دسته‌بندی نشده

رفع زردی دندان با روش های سریع و خانگی

رفع زردی دندان

رفع زردی دندان با روش های خانگی از آن دسته موضوعاتی است که بسیاری از کاربران به دنبال آن هستند و بسیاری افراد نیز از این موارد نتایج خوبی را دریافت کرده اند.

ممکن است شما هم از آن دسته افرادی باشید که به دلایل مختلف مشاهده کرده اید اخیرا دندان های شما زرد شده یا تغییر رنگ داده است. از آنجا که دندان در صورت انسان جلوه زیادی دارد، ممکن است این موارد اعتماد به نفس شما را پایین آورده و یا در نحوه رفتار شما تاثیر بگذارد. احتمال هم دارد که نتوانید برای روندهای سفید سازی و زیبا سازی دندان هایتان به ی متخصص رجوع کنید و از روش های پزشکی کمک بگیرید. در چنین حالتی چه باید کرد؟

در این مقاله از آوا دنتال قصد داریم در مورد گزینه های خانگی برای رفع زردی دندان صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

همچنین در صورتی که بخواهید در مورد قیمت تجهیزات دندانپزشکی اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید از فروشگاه ما دیدن فرمایید.

چگونه زردی دندان را رفع کنیم؟

عوامل مختلفی مانند بالا رفتن سن، خوردن مواد غذایی که می تواند باعث تغییر رنگ دندان شود(مانند قهوه)، استعمال دخانیات، استفاده از داروها، بیماری های خاص و … می تواند باعث زرد شدن و تغییر رنگ دادن دندان ها شود که می تواند تاثیر بسزایی روی کیفیت روابط شما با محیط بیرون داشته باشد.

همانطور که در بخش قبل هم به این موضوع اشاره کردیم امکان دارد به دلیل زیاد بودن هزینه های روش های سفیدسازی دندان ها در دندانپزشکی و یا کمبود وقت نتوانید برای این روند به متخصص رجوع کنید.

در چنین حالتی چندین روش برای سفید کردن دندان ها وجود دارد. این روش ها عبارت اند از:

  • جوش شیرین و پراکسید هیدروژن
  •  ویتامین C
  • روغن نارگیل
  • زغال فعال

در ادامه در مورد هر یک از این موارد به صورت تخصصی صحبت کرده و نحوه استفاده از آن ها را برای رفع زردی دندان شرح می دهیم.

1. جوش شیرین و پراکسید هیدروژن

جوش شیرین و پراکسید هیدروژن به طور جداگانه یا به صورت ترکیبی با یکدیگر می‌توانند به عنوان ابزار‌های خانگی برای رفع زردی دندان‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

پراکسید هیدروژن یک ماده اکسید کننده است که می‌تواند لکه‌های سطحی روی دندان‌ها را کاهش دهد. وقتی پراکسید هیدروژن به تماس با سطح دندان می‌آید، اکسیژن رها می‌کند که به عنوان یک عامل اکسید کننده عمل می‌کند و مواد رنگی را از بین می‌برد. این باعث کاهش زردی و لکه‌های سطحی روی دندان‌ها می‌شود.

جوش شیرین نیز معمولاً شامل مواد خاصی مانند سدیم بی‌کربنات یا پروکسید هیدروژن است که می‌تواند به عنوان یک ماده پالایشی و اکسید کننده برای دندان‌ها عمل کند. این مواد معمولاً به عنوان مواد سفید کننده دندان‌ها در محصولات بهداشتی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از جوش شیرین و پراکسید هیدروژن برای رفع زردی دندان

این دو را می توانید با مقدار 1 قاشق چای خوری با هم مخلوط کنید. آن ها را روی پلاستیک یا یک پارچه پلاستیکی ریخته و روی دندان های خود قرار دهید. بعد از گذشت 30 دقیقه پارچه برداشته و باقی مواد را با مسواک از روی دندان هایتان پاک کنید.

تنها نکته حائز اهمیت در این مورد این است که این مواد ممکن است برای برخی افراد باعث حساسیت دندانی شود و باید با احتیاط و با مشورت دندانپزشک مورد استفاده قرار گیرند.

2. استفاده از ویتامین C

استفاده از ویتامین C به طور مستقیم با رفع زردی دندان‌ها مرتبط نیست. در واقع، ویتامین C (اسکوربیک اسید) به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می‌شود که می‌تواند از آسیب‌های اکسیداتیو و پیری زودرس بافت‌های بدن جلوگیری کند. این ویتامین می‌تواند از آسیب‌های اکسیداتیویی که به بافت‌های دندان و لثه‌ها وارد می‌شود، محافظت کند.

زردی دندان‌ها ممکن است به دلیل لکه‌ها و رنگدهی‌های سطحی باشد که ممکن است از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های خاص ناشی شود. از آنجایی که ویتامین C به تنهایی نمی‌تواند رنگدهی‌های سطحی روی دندان‌ها را برطرف کند، استفاده از ویتامین C به طور مستقیم به رفع زردی دندان‌ها کمک نمی‌کند.

به هر حال، مصرف ویتامین C از طریق مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین یا مکمل‌های ویتامینی می‌تواند به بهبود سلامت دهان و دندان‌ها کمک کند. ویتامین C می‌تواند به تقویت بافت‌های لثه و پیشگیری از بعضی از بیماری‌های لثه کمک کند. همچنین، از آنجا که ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است، ممکن است به حفظ سلامت دندان‌ها و جلوگیری از آسیب‌های اکسیداتیو که باعث زردی و تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند، کمک کند.

بیشتر بخوانید: مینی ایمپلنت چیست؟

3. روغن نارگیل و رفع زردی دندان

روغن نارگیل معمولاً به عنوان یک روش طبیعی برای بهبود سلامت دهان و دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ادعا می‌شود که استفاده از روغن نارگیل می‌تواند به رفع زردی دندان‌ها کمک کند. اما تا کنون تحقیقات علمی کافی در این زمینه انجام نشده است و ادعاهای مربوط به اثرات روغن نارگیل بر رفع زردی دندان‌ها بر اساس شواهد علمی قوی تایید نشده است.

به هر حال، روغن نارگیل دارای ویژگی‌های ضد باکتریایی و ضد قارچی است که می‌تواند به بهبود سلامت دهان و دندان‌ها کمک کند. همچنین، استفاده از روغن نارگیل ممکن است به تقویت لثه‌ها و کاهش التهابات لثه کمک کند.

استفاده از روغن نارگیل برای رفع زردی دندان

اگر مایل به استفاده از روغن نارگیل برای بهبود سلامت دهان و دندان‌ها هستید، می‌توانید از روش “oil pulling” یا “کشیدن روغن” استفاده کنید. برای انجام این کار، یک قاشق غذاخوری از روغن نارگیل را در دهان خود بگذارید و به آرامی آن را در دهان خود حرکت دهید و بین دندان‌ها را بشویید. سپس روغن را بیرون پس بدهید. این کار را به مدت 10 تا 15 دقیقه انجام دهید و سپس دهان خود را با آب بشویید.

4. بهره بردن از زغال فعال

زغال فعال یک جذب‌کننده قوی است که به دلیل ساختار پرپوره‌اش و ویژگی‌های زیستی، می‌تواند آلودگی‌ها و رنگ‌های زاید را از سطح دندان‌ها جذب کند. این ویژگی‌ها باعث شده است که ذغال فعال به عنوان یک روش طبیعی برای رفع زردی دندان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

به طور خاص، زغال فعال می‌تواند رنگ‌های زاید و لکه‌های سطحی را از دندان‌ها جذب کرده و از سطح دندان‌ها پاک کند. این عمل باعث می‌شود دندان‌ها به طبیعی‌ترین حالت خود بازگردند و زردی آن‌ها کاهش یابد.

به هر حال، باید توجه داشت که استفاده از ذغال فعال برای رفع زردی دندان‌ها باید به دقت انجام شود و بهتر است از محصولات حاوی ذغال فعال تهیه شده از منابع قابل اعتماد و با استانداردهای بهداشتی استفاده شود. همچنین، استفاده از ذغال فعال باید به مقدار معقول و با راهنمایی دندانپزشک صورت گیرد تا از هرگونه آسیب به دندان‌ها جلوگیری شود.

جمع بندی

در این مقاله در مورد رفع زردی دندان با استفاده از چند روش ساده و خانگی صحبت کردیم. بسیاری از کاربران توانسته اند با استفاده از این روش ها به نتایج خوبی برسند. تنها موردی که باید به آن توجه کنید این است که ممکن است این مواد برای شکا حساسیت ایجاد کنند پس در استفاده از این روش ها زیاده روی نکنید.

روش های دیگری نیز برای رفع زردی دندان و سفید کننده طبیعی وجود دارد که از آن ها نیز می توانید بهره مند شوید. سرکه سیب، استفاده از پوست لیموترش و موز و … در این دسته قرار می گیرند.

ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *