اندو دندانپزشکی

پلاگر دندانپزشکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پلاگر دندانپزشکی چیست

پلاگر دندانپزشکی چیست؟ در چه مواردی استفاده می شد؟ پلاگر دندانپزشکی چه کاربردها و استفاده هایی دارد؟ آیا انواع مختلفی از این وسیله در بازار موجود است؟

پلاگر دندانپزشکی یک وسیله در این حوزه است که به صورت دستی استفاده می شود و با استفاده از نوک تیزی که دارد، در موارد مختلف از آن استفاده می کنند. پلاگرها دارای سایزبندی های مختلفی طراحی و در بازار عرضه شده اند که هر کدام از ان ها را می توانید با توجه به نیازهای خود در کلینیک یا مطب دندانپزشکی تهیه کنید.

مانند تمام وسایل و تجهیزات دیگر که در حوزه دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، پلاگر دندانپزشکی نیز در انواع و جنس های مختلفی در بازار موجود است اما در حالت کلی جنس آن از استیل و یا نیکل تیتانیوم است.

حالا در ادامه با ما همراه باشید تا این محصول کاربردی را بیشتر بررسی کرده و تمام ویژگی های آن را با هم مرور کنیم.

پلاگر دندانپزشکی چیست؟

همانطور که می دانید حوزه دندانپزشکی دارای محصولات و وسایل بسیار زیاد و متنوعی است که هر کدام از آن ها کاربرد خاص خود را دارند و می توانند در موارد مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. اما سوالی اصلی در این بخش این است که پلاگر دندانپزشکی چیست و چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟

در بخش قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم که پلاگرهای دندانپزشکی یک وسیله دستی است که در اکثر مواقع برای متراکم کردن گوتا پرکا استفاده می شود. در مواقعی نیز این وسیله برای پر کردن تراکم جانبی کاربرد دارد.

پلاگر دندانپزشکی چیست

آوا دنتال در فروشگاه خود 2 مدل از پلاگرهای دندانپزشکی را موجود دارد که یکی به صورت تکی و دیگری به صورت بسته 4 عددی ارائه می شود.

  • هند پلاگر تکی فالکون: پلاگر دندانپزشکی تکی فالکون یک وسیله ترمیمی و کاربردی است که در سایزهای کوچک S سایز 0.5 با Fig=1، متوسط M سایز 0.7 با Fig=2، بزرگ L سایز 0.9 با Fig=3 و خیلی بزرگ XL سایز 1.1 با Fig=4 ارائه می شود.
  • ست هند پلاگر 4 عددی فالکون: ست هند پلاگر 4 عددی فالکون 4 سایز مختلف از این وسیله کاربردی را در یک پک جمع کرده و به شما ارائه می دهد.

پلاگر یک نوک تیز و صاف دارد که دندانپزشک در مواردی که در بالا ذکر شد از آن استفاده می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد روش های گوتا پرکا و همچنین پر کردن تراکم جانبی بیشتر صحبت کنیم.

1. متراکم کردن گوتا پرکا با پلاگر دندانپزشکی چیست؟

همانطور که گفتیم یکی از استفاده های پلاگر دندانپزشکی، متراکم کردن گوتا پرکا است. شاید برایتان سوال پیش آمده که گوتا پرکا چیست؟ این اصطلاح مربوط به یک جلبک دریایی است که خاصیت درمانی دارد. از این ماده برای پر کردن ریشه دندان بعد از اینکه پالپ دندان خارج شود، استفاده می گردد.

در واقع گوتا پرکا را با سیلر دندانپزشکی مخلوط کرده و آن را در حفره دندان قرار می دهند. برای اینکه بدانید سیلر دندانپزشکی چیست، می توانید از مقاله های قبلی آوا دنتال بهره مند شوید.

سپس با استفاده از پلاگر دندانپزشکی آن را داخل دندان متراکم می کنند که فضای خالی بین آن قرار نگیرد و دندانپزشک بتواند بهترین نتیجه را به شما ارائه دهد.

2. پر کردن تراکم جانبی با پلاگر دندانپزشکی چیست؟

حالا که متوجه شدید پلاگر دندانپزشکی چیست، الان باید بدانید دومین موردی که می توان از پلاگرهای دندانپزشکی استفاده کرد، پر کردن تراکم جانبی است. 

پر کردن تراکم جانبی با پلاگر در دندانپزشکی به معنای ایجاد یک سطح متناسب و صاف در اطراف دندان‌ها است. این فرآیند معمولاً برای اصلاح فضای بین دندان‌ها یا جلوگیری از فرورفتگی دندان‌ها استفاده می‌شود. 

هنگامی که یک دندان از دندان‌های ما از بین می‌رود، ممکن است فضای خالی باعث جابجایی دندان‌های مجاور شود و باعث فرورفتگی و تغییر شکل آن‌ها شود. برای جلوگیری از این اتفاق، دندانپزشک ممکن است از یک پلاگر (یا spacer) استفاده کند تا فضای خالی را پر کند و تراکم جانبی مناسبی بین دندان‌ها ایجاد کند. این کار باعث حفظ مکانیکی دندان‌ها و جلوگیری از جابجایی غیر مطلوب آن‌ها می‌شود.

این روند طبق مراحل زیر جلو می رود:

  • انتخاب یک Master cone با توجه به آخرین فایل استفاده شده و استفاده آن در یک شرایط مرطوب (۲.۶% NaOCl، هیپوکلریت سدیم)
  • خشک کردن کانال توسط Paper point و پوشش دیواره کانال توسط سیلر اندو.
  • قرار دادن مخروط اصلی Master cone در کانال تا اینکه به WL و یا ۰/۵- میلی متر WL برسد
  • متراکم کردن لترال با استفاده از بزرگترین اسپریدر دندانپزشکی تا به ۲- میلی متر WL برسد
  • وارد کردن مخروط جانبی با توجه به plugge تا اینکه سطح دوم بدست آید و لترال متراکم شود

تمام مراحل بالا آنقدر تکرار می شود تا فضای اندو کاملا پر و متراکم شود و دندانپزشکی مطمئن شود که مشکلی پیش نمی آید.

جمع بندی

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که پلاگر دندانپزشکی چیست و چه کاربردهایی دارد. اگر تمام مطالب بالا را به صورت کامل مطالعه کرده باشید، حتما متوجه شده اید که پلاگرها یکی از مهمترین، اصلی ترین و کاربردی ترین وسایل در روند اندو است و یکی از تجهیزات اندو دندانپزشکی به حساب می آید.

مدل ها، برندها، سایز بندی ها و پک های متفاوتی از این وسیله در فروشگاه های دندانپزشکی موجود است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد و در موارد خاصی استفاده می شود. بهتر است قبل از اینکه هر کدام از آن ها را تهیه کنید، حتما ویژگی های مختلف آن را بررسی و با توجه به نیازتان در این زمینه مدل مورد نظر را خریداری نمایید.

ممنون که تا انتهای این مقاله از آوا دنتال با ما همراه بودید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از تجهیزات و وسایل دندانپزشکی می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس گرفته تا کارشناسان مجموعه بتوانند شما را در آن زمینه راهنمایی کنند.

همچنین اگر در خصوص این مقاله و یا موارد دیگر سوالی برایتان پیش آمده می توانید در بخش نظرات کاربران آن را درج کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *