تجهیزات تصویربرداری

عکس OPG دندان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

عکس OPG دندان چیست

عکس OPG دندان چیست؟ این نوع عکس چه کاربردهایی دارد؟ آیا رادیوگرافی پانورامیک در حوزه های دیگری جز دندانپزشکی نیز کاربرد دارد؟

عکس OPG که با نام رادیوگرافی پانورکس و یا رادیوگرافی پانورامیک نیز شناخته می شود، یکی از روش های عکسبرداری و برداشت اطلاعات از ساختمان دندان های بیمار است که می تواند در روش های مختلف ترمیم و درمان مشکلات دهان و دندان کمک زیادی به متخصص داشته باشد.

در مدل عکس های OPG دندانپزشکی می تواند تمام ساختمان دندانها، استخوان های فک بالا و فک پایین و تمام دیتای مورد نیاز در این زمینه را ببیند. از این مدل عکس ها در زمینه های مختلفی مانند یافتن محل دقیق دندان های هفته و یا مشکلات فک استفاده می شود.

در ادامه در مورد این مدل عکس و البته اطلاعاتی در مورد دستگاه opg می گوییم که می تواند در شناخت عکس های رادیوگرافی پانورامیک به شما کمک کند.

عکس OPG دندان چیست؟

OPG یا Orthopantomogram یک نوع تصویربرداری پانورامیک دندان است که تصاویری از همه دندان‌ها، فک‌ها و استخوان‌های فک را نشان می‌دهد. این تصویر برداری به صورت یک تصویر دو بعدی از تمام دندان‌ها و استخوان‌های مجاور دهان انجام می‌شود. OPG معمولاً برای تشخیص مشکلات دندانی مانند دندان‌های کشیده شده، عفونت‌های دندانی، تشخیص شکستگی‌ها و مشکلات فک و صورت استفاده می‌شود.

این تصویر برداری به دندانپزشکان کمک می‌کند تا مشکلات دندانی و فکی را تشخیص دهند و برنامه‌ریزی درمان مناسب را برای بیماران خود انجام دهند. تنها عیبی که این مدل عکس دارد این است که پزشک نمی تواند اطلاعات  مربوط به بافت لثه ها را در این عکس مشاهده کند. چرا که عکس OPG با استفاده از اشعه ایکس گرفته می شود و همانطور که می دانید اشعه ایکس از بافت و گوشت اسنان گذر می کند و در برخورد با استخوان برمیگردد.

عکس OPG دندان چیست

از مزایای عکس OPG می توان به موارد و گزینه های زیر اشاره کرد:

  • استفاده از دوز کم اشعه و عدم آسیب به بافت بدن انسان و قابل استفاده برای کودکان و بیماران
  • راحت کردن روند معاینه و تشخیص مشکلات استخوان فک و دندان ها
  • ارائه تصویری کامل و گسترده از تمام قسمت های دندان و فک از جمله TMJ مفصل تمپرو فکی
  • صرف مدت زمان کم برای آماده شدن تصویر(کل پروسه گرفتن عکس تا آماده شدن آن حدود 3 دقیقه است)
  • برای تهیه تصاویر OPG، بیمار نیازی به فراهم کردن شرایط خاصی ندارد و فقط باید در موقعیت مناسبی قرار بگیرد.
  • به پزشکان امکان می‌دهد تا قبل از انجام جراحی‌های دندانی و فکی، به موقع ارزیابی کاملی از وضعیت دندان‌ها و فک‌ها انجام دهند.

تا اینجا متوجه شدید که عکس OPG دندان چیست و چه مزایایی دارد. در ادامه می خواهیم نحوه کار دستگاه OPG که زیر دسته رادیوگرافی دندانپزشکی قرار می گیرد را بهتر و تخصصی تر بررسی کنیم.

