایایی مانند کاهش درد و التهاب، کاهش مدت زمان درمان، افزایش دقت در اصلاح موقعیت دندان‌ها و فک‌ها و افزایش رضایت بیماران را دارد. با این حال، برای استفاده از لیزر دندانپزشکی در ارتودنسی، نیاز به تجربه و مهارت دندانپزشکان متخصص در این زمینه و استفاده از تجهیزات پیشرفته است.

2. بهره بردن از لیزر برای بلیچینگ دندان

دومین موردی که لیزر در دندانپزشکی می تواند کمک کننده و مفید باشد، استفاده از لیزر دندانپزشکی برای بلیچینگ دندان است.

بسیاری از افراد با اینکه مراقبت های صحیح و مستمری از دندان های خود دارند اما ممکن است با گذشت زمان احساس کنند که رنگ دندان هایشان تغییر کرده و به زردی می رود. در چنین حالتی بلیچینگ می تواند کمک زیادی برای بهبود رنگ دندان ها شود.

بهره بردن از لیزر برای بلیچینگ دندان

آفیس بلیچینگ با لیزر (یا سفید کردن دندان‌ها در مطب دندانپزشکی)، فرآیندی است که طی آن از ترکیبات شیمیاییِ سفید کننده (مانند هیدروژن پراکسید یا کاربامید پراکسید) برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. به طور معمول برای فعال کردن عوامل سفید کننده در ژل و نتیجه گرفتن از دستگاه “لایت کیور” برای استفاده می‌شود. اما اگر از لیزر بافت نرم (یا لیزر دیود) نیز برای اینکار استفاده شود، اصطلاحاً گفته می‌شود که بلیچینگ با لیزر انجام شده است.

اگر می خواهید به طور تخصصی و کامل بدانید که آفیس بلیچینگ چیست، از مقاله های قبلی آوا دنتال بهره ببرید.

3. بهبود رنگ لثه با استفاده از لیزر دندانپزشکی

بهبود رنگ لثه یکی دیگر از کاربردها و استفاده های عالی و مفید لیزر در دندانپزشکی است.

ممکن است برای خود یا اطرافیانتان پیش آمده باشد که رنگ لثه ها تیره شده و دیگر قرمز نیست. ابن حالت می تواند چهره مریضی به شما بدهد و از زیبایی ظاهری کمی بکاهد. این تغییر رنگ لثه ها به جیگری، قهوه ای و یا سیاه می تواند به دلیل مصرف داروهای مختلف، عوارض و نشانه های برخی بیماری ها، مصرف دخانیات، ژنتیک و یا ده ها مورد دیگر باشد. در چنین حالتی چطور می توان این مسئله را برطرف کرد؟

این روزها با ورود لیزر به حوزه دندانپزشکی، مسئله تغییر رنگ لثه ها قابل درمان است. لیزر می تواند رنگدانه‌های سیاه یا قهوه‌ای لثه را مورد هدف قرار داده و آن‌ها را از بین ببرد.

جمع بندی

در این مقاله در مورد موارد مختلفی که لیزر در دندانپزشکی کاربرد دارد با هم مرور و بررسی کردیم. لیزر دندانپزشکی می تواند کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد که در اینجا برای کوتاهی سخن تنها مهمترین آن را بیان کردیم.

از کاربردهای دیگر لیزر می توان به مواردی مانند بهبود هایپرپلازی لثه با لیفت لثه یا ژنژیوکتومی، برداشتن بافت ملتهب لثه، آماده سازی مینای دندان برای باندینگ کامپوزیت، اصطلاح لبخند لثه ای با لیزر، کاهش دوره نقاهت و ریکاوری بعد از جراحی ایمپلنت و … اشاره کرد.

ممنون که تا انتهای این مقاله از آوا دنتال همراه ما بودید. امیدواریم مطالب بالا برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *