اندو دندانپزشکی

توربین دندانپزشکی چیست؟ آشنایی با انواع توربین های دندانپزشکی

توربین دندانپزشکی چیست

توربین دندانپزشکی چیست؟ موارد استفاده از این وسیله کدام است؟ چه انواعی از این وسیله در بازار موجود است؟ نحوه استفاده از توربین به چه صورت است؟

توربین دندانپزشکی یک وسیله بسیار مهم و حیاتی در صنعت دندانپزشکی است که برای انجام عملیات ترمیم دندان، حذف ترکیبات مخرب و پوسیدگی ها از دندان و ایجاد فضایی برای پر کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. توربین دندانپزشکی معمولاً شامل یک دستگاه کوچک و دستی با سرعت بالا است که توسط هوا یا گاز فشرده(معمولاً همان هوا) تغذیه می‌شود.

توربین دندانپزشکی دارای سرعت بالا و قدرت برش بسیار زیادی است که به دندانپزشکان اجازه می‌دهد که به سرعت و با دقت بالا به عملیات دندان‌پزشکی بپردازند. توربین‌های دندانپزشکی از طراحی‌های مختلفی برخوردارند که شامل انواع مختلف سرعت، نویز و … اندازه‌های مختلف است. همچنین برخی از توربین‌ها دارای سیستم‌های خنک‌کننده آب یا هوا برای کاهش گرمای ایجاد شده توسط اصطکاک در حین استفاده هستند.

در کل، توربین دندانپزشکی یک ابزار بسیار مهم و حیاتی برای انجام عملیات‌های دندانپزشکی است و برای بهبود کیفیت و سرعت این عملیات‌ها بسیار مفید است. حالا در ادامه از این مقاله از آوا دنتال قصد داریم به طور تخصصی بررسی کنیم که توربین دندانپزشکی چیست؟

توربین دندانپزشکی چیست؟

اگر شما هم برای پر کردن یا ترمیم دندان، روند عصب کشی و یا هر موارد مشابه به مطب دندانپزشکی مراجعه کرده باشید، حتما تجهیزات مختلفی که در طول روند درمان دندان شما مورد استفاده قرار می گیرد دیده اید. تعداد زیادی از وسایل وجود دارند که باعث راحتی کار دندانپزشک می گردند. با پیشرفت تکنولوژی، وسایل دندانپزشکی به صورت سالانه در حال آپدیت هستند و سرعت، دقت یا کارایی آن ها در حال افزایش است.

اگر بخواهیم بگوییم که توربین دنددانپزشکی چیست، باید گفت که توربین دندانپزشکی نیز یکی از همین تجهیزات مهم و پر استفاده در این زمینه است. متخصص دندانپزشک از توربین برای تراشیدن پوسیدگی ایجاد شده روی دندان استفاده می کند. پس از تراش دندان و خارج کردن تمام پوسیدگی های آن، الان وقت آن رسیده است که با مواد مخصوص، حفره دندان شود. توربین ها جزو یونیت یا همان صندلی دندانپزشکی محسوب می شوند.

توربین دندانپزشکی چیست؟

توربین در دسته ابزار چرخنده قرار می گیرد و با نیروی برق می تواند فرز قرار گرفته در قسمت سر را با سرعت بالا بچرخاند. به این ترتیب است که دندان تراش می خورد.

انواع توربین دندانپزشکی چیست؟

همانطور که در مورد این صحبت کردیم که توربین دندانپزشکی چیست، باید این موضوع را هم اضافه کنیم که انواع مختلفی از این وسیله مهم در بازار موجود است که شما باید با توجه به مواردی که نیاز دارید، مدل مناسب را انتخاب کنید.

توربین های دندانپزشکی که روی یونیت وصل می شوند، در ساده ترین حالت خود دارای یک مسیر هوا برای چرخش توربین هستند؛ همچنین این وسیله یک مسیر آب نیز دارد که برای خنک کردن فرز و پایین آوردن دمای توربین بخاطر بالا رفتن دما در طول کار آن می باشد. توربین های جدیدتر دارای یک لامپ بر روی سر(Head) نیز هستند که برق مورد نیاز برای آن با استفاده از مسیر فایبراپتیک تامین می گردد.

انواع مختلف این دستگاه 4 مدل موجود در بازار است که شامل موارد زیر می باشد:

  • پوش باتن یا فشاری
  • فشاری توسط فرز
  • آچاری
  • توربین های دارای LED
  • توربین دارای اگزوز(خروجی آب یا هوا و یا هر دو)
  • توربین دارای فیبرهای نوری جهت تصویربردار

انواع توربین دندانپزشکی چیست؟

انواع مختلف توربین از نظر عملکرد به 2 مدل تقسیم می شود:

  • توربین بلبرینگی
  • توربین ایربرینگی

تمامی مدل های توربین در قسمت هد یا سر خود سیستم کارتریج دارد. کارتریج برای قرار گرفتن قطعات مورد نیاز مربوط به چرخش در توربین طراحی شده است. به بیان دیگر سر توربین‌ها اجزایی بنام شفت، بلبرینگ و پره را شامل می‌شوند که به مجموعه این اجزا کارتریج میگویند.

بیشتر بخوانید: آنگل دندانپزشکی چیست؟

1. توربین دندانپزشکی بلبرینگی

مدل رایج توربین از نوع بلبرینگی است. یعنی بسیاری از توربین هایی که در مطب ها یا کلینیک های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد از این نوع است و جایگزین مدل ایربرینگی شده است. کاتریج بلبرینگی یک پروانه، یک محور و یک سه نظام دارد. نحوه قرار گرفتن این 3 بخش به این شکل است که یک پروانه در وسط و دو بلبرینگ در دو طرف آن قرار دارد. این نحوه قرارگیری سبب شده که  سرعت چرخش در این مدل بسیار بالاتر رود.

2. توربین دندانپزشکی ایربرینگی

حالا می خواهیم ببینیم مدل ایربرینگی در توربین دندانپزشکی چیست. می توان گفت که کارتریج ایربرینگی به خاطر دو بوشی که در دو طرف پروانه دارد،  نسبت به کاتریج بلبرینگی به فشار هوای زیادتری نیاز دارد. این موضوع باعث می شود عمر مفید قطعات داخلی توربین کمتر از مدل بلبرینگی شود؛ زیرا کارکرد کمپرسور در این مدل مجبور است بیشتر کار کند تا بتواند فشار هوای مورد نیاز را تامین نماید.

به همین دلیل استفاده از توربین ایربرینگی تا حد زیادی کاهش یافته است.

اجزای توربین دندانپزشکی چیست؟

توربین های دندانپزشکی مانند تمام وسایل دیگر دارای اجزای مختلفی هستند که هر یک از آن ها وظیفه خاصی را بر عهده دارد. عملکرد همه آنها در کنار یکدیگر باعث کار کردن درست توربین خواهد شد.

توربین‌ها از 3 بخش اصلی سر توربین(Head)،بدنه و گردن(Body & Neck) و بخش اتصال‌دهنده (Coupler) تشکیل شده است. با توجه به کیفیت، جنس و یا موارد دیگر این اجزا قیمت توربین ممکن است بالا یا پایین رود.

توربین دندانپزشکی برای کار از هوای فشرده تامین شده توسط یونیت استفاده می کند و این فشار باعث چرخش بسیار سریع فرز موجود در هد توربین می شود. در واقع فرز توربین می تواند تا سرعت 450.000 دور در دقیقه بچرخد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به طور تخصصی در این مورد صحبت کنیم که توربین دندانپزشکی چیست، مدل های مختلف آن را بررسی کنیم و در نهایت اجزای تشکیل دهنده توربین دندانپزشکی را بیان کرده و توضیح دادیم.

تنها نکته ای که در این مورد باید به آن توجه کنید این است که اگر قصد خرید این وسیله مهم و کاربردی را دارید به مواردی مانند میزان صدای تولید شده توسط توربین، ارگونومی و حالت در دست گرفتن و البته جنس بدنه آن باید توجه کنید تا بتوانید بهترین مدل آن را شناسایی و تهیه فرمایید.

ممنون که تا انتهای این مقاله از آوا دنتال با ما همراه بودید. برای کسب اطلاعات بیشتر از انواع تجهیزات دندانپزشکی، قیمت و ویژگی های هر کدام می توانید از بخش فروشگاه ما دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *