دسته‌بندی نشده

دندانپزشکی در بارداری به چه صورت است؟ نکات و ممنوعیت ها

دندانپزشکی در بارداری به چه صورت است

دندانپزشکی در بارداری چه معایبی دارد؟ آیا بانوان باردار می توانند به دندانپزشکی رجوع کنند؟ چه موادی در درمان های دهان و دندان برای زن باردار مضر است؟

ممکن است برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده باشد که در دوران بارداری دندان درد داشته اید و قصد دارید برای درمان یا ترمیم دندان و از بین بردن درد آن به دندانپزشکی رجوع کنید اما نمی دانید که این کار ضرر دارد یا خیر؟

خب در بسیاری از مواقع افراد مختلف پیشنهاد می دهند که در دوران بارداری به دندانپزشکی مراجعه نکنید؛ اما اگر دندان درد خیلی زیاد شد، چه؟ وقتی فرد حتی نمی تواند قرص مسکن مصرف کند، چطور می تواند درد را تحمل کند؟

همانطور که می دانید تقریبا تمام روندهای درمان دهان و دندان با استفاده از تزریق داروهای بی حسی انجام می شود که ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند در دوره 9 ماهه بارداری اصلا این ماده نباید وارد بدن مادر شود. در ادامه با این مقاله از آوا دنتال همراه باشید تا در مورد این موضوع بیشتر صحبت کنیم.

تاثیر داروی بی حسی دندانپزشکی بر جنین

حتی با وجود پیشرفت علم و وفور اطلاعات و مقاله های علمی در مورد موارد و موضوعات مختلف، هنوز هم بسیاری از افراد برای تصمیم گیری درباره مسائل کوچک هم ممکن است با مشکل مواجه شده و نتوانند چالش های خود را برطرف کنند.

مطالعات و اطلاعات کاملا متناقضی در مورد اثرات داروهای بی حسی دندان بر روی جنین وجود دارد و می تواند به راحتی فرد را گیج کند. همانطور که ممکن است شنیده باشید، داروی بی حسی مورد استفاده در دندانپزشکی، لیدوکائین است. این ماده می تواند روی جنین تاثیر بگذارد اما اگر در دوز بالا به مادر تزریق شود. بنابراین زمانی که شخصی که باردار است به مطب مراجعه کند، می تواند مقدار کمی از لیدوکائین را بدون آسیب به جنین تحمل کند.

تاثیر داروی بی حسی دندانپزشکی بر جنین

اما دندانپزشک باید توجه داشته باشد که در کمترین حالت ممکن دارو را به بیمار تزریق کند. به بیان دیگر کمتری دوزی از دارو که می تواند بی حسی را در لثه ایجاد کند.

همچنین بعد از اتمام روند ترمیم دندان، در صورتی که پزشک تشخیص دهد که فرد باید از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کند تا درصد ایجاد عفونت در محل درمان کاهش یابد، بهتر است از داروهای آنتی بیوتیکی مانند پنی سیلین، آموکسی سیلین و اریترومایسین استفاده شود. این داروها خطری برای مادر و جنین ایجاد نمی کنند.

بیشتر بخوانید: بلیچینگ دندان چیست؟

شایع ترین مشکلات دهان و دندان بانوان باردار

بارداری می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد که در طول 9 ماه مادر را در چالش اساسی قرار دهد. از آن جا که هر ماده ای که وارد بدن مادر می شود، به طور مستقیم روی جنین تاثیر گذار است، مهم است این مشکلات رایج را شناسایی کرده و بتوانید بدون ایجاد آسیب، مشکلتان را رفع نمایید.

شایع ترین مشکلات دهان و دندان بانوان باردار

برخی از مشکلات در دهان و دندان در دوره 9 ماهه بارداری ممکن است برای مادر پدیدار شود. این مشکلات معمولا در دوره های 20 الی 40 روزه از بین می رود و ممکن است به صورت دوره ای تکرار شود. به همین دلیل باید با دانستن موارد زیر، بحث دندانپزشکی در بارداری را با دید بهتری نگاه کنید و در نهایت تصمیم بهتری بگیرید:

• التهاب لثه در بارداری
  • افزایش احتمال پوسیدگی دندان

در ادامه این دو مورد را با هم بررسی می کنیم.

1. التهاب لثه در بارداری

یکی از شایع ترین مشکلات دهان و دندان در دوره بارداری، التهاب لثه مادر است. التهاب لثه در دوران بارداری ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش تولید استروژن و پروژسترون ایجاد شود. این تغییرات هورمونی می‌توانند باعث افزایش خونرسانی به لثه‌ها و افزایش حساسیت آن‌ها شود. علاوه بر این، بارداری ممکن است باعث کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها شود و این موضوع می‌تواند باعث افزایش خطر التهاب لثه شود.

برای کنترل و درمان التهاب لثه در دوران بارداری، می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

• بهداشت دهان: بهداشت دهان منظم و صحیح از جمله مسواک زدن دو بار در روز، استفاده از نخ دندانی می‌تواند به کنترل التهاب لثه کمک کند.
  • مراجعه به دندانپزشک: برای تمیز کردن پلاک و سنگ‌های دندانی، از دندانپزشک خود مشاوره بگیرید. او ممکن است به شما پیشنهاداتی برای بهبود بهداشت دهان و درمان التهاب لثه بدهد.
  • مصرف غذاهای سالم: مصرف مواد غذایی سالم و غنی از ویتامین C و آهن می‌تواند به بهبود سلامتی لثه‌ها کمک کند.
  • مراقبت‌های پزشکی: ممکن است پزشک شما به شما مراقبت‌های دهانی و داروهای مخصوصی برای کنترل التهاب لثه در دوران بارداری تجویز کند.

2. افزایش احتمال پوسیدگی دندان

تغییرات هورمونی در دوران بارداری، به‌ویژه افزایش تولید استروژن و پروژسترون، می‌تواند باعث افزایش حساسیت دندان‌ها و لثه‌ها شود. این تغییرات هورمونی ممکن است باعث افزایش رشد باکتری‌ها و افزایش خطر پوسیدگی دندان‌ها شود. همچنین در دوران بارداری، ممکن است رژیم غذایی تغییر کند و مصرف مواد شیرین و غذاهای پرقند به افزایش خطر پوسیدگی دندان‌ها منجر شود.

برای کاهش احتمال پوسیدگی دندان در دوران بارداری، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

• رعایت بهداشت دهانی منظم، شامل مسواک زدن دو بار در روز و استفاده از نخ دندانی.
  • مصرف مواد غذایی سالم و کم‌قند.
  • مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی و تمیز کردن دندان‌ها و درمان پوسیدگی‌ها.

همچنین، مشاوره با دندانپزشک خود نیز می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین راه‌حل‌ها برای حفظ سلامتی دهان و دندان‌ها در دوران بارداری را پیدا کنید.

جمع بندی

دندانپزشکی در بارداری یکی از مهمترین و سوال برانگیزترین مواردی است که ممکن است برای شما یا اطرافیانتان ایجاد شود. با رعایت نکاتی که در بالا گفته شد و توجه به عوامل آسیب زا به جنین، بهتر است در نهایت برای گرفتن بهترین تصمیم با متخصص دندانپزشک مشورت کنید تا بتواند به شما در این زمینه کمک کند.

همچنین مواردی که ممکن است دو دوران بارداری برای شما ایجاد شود، می توانید با کمک متخصص زنان و زایمان، آن را برطرف کنید. داروهایی ساخته و تولید شده اند که مناسب برای بانوان باردار است و آسیبی نیز به جنین وارد نمی کند.

ممنون که تا انتهای این مقاله از آوا دنتال با ما همراه بودید.