اتوکلاو دندانپزشکی

ارورهای اتوکلاو یوروندا چیست؟ | انواع ارور اتوکلاو یوروندا

ارورهای اتوکلاو یوروندا

ارورهای اتوکلاو یوروندا یکی از مهمترین عواملی است که باعث می شود بتوانید علت خرابی دستگاه خود را سریعا ریشه یابی کرده و قبل از آسیب رساندن به بقیه قطعات، آن را برطرف کنید.

همانطور که می دانید، اتوکلاو دستگاهی است برای استریل و ضد عفونی کردن تجهیزات پزشکی که این روند را با استفاده از بخار آب و فشار انجام می دهد؛ اتوکلاو یوروندا نیز مانند تمام دستگاه های دیگر به مرور زمان و براساس عوامل مختلفی دچار خرابی می شود؛ عیب یابی و رفع خطاهای بوجود آمده در دستگاه های اتوکلاو نیازمند شناخت دقیق دستگاه است. بنابراین برای این مورد باید به طور خلاصه قطعات مختلف دستگاه را شناخته و با خطاها و ارورهای رایج آن آشنا باشید.

در صورت بروز هر یک از ارورهای اتوکلاو یوروندا، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از صفحه اتوکلاو دندانپزشکی ما دیدن فرمایید.

مشکلات و ارورهای رایج اتوکلاو یوروندا

همانطور که در بخش قبل هم به این موضوع اشاره کردیم، اتوکلاو یوروندا مانند هر دستگاه دیگری دچار اختلالات و خطاهایی شده و این مشکلات می تواند باعث ایجاد ناراحتی در طول استفاده از آن گردد.

بسیاری از این خطاها را می توان با یک بررسی ساده ریشه یابی و توسط اپراتور به راحتی برطرف نمود؛ برای تحقق این امر بهتر است مشکلات رایج آن را بدانید و به صورت اجمالی با انواع شایع آن آشنا باشید.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم شما را هم با مشکلات رایج و ارورهای اتوکلاو یوروندا آشنا کنیم تا در صورت بروز هرگونه مشکلی در عملکرد آن، بتوانید بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید.

اگر قصد خرید اتوکلاو یوروندا را دارید، با ما همراه باشید.

1- خطای کالیبراسیون، از سری ارورهای اتوکلاو یوروندا

اولین ارور رایج در اتوکلاوهای یوروندا، خطای کالیبراسیون است. در صورتی که تناسب خطی بین فشار و دمای بخار آب اولیه تنظیم شده در دستگاه در مرحله Healing به هم بخورد، این خطا رخ خواهد داد.

همچنین تعمیر ارتفاع اتوکلاو یوروندا نیز می تواند عاملی برای این ارور باشد.

استفاده مکرر از دستگاه هم یکی دیگر از عوامل ایجاد این مشکل خواهد بود.

رفع ارور کالیبراسیون: طبق مدل دستگاه، می توانید تنظیمات کالیبراسیون را به صورت دستی و یا اتوماتیک مجددا تنظیم کنید. در صوتی که تنظیم مجد نیز این ارور را رفع نکرد، احتمالا باید سنسورهای اتوکلاو و میکروی آن تعویض شود.

2- صدا دادن پمپ وکیوم

دومین ارور اتوکلاو یوروندا که یکی از ارورهای رایج آن نیز به حساب می آید، صدا دادن پمپ وکیوم است. این مورد معمولا زمانی رخ می دهد که دیافراگم پاره شده باشد.

روش برطرف کردن صدا دادن دادن غیر عادی وکیوم: باید دیافراگم معیوب عوض شود.

3- عدم نمایش پایان چرخه سترون سازی کامل توسط نشانگر آن

از سری مشکلات رایج اتوکلاو یوروندا، این مورد نیز باید در لیست قرار داشته باشد؛ نشانگر سترون سازی، پایان چرخه سترون سازی را نشان نمی دهد. مواردی که باعث می شود این مورد اتفاق بیفتد و اکثرا هم به فرایند بخار دستگاه مربوط است، به شرح زیر است:

  • زمان سترون سازی کافی نبوده و اصلا به پایان نمی رسد.
  • بخار آب به اندازه کافی در مخزن نفوذ نمی کند.
  • زمانی که اتوکلاو نمی تواند بخار آب و فشار را به مقدار سترون سازی که شما تعیین کرده اید، برساند.
  • دریچه ورود بخار خراب شده و نمی تواند بخار آب مورد نیاز را تامین کند.
  • اتاقک سترون سازی نادرست یا بیش از حد بارگذاری شده است.
  • هوای زیادی پس از پایان چرخه قبلی، داخل اتاقک اتوکلاو باقی مانده است.
  • نشانگر بیولوژی برای چرخه اجرا شده مناسب نیست.

هر یک از این موارد را بررسی کرده و در صورتی که می توانید آن را برطرف کنید، این کار را انجام دهید. اگر نیاز به کمک داشتید، با ما تماس بگیرید.

4- فعال نبودن موتور ثبت کننده حرارت

چهارمین ارور رایج در اتوکلاوهای یوروندا، فعال نبودن موتور ثبت کننده حرارت است. این مورد زمانی رخ می دهد که فیوز مربوط به کنترل جریان برق دستگاه پریده باشد.

مورد دیگری که می تواند منجر به نمایش این مورد گردد، خراب شدن موتور ثبت کننده حرارت است.

رفع ارور فعال نبودن موتور ثبت کننده حرارت: فیوز برق را بررسی کرده و آن را روی حالت ON قرار دهید. در صورت خرابی موتور مربوطه، باید تعمیر و یا تعویض شود.

5- بالا نرفتن فشار، ارور اتوکلاو یوروندا

بالا نرفتن فشار و نرسیدن آن به حد مورد نیاز یکی دیگر از مشکلات و ارورهای رایجی است که ممکن در طول استفاده از اتوکلاو یوروندا به آن بربخورید. موارد زیر می تواند باعث بروز این خطا گردند:

یکی از شلنگهای انتقال، پاره یا معیوب شده است.

لاستیک دور درب پاره شده یا کثیف است و اجازه افزایش فشار را نمی دهد.

شیر برقی مربوط به افزایش فشار خراب شده است.

ترانسدیوسر فشار خراب شده است.

المنت مربوط برای افزایش دما و در نتیجه زیاد شدن فشار داخلی، معیوب است.

آب به اندازه کافی داخل سیستم اتوکلاو تزریق نشده است.

6- روشن نشدن اتوکلاو یوروندا

مشکل رایج ششم که در طول استفاده از اتوکلاو یوروندا ممکن است به آن بربخورید، روشن نشدن اتوکلاو است. اصلا اتوکلاو یوروندا روشن نمی شود! 

در این حالت باید جریان برق ورودی را بررسی کنید. احتمال دارد که دستگاه به برق متصل نباشد و یا فیوز مربوط به انتقال برق آن پریده و یا سوخته باشد.

7- زیاد بودن فشار بخار

زیاد بودن فشار بخار در چمبر مشکل دیگری است که می تواند در طول استفاده از اتوکلاو یوروندا، شما را با مشکل مواجه کند. دلایل اصلی بروز این مورد، می تواند یکی از گزینه های زیر باشد:

  • بخار داخلی چمبر در قسمت های دیگر اتوکلاو نشت می کند.
  • اتوکلاو یوروندا از کالیبره خارج شده است.
  • اتوکلاو بیش از حد بارگذاری شده است.

جمع بندی ارورهای اتوکلاو یوروندا

در این مقاله سعی کردیم در مورد ارورهای اتوکلاو یوروندا صحبت کنیم. همچنین گفتیم هر یک از این ارورها را به چه روشی می توانید برطرف نمایید. مواردی که در این مقاله ذکر شد، از مهمترین و رایج ترین مشکلات و ارورهای اتوکلاو یوروندا بود؛ ممکن است شما هم با مشکلاتی دیگری برخورده باشید که در این لیست حضور ندارد. اما برای کسب اطلاعات بیشتر و یا بررسی بهتر دستگاهتان می توانید با مراکز تعمیرات مربوطه تماس گرفته و یا دفترچه راهنمای دستگاه را با دقت بخوانید و از تمام موارد و مشکلات احتمالی دستگاهتان مطلع شوید.

ممنون که تا انتهای این مقاله از خرید تجهیزات دندانپزشکی همراه بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *