اتوکلاو دندانپزشکی

تفاوت اتوکلاو کلاس B و N چیست؟

تفاوت اتوکلاو کلاس B و N چیست؟

دانستن تفاوت اتوکلاو B و N یکی از مواردی است که می تواند در زمان خرید اتوکلاو دندانپزشکی کمک بسیار زیادی به انتخاب گزینه مناسب به شما داشته باشد.

اتوکلاوهای دندانپزشکی به دلیل انواع مختلفی که دارد می تواند باعث سردرگمی شما برای انتخاب مدل مناسب گردد. به همین دلیل ما در فروشگاه تجهیزات پزشکی سعی داریم این مورد را به طور کامل موشکافی کرده و به طور تخصصی این 2 مدل را با هم مقایسه کنیم. این مورد را در نظر بگیرید که اگر قصد خرید اتوکلاو را برا مطب خود دارید، اتوکلاو کلاس B و N در محبوب ترین مدل های این دسته قرار دارند.

تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اتوکلاو دندانپزشکی چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟

اتوکلاو یکی از مهمترین تجهیزات پزشکی است که نمونه آن را می توانید در اکثر مراکز درمانی مشاهده کنید. این دستگاه ه فقط در دندانپزشکی، بلکه در اکثر مراکز پزشکی و درمانی به منظور استریل کردن تجهیزات کاربرد فراوان دارد.

اتوکلاوها دستگاه هایی هستند که با بهره بردن از دما و فشار بسیار بالایی تمام تجهیزات پزشکی را ضدعفونی کنند. این تجهیزات ممکن است مخصوص اتاق عمل باشند یا اینکه در دندانپزشکی استفاده شوند.

به بیان دیگر این دستگاه با استفاده از حرارت مرطوب توانست میکروارگانیسم ها و آلودگی های تجهیزات را از بین برده و آن ها را ضدعفونی و استریل کند.

قبل از ورود دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی به این حوزه، پزشکان، پرستاران و به طول کلی هر کسی که در زمینه های پزشکی فعالیت می کرد و نیاز به استریل کردن تجهیزات خود داشت، صرفا از الکلف آب جوش و یا هیدروژن پراکسید استفاده می کرد.

تنها نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که برخی تجهیزات پزشکی نسبت به فشار و دمای بالا حساس هستند؛ بنابراین تنها بعضی از این وسایل را می توان در اتوکلاو قرار داد و نه همه ی وسایل را.

اتوکلاو دندانپزشکی چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟

کلاس بندی اتوکلاوها

مانند تمام وسایل مورد نیاز در دنیای پزشکی، اتوکلاوها نیز دارای کلاس بندی خاصی هستند که هر کس با توجه به نیاز خود باید مورد مناسب را انتخاب کند. این دستگاه بر اساس ویژگی و مواردی هنگام ساخت، دسته بندی می شود.

اتوکلاو در مراکز پزشکی و آزمایشگاهی به 3 دسته اصلی تقسیم می شود: کلاس N، کلاس S و کلاس B.

  • اتوکلاو کلاس N: مناسب برای شستشو و استریل کردن ابزار جامد و بدون پوشش
  • اتوکلاو کلاس S: مناسب برای ضدعفونی کردن ابزار جامد با پوشش و بدون پوشش و همچنین وسایل سوراخ دار
  • اتوکلاو کلاس B: مورد استفاده هم برای استریل کردن ابزارهای جامد با و بدون پوشش و هم منسوجات

کلاس بندی اتوکلاوها

بررسی تخصصی اتوکلاو کلاس N

همانطور که گفتیم، اتوکلاو کلاس N برای استریل و ضدعفونی کردن ابزار و وسایل پزشکی بدون پوشش استفاده می شود. این مدل برای استریل تجهیزات سوراخ سوراخ و حفره دار مناسب نیست. 

به دلیل یکنواخت بودن حرارت در روند استریل سازی تجهیزات، هیچگونه آسیبی به ابزار وارد نشده و به همین دلیل برای ضدعفونی پلاستیک ها، نمونه های آلوده و محیط کاشت می تواند گزینه مناسبی باشد.

بدنه­ اتوکلاو نوع N از استیل با پوشش رنگ الکترواستاتیک ساخته شده و فضای داخلی آن از استیل ضد زنگ و مقاوم است. میزان آب مخزن، فشار و دما قابل کنترل است.

از ویژگی های مثبت و مفید آن می توان به خاموش و متوقف شدن کامل دستگاه در حین بروز مشکل نام برد.

اتوکلاو رومیزی کلاس N در حجم­ های مختلفی قابل عرضه است. رنج دمایی آن از 110 تا 135 درجه­ سانتی گراد با دقت 1 می ­باشد. امکان تنظیم زمان معمولا تا 100 دقیقه نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: کالیبراسیون اتوکلاو چگونه انجام می شود؟

بررسی تخصصی اتوکلاو کلاس B    

در بخش های قبلی هم گفتیم که برخلاف 2 مدل دیگر، اتوکلاو کلاس B برای استریل کردن ابزار و تجهیزات با پوشش، ابزار بدون پوشش سطحی و همچنین برای ضدعفونی کردن منسوجات نیز استفاده می شود. به همین دلیل این مدل را کاربردی تر می سازد. کلاسه بندی این دستگاه با حرف B به معنی ضدعفونی کننده بزرگ است. 

مقدار توان وکیوم این دستگاه بسیار بالا می باشد. بیشترین میزان کاربرد این دستگاه در دندانپزشکی ها می باشد. با اینکه حجم فیزیکی اتوکلاو کلاس B کوچک است اما قابلیت های زیادی را در بر دارد.

یکی از مواردی که این کلاس را از 2 تای دیگر متمایز می کند، امکان خشک کردن تجهیزات پس از استریل کردن آن هاست.

در نهایت باید گفت که استفاده از اتوکلاو کلاس B تجربه کاربری خوبی را برای شما خواهد داشت. برای خرید اتوکلاو کلاس B می توانید از فروشگاه دیدن فرمایید.

بررسی تخصصی اتوکلاو کلاس B

فرایند استریل کردن با اتوکلاو

مدت زمان استریل کردن تجهیزات در انواع مدل های اتوکلاو شامل جمع بندی 3 زمان مختلف است:

  • Preheating Time (زمان اولیه)
  • Sterilization Time (زمان استریلیزاسیون)
  • Drying Time (زمان خشک شدن)

برنامه کامل استریل را می توان در 9 مرحله زیر خلاصه کرد:

آبگیری – پیش خلاء – افزایش دما – استریل – تخلیه – پس خلاء – خشک شدن – یکسان سازی – پایان کار

اتوکلاو برای استریل کردن و از بین بردن میکروب ها و آلودگی های تجهیزات پزشکی و آماده کردن آن ها برای استفاده در این زمینه می باشد. به همین دلیل باید تمام مدل های این دستگاه تحت آزمون میکروبی و شیمیایی قرار گرفته تا از صحت عملکرد آن ها اطمینان حاصل شود. طی 3 روش و مورد زیر می توانید روند تست عملکرد درست را انجام دهید:

  1. اندیکاتور بیولوژیکی و میکروبی (EZ TEST) جهت کنترل بار اعم از بقچه بندی شده یا نشده
  2. تست BOWIE-DICK و تست PCD جهت کنترل تجهیزات
  3. اندیکاتور شیمیایی بخار CROSS-CHECKS و ۱۲۱c /134c جهت کنترل پک های بیمارستانی

فرایند استریل کردن با اتوکلاو

جمع بندی

اتوکلاوها یکی از مهمترین وسایل موجود در آزمایشگاه و مراکز پزشکی محسوب می شود و با ورود به این عرصه بسیاری از مشکلات استریل و ضدعفونی کردن و همچنین نگرانی های مربوط به سلامتی بیماران را برای کادر پزشکی برطرف کرد.

از آنجا که مدل های مختلفی از این وسیله در بازار وجود دارد، در این مقاله سعی کردیم در مورد تفاوت اتوکلاو کلاس B و N صحبت کنیم و ویژگی های این 2 را به طور تخصصی  کامل شرح دهیم تا بتوانید تجربه خرید بهتر و انتخاب مفیدتری داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر از انواع مدل ها یا خرید اتوکلاو و یا مشاوره رایگان با شماره های درج شده در مرکز تجهیزات پزشکی آوا دنتال تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *