دندانپزشکی

کورتاژ لثه چیست و چطور انجام می شود؟ انواع آن

کورتاژ لثه چیست؟

در این مقاله قصد داریم در مورد این موضوع صحبت کنیم که اصلا کورتاژ لثه چیست و در چه مواردی از این مورد استفاده می شود.

لثه در بدن انسان یکی از اجزای اصلی دهان است که در تماس با مقادیر زیادی از انواع آلودگی ها، عفونت ها، باکتری ها و عوامل مختلف بیماری قرار می گیرد. متخصصین دندانپزشک اعتماد دارند که با رعایت موارد مختلف بهداشتی می توان از بیماری های عفونی لثه، دهان و دندان جلوگیری کرد.

عفونت هایی که روی لثه ایجاد شده و در مراحل ابتدایی هستند، با مصرف داروهای آنتی بیوتیک در کوتاه مدت برطرف می شوند اما در مواردی مشاهده شده که عفونت در مراحل پیشرفته است و تنها راه نجات از آن کورتاژ لثه اعلام می شود. کورتاژ لثه با استفاده از ابزار جراحی دندانپزشکی انجام می شود.

حالا برای اینکه بدانید کورتاژ لثه چیست و چطور انجام می شود، پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

کورتاژ لثه چیست؟

همانطور که گفتیم، برای جلوگیری از بروز بیماری های عفونی دهانی و یا رفع بیماری هایی که در مراحل اولیه هستند، می توانید به راحتی با رعایت و مصرف دارو از شر آن ها راحت شوید. اما چطور می شود که کار بیمار به کورتاژ لثه می رسد؟

کورتاژ لثه چیست؟

زمانی که باکتری و عفونت به بافت لثه نفوذ می کند، می تواند با پیشرفت و تکثیر در آن ناحیه، به ساختار لثه آسیب وارد جدی وارد کند. در علم پریودنتولوژی، کورتاژ لثه(gingival curettage) به معنی برداشتن و حذف و تراشیدن دیواره لثه پاکت پریودنتال می باشد. این عمل برای جداسازی بافت نرم دیواره لثه که حاوی عفونت و میکروب است، انجام شده و مانند ایمپلنت دندان نیست. در کورتاژ لثه، بافت بافت گرانولیشن یا بافت جوانه ای (granulation tissue) پاکت پریودنتال حذف می شود.

پاکت پریودنتال، محل اتصال لثه به دیواره دندان است و زمانی که این ناحیه به هر دلیلی آسیب ببیند، میکروب های موجود در محیط دهان میتواند به بافت لثه نفوذ کرده و مشکلات عفونی و بیماری های این چنینی ایجاد کند.

انواع کورتاژ لثه کدام است؟

بر اساس مواردی مانند وضعیت لثه و دندان های شما، مقدار نفوذ و گسترش بیماری و عفونت و همچنین محل تجمع بیماری ممکن است دو حالت برای درمان و کورتاژ لثه انجام شود. هر یک از این موارد با تشخیص پزشک متخصص برای شما انجام می شود. در هر صورت این عمل با بیشترین حالت نتیجه دهی است و می توان به بیمار اطمینان داد که پس از اتمام روند درمان، مشکلی برایش پیش نخواهد آمد.

انواع کورتاژ لثه کدام است؟

کورتاژ لثه در 2 حالت انجام می شود:

  1. کورتاژ لثه ای
  2. کورتاژ غیر لثه ای

در ادامه در مورد دو نوع کورتاژ لثه صحبت می کنیم.

1. کورتاژ لثه ای

مورد اولی که می خواهیم در مورد آن صحبت کرده  به صورت تخصصی بررسی کنیم، کورتاژ لثه ای است. کورتاژ لثه ای به معنی حذف بافت نرم  ملتهب دیواره کناری پاکت پریودنتال می باشد.

از این حالت زمانی استفاده می شود که پاکت پریودنتال خیلی عمیق نباشد و متخصص دندانپزشک بتواند با استفاده از کورت، بافت ملتهب را بردارد. در آخر هم دیواره حاوی میکروب و عفونت به کلی خارج خواهد شد.

2. کورتاژ غیر لثه ای

زمانی کورتاژ زیر لثه ای انتخاب می شود که عفونت و آلودگی در قسمت های نزدیک به ریشه باشد. در این مواقع اتصالات لثه ای نزدیک به ریشه(epithelial attachment) انجام می شود و در آخر اتصال بافت همبند بر لبه استخوان را جدا می کند.

از این مورد نیز زمانی استفاده می شود که پاکت پریودنتال عمیق ‌تر باشد و متخصص مجبور است قسمت های بیشتری را با کورت بردارد.

آیا کورتاژ لثه درد دارد؟

یکی از بزرگترین نگرانی های افرادی که برای کورتاژ لثه به کلینیک های دندانپزشکی مراجعه می کنند، این است که بدانند آیا کورتاژ دندان درد دارد یا خیر. باید گفت که این یک درمان دندانپزشکی نیست که بتوان گفت خیلی دردناک و غیر قابل تحمل است. در واقع برای دانستن این موضوع ابتدا بهتر است بدانید کورتاژ لثه چیست و سپس خودتان متوجه ماجرا می شوید!

آیا کورتاژ لثه درد دارد؟

اگرچه به دلیل خراشیدنی که روی دندان ها احساس خواهید کرد تا حدودی می تواند ناراحت کننده یا آزاردهنده باشد.

کورتاژ پریودنتال درمانی است که با بی حسی موضعی انجام می شود. این بدان معنی است که در طول درمان هیچ دردی احساس نخواهید کرد. تنها نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که ممکن است چندین روز پس از انجام کورتاژ لثه، کمی احساس کنید دندان ها و لثه هایتان حساس تر از قبل شده اند که البته کاملا هم طبیعی است. این ناراحتی و حساسیت معمولاً طی چند روز کاهش می یابد.

توصیه ما به شما این است که اگر کورتاژ لثه انجام داده اید و احساس ناراحتی یا درد شدید شما برطرف نشده است، باید با پریودنتیست خود مشورت کنید تا یک مسکن تجویز کند؛ در چنین مواقعی هرگز خود درمانی نکنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت اتوکلاو کلاس B و N

آیا عمل کورتاژ لثه نیاز به بیهوشی دارد؟

سوال دیگری که ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است که آیا کورتاژ لثه نیاز به بیهوشی دارد؟

خب! هر بله و هم خیر! برای پاکت های پریودنتال کوچک، کورتاژ نیازی به بیهوشی ندارد و معمولا از داروهای بی حسی تزریقی برای بیمار استفاده می شود که در طول درمان، دردی حس نکند؛ در مقابل اما پاکت های پریودنتال عمیق تر، ممکن است نیاز به بیهوشی داشته باشد. اساساً تصمیم برای بیهوشی ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد مانند:

  • عمق پاکت های پریودنتال
  • مقدار تارتار انباشته شده
  • حساسیتی که در دندان ها و لثه های خود دارید
  • سلامت عمومی بدن بیمار

تمام این موارد را متخصص تشخیص خواهد داد.

جمع بندی

در این مقاله در مورد این موضوع صحبت کردیم که کورتاژ لثه چیست، انواع آن به چه صورت است، چگونه و در چه مواردی استفاده می شود و  در آخر نیز این مورد را بررسی کردیم که آیا این عمل دردناک است یا خیر.

با پیشرفت تکنولوژی و علم، بسیاری از بیماری های انسانی، از جمله بیماری های دهان و دندان راه حل دارند و در صورتی که دچار عفونت شدید لثه ای شدید، می توانید با مراجعه به مطب های دندانپزشکی از خدمات مختلف دهان و دندان استفاده کنید.

همچنین از فروشگاه آوا دنتال می توانید برای کسب اطلاعات در مورد تجهیزات دندانپزشکی و وسایل مورد نیاز برای کورتاژ لثه بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *