دسته‌بندی نشده

خونریزی لثه در خواب – دلایل و روش های حل آن

خونریزی لثه در خواب

خونریزی لثه در خواب به چه علت اتفاق می افتد؟ چرا گاهی اوقات در زمان خواب لثه هایمان خونریزی می کنند؟ آیا این مشکل مریضی ما را نشان می دهد؟ چطور می توان خونریزی لثه در خواب را درمان کرد؟

لثه ها ممکن است بنا به دلایل مختلفی مانند داشتن عفونت، وجود چندین دندان خراب و عفونی در دهان، انجام برخی روندهای ترمیمی دندان نزد دندانپزشک و … هنگام شب خونریزی داشته باشند. مواقعی وجود دارد که این مورد تنها به دنبال حساس شدن لثه ها در اثر ترمیم دندان اتفاق بیفتد و بعد از چندین شب متوالی برطرف شود اما زمانی که برای مدت طولانی تری با این موضوع برخورد کرده اید، باید به دنبال دلیل اصلی این مورد بوده و قبل از اینکه به قسمت های دیگر بدن آسیبی وارد شود، این مورد را رفع کنید.

در ادامه با ما در آوا دنتال همراه باشید تا خونریزی لثه در خواب را به طور کامل بررسی کرده و دلایل ایجاد این مورد را نام ببریم.

همچنین آوا دنتال با سال ها تجربه در زمینه وسایل مورد نیاز کلینیک ها و مطب ها مرجع خوبی برای اطلاع از قیمت تجهیزات دندانپزشکی می باشد.

علت خونریزی لثه در خواب چیست؟

مشکلات مربوط به دهان و دندان می تواند در برخی مواقع برای فرد مشکل ساز شود؛ همانطور که در بخش قبل هم به این موضوع اشاره کردیم، زمانی که به دندانپزشکی مراجعه می کنید و برای مثال دندانتان را عصب کشی می کنید، ممکن است بافت اطراف دندان اندو شده آسیب ببیند و دچار حساسیت جزئی شود. در چنین مواردی گزارش شده است که فرد متوجه خونریزی لثه در طول شب شده و این مورد باعث ایجاد نگرانی برای او شده. اما نکته قابل توجه در این مورد این است که چنین اتفاقی در برخی مواقع کاملا طبیعی است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

علت خونریزی لثه در خواب چیست

این در حالی است که برخی افراد برای مدت طولانی متوجه خونریزی لثه در خواب شده اند بدون اینکه در ماه های گذشته عمل ترمیمی دندان انجام داده باشند.

مواردی که ممکن است علتی برای خونریزی شبانه لثه ها شوند، عبارت اند از:

• وجود عفونت در گردن دندان
  • اعمال فشار به لثه ها در خواب(دندان قروچه)
  • بیماری های مزمن
  • بیماری پریودنتال (پریودنتیت)

در ادامه هر یک از این موارد را به طور تخصصی تر بررسی خواهیم کرد.

1. وجود عفونت در گردن دندان

اولین موردی که می تواند دلیلی برای خونریزی لثه در خواب باشد، وجود عفونت در گردن دندان است. ابتدا باید این مورد را بدانید گردن دندان همان محل اتصال تاج دندان به ریشه است که قابل مشاهده نمی باشد. معمولا وجود عفونت در این قسمت کار آسانی نیست و به صورت بالینی نمی توانید خودتان آن را تشخیص دهید.

مواردی مانند خونریزی شبانه لثه ها، بوی بد دهان، ایجاد سوزش در اطراف ناحیه آسیب دیده و عفونی و طعم بد دهان می تواند از مواردی باشد که شما را متوجه وجود عفونت در دندان می کند.

برای بررسی بهتر این مورد می توانید به دندانپزشک رجوع کنید. در بسیاری از موارد در صورت استفاده از داروهای چرک خشک کن می توانید این مورد را برطرف نمایید.

2. اعمال فشار به لثه ها در خواب(دندان قروچه)

بسیاری از افراد زمانی که به خواب می روند دندان قروچه می کنند. به این معنی که ممکن است زمانی خوابیدن در شب، دندان های خود را روی هم فشار دهند. در مراحل ابتدایی احتمال دارد این مورد مشکلی برای شما ایجاد نکند اما در مراحل پیشرفته اگر این مشکل حاد شده و برطرف نشود، می تواند مشکلاتی مانند خونریزی لثه در خواب را ایجاد کند.

زمانی که دندان های خود را روی هم فشار می دهید، فشار فک به دندان ها و لثه ها وارد می شود و این روند می تواند باعث آسیب لثه ها گردد. افرادی که دندان قروچه دارند، معمولا از نایت گارد استفاده می کنند تا این مورد را تا حد زیادی برطرف نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه نایت گارد چیست، می توانید از مقاله های قبلی آوا دنتال بهره مند شوید.

3. بیماری های مزمن

بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی و بیماری‌های خونی می‌توانند به عنوان عوامل موثر در خونریزی لثه در خواب شوند. این بواسطه از راه‌های مختلفی اتفاق می‌افتد:

• التهاب لثه: بیماری‌های مزمن می‌توانند به عنوان عامل افزایش التهابات لثه عمل کنند. این التهابات باعث ضعف لثه و افزایش خونریزی آنها می‌شود.
  • آسیب به عروق خونی: برخی بیماری‌های مزمن می‌توانند به عروق خونی آسیب بزنند و باعث افزایش خونریزی لثه شوند.
  • کاهش انعقاد خون: بیماری‌های مزمن می‌توانند باعث کاهش انعقاد خون شوند که ممکن است باعث افزایش خونریزی لثه شود.
  • کاهش ایمنی بدن: بیماری‌های مزمن می‌توانند باعث کاهش سیستم ایمنی بدن شوند که منجر به افزایش خطر التهابات و خونریزی لثه شود.

به عنوان مثال، در بیماران دیابتی، افزایش قند خون و عدم کنترل مناسب بیماری می‌تواند باعث آسیب به عروق خونی و کاهش انعقاد خون شده و منجر به خونریزی لثه شود.

به هر حال، اگر شما با خونریزی لثه در خواب مواجه شده‌اید، توصیه می‌شود که با پزشک خود مشورت کنید تا علت احتمالی این مشکل را تشخیص دهد و برای شما برنامه درمانی مناسب را تعیین کند.

4. بیماری پریودنتال (پریودنتیت)

بیماری پریودنتال یا پریودنتیت یک بیماری التهابی است که لثه و بافت‌های اطراف دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری معمولاً به دلیل تجمع پلاک و باکتری‌ها در اطراف دندان‌ها و زیر خط لثه ایجاد می‌شود. این التهاب می‌تواند باعث خونریزی لثه، تورم لثه، قرمزی و درد در منطقه دهان شود.

خونریزی لثه در بیماران مبتلا به پریودنتیت معمولاً به دلیل این موارد زیر اتفاق می‌افتد:

• التهاب لثه: پریودنتیت باعث ایجاد التهاب در لثه می‌شود که باعث ضعف لثه و افزایش خونریزی آنها می‌شود.
  • تجمع پلاک: پلاک دندانی که در اثر نظافت نامناسب دهان ایجاد می‌شود، باعث تحریک لثه و ایجاد خونریزی می‌شود.
  • تخریب بافت‌های لثه: پریودنتیت می‌تواند باعث تخریب بافت‌های لثه شود که باعث افزایش خونریزی می‌شود.
  • افزایش واکنش التهابی: پریودنتیت می‌تواند باعث افزایش واکنش التهابی در لثه شود که باعث افزایش خونریزی می‌شود.

بنابراین، اگر شما احساس می‌کنید که پریودنتیت باعث خونریزی لثه در خواب شما شده است، توصیه می‌شود که به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا برای شما برنامه درمانی مناسب تعیین کند و از تشدید بیماری جلوگیری کند.

جمع بندی

خونریزی لثه در خواب می تواند یکی از موارد رایج باشد که بسیاری از افراد حداقل یک بار در زندگی خود به آن برمی خورند. همانطور که در بخش های قبل هم به این موضوع اشاره کردیم، باید بدانید که خونریزی شبانه لثه ها بنابر شرایطی که دارید می تواند نشان دهد که نگران شوید یا خیر.

ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم توانسته باشیم در این موضوع کمکی به شما کرده و اطلاعات شما را افزایش داده باشیم.