نحوه کار دستگاه OPG دندان

دستگاه OPG که برای تهیه تصاویر پانورامیک دندان و فک‌ها استفاده می‌شود، به این صورت استفاده می شود که ابتدا بیمار باید به دستگاه OPG نزدیک شود و دستگاه برای تهیه تصویر درست تنظیم شود. بیمار باید در موقعیت مناسبی قرار بگیرد، معمولاً در حالی که سر و گردنش به صورت استاندارد و مشخصی قرار دارد. در این حالت قبل از تصویربرداری به شما اعلام شده که تمام جواهرات و زیورآلات مانند گوشواره یا گردنبند خود را در بیاورید تا در عکسبرداری مشکلی ایجاد نکند.

دستگاه OPG یک پرتو X-ray پانورامیک ارسال می‌کند که از یک سمت به دیگر سر و گردن بیمار عبور کرده و تصاویر پانورامیکی از دندان‌ها، فک‌ها و استخوان‌های فک توسط دستگاه ثبت می‌شود. تصاویر به کمک نرم افزار مربوطه پردازش می‌شوند تا دندانپزشک بتواند آن‌ها را بررسی و تحلیل کند.

البته این مورد را هم بیان کنیم که ثبت عکس با این روش به چند صورت انجام می شود که در زیر می توانید این مورد را مشاهده کنید:

  • عکس داخل دهانی: این عکسبرداری شامل روش های بایت وینگ، پری اپیکال و اکلوزال است.
  • عکس خارج دهانی: این عکسبرداری شامل روش های او پی جی یا پانورامیک، عکس برداری دیجیتالی، توموگرام، سفالومتری، سی تی اسکن (اسکن توموگرافی کامپیوتری) دندان و در نهایت سی تی پرتو مخروطی می باشد.

این روند کلی عکسبرداری با استفاده از دستگاه OPG است. اما باید بدانید که نحوه کار این دستگاه معمولا به 3 دسته کلی تقسیم می شود.

روش مستقیم عکس OPG دندان چیست؟

روش مستقیم برای گرفتن عکس OPG به این صورت است که سنسور الکترونیک داخل دهان شما می شود و به صورت مستقیم اطلاعات را ثبت می کند و برای دستگاه پردازشگر می فرستد. معمولا از این روش برای گرفتن عکس از 1 دندان استفاده می شود.

روش غیر مستقیم عکس OPG دندان چیست؟

این روش در واقع برای عکس هایی است که با روش رادیولوژی قدیمی گرفته شده و تبدیل آن ها به عکس های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد. برای این کار از اسکنر فیلم اشعه ایکس استفاده می شود.

روش نیمه مستقیم عکس OPG دندان چیست؟

و در نهایت می گوییم که روش نیمه مستقیم برای گرفتن تصویر OPG دندان چیست. این روش تلفیقی از دو روش دیگر است. به این معنی که در روند عکسبرداری از سنسور و اسکنر با هم استفاده می شود تا نتیجه مورد نظر حاصل شود.

جمع بندی

در این مقاله در مورد این موضوع صحبت کردیم که عکس OPG دندان چیست، چه کاربردهایی دارد، چه مزایایی دارد، در چند مدل انجام می شود و انواع آن کدام است و همچنین در مورد نحوه کار دستگاه OPG نیز صحبت کردیم. OPG یک روش است که زیر دسته رادیوگرافی دندانپزشکی قرار می گیرد.

اگر تا انتهای این مقاله از آوا دنتال با ما همراه بوده و تمام مطالب درج شده در بالا را خواندید، احتمالا الان اطلاعات زیادی در این زمینه بدست آورده اید که می تواند به شما در موضوعات مختلف کمک کند.

ممنون که تا انتهای این مقاله از مجموعه آوا دنتال همراه بودید. در صورتی که در این مورد یا موارد دیگر برای شما سوالی ایجاد شده، می توانید آن را در بخش نظرات کاربران درج کنید تا کارشناسان مجموعه بتوانند در اسرع وقت به چالش شما پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *