تجهیزات تصویربرداری, تجهیزات دندانپزشکی

اسکنر داخل دهانی چیست؟ معرفی انواع آن و کاربردهایش

اسکنر داخل دهانی چیست؟

اسکنر داخل دهانی یک روش جدید محسوب می شود که در روند ترمیم دندان به جای قالبگیری های مرسوم انجام می شود. این روش به دلیل مزایای زیادی که دارد، مورد توجه متخصصین و دندانپزشکان قرار گرفته است. راحتی بیمار در حین اسکن داخل دهان، دقت بالا در ثبت جزئیات دقیق و مورد نیاز، کنترل و یا جلوگیری از انتقال بیماری و آلودگی و عفونت، سهولت در نگهداری از اطلاعات جمع آوری شده برای هر بیمار و موارد مشابه را می توان به عنوان مزایای استفاده از این روش نام برد.

حالا ما در این مقاله از آوا دنتال سعی داریم در مورد دستگاه اسکنر دهانی، مزایا، موارد استفاده و نکات مهم در این رابطه صحبت کنیم. شما می توانید برای اطلاع از اسکنر داخل دهانی از سایت ما دیدن کنید.

اسکنر داخل دهانی چیست؟

اسکنر داخل دهانی یک دستگاه پیشرفته در حوزه دهان و دندان و زمینه دندانپزشکی است که برای گرفتن تصاویر سه بعدی از دهان بیمار کاربرد دارد. این دستگاه برای ثبت تمام جزئیات داخل دهان با بالاترین حد دقت استفاده می شود.

اسکنر داخل دهانی می تواند این حد از دقت را به دلیل استفاده از فناوری لیزری نوری دارا باشد؛ به این ترتیب که با استفاده از اشعه های لیزری می تواند از دندان ها، لثه ها، استخوان های فک و تمام بافت داخل دندان یک تصویر دیجیتالی با دیتای بالا استخراج کند.

اسکنر داخل دهانی چیست؟

اسکنرهای داخل دهانی دندانپزشکی معمولا از یک دستگیره دستی برای استفاده راحت تر متخصص تشکیل شده که روی این دستگیره دوربینی تعبیه شده است. این دوربین داخل دهان می رود و داده ها را ثبت می کند. متخصص می تواند داده ها را به سیستم منتقل کرده و تمام آن ها را استخراج و در حوزه مورد نظر آنالیز کند. دندانپزشکان معمولا برای تکمیل اطلاعات مورد نیاز در مراحل ترمیم دندان از سنسور RVG نیز استفاده می کنند.

این دستگاه به دلیل استفاده از تکنولوژی های بروز دنیا، تمام این قابلیت ها را در یک طراحی فوق العاده و کمترین وزن و حجم ممکن به شما ارائه می دهد.

ناگفته نماند که از این وسیله می توان در اسکن قالب دندان نیز بهره برد.

کاربرد اسکن داخل دهانی چیست؟

همانطور که گفتیم، اسکنر داخل دهانی می تواند در موارد بسیار زیادی در زمینه زیبایی تا ترمیم دندان در حوزه دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرد. برخی از این موارد استفاده را می توانید در زیر مطالعه کنید:

کاربرد اسکن داخل دهانی چیست؟

  • در دندانپزشکی برای گرفتن قالب از دهان بیمار و انجام مراحل ترمیمی یا زیبایی
  • قالب گیری برای ایمپلنت دندان و روکش دندان به دلیل دقت بالای داده های جمع آوری شده توسط این دستگاه
  • ساخت پروتز ثابت و متحرک برای بیماران
  • لمینیت دندان
  • بریج دندان
  • و …

به بیان دیگر، از اسکنر داخل دهانی می توان برای هر اقدام درمانی در حوزه دهان و دندان که نیاز به داده های دقیق از وضعیت دندان و دهان بیمار دارد، بهره برد.

مزایای استفاده از اسکنر داخل دهانی چیست؟

در قسمت های قبل هم گفتیم که اسکنرهای داخل دهانی با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا کار می کنند و می توان از آن ها در زمینه های مختلفی استفاده کرد. متخصص دندانپزشک یا جراح زیبایی می تواند از داده های حاصل از اسکن برای مراحل مختلفی از کار بهره ببرد. بهبود نتیجه نهایی، دقت بالا، سهولت در استفاده، راحتی بیمار در طول روند اسکن، نیاز به زمان کوتاه برای روند اسکن و … از مزایای این دستگاه به حساب می آید.

مزایای استفاده از اسکنر داخل دهانی چیست؟

در ادامه در مورد مزایای اسکنر داخل دهانی به طور مفصل تر صحبت می کنیم.

دقت بالای داده های اسکنر داخل دهانی

می توان گفت هیچ دستگاهی تا به حال به بازار معرفی نشده است که دقتی برابر با دقت داده های اسکنر داخل دهانی در اختیار متخصصان و دندانپزشکان قرار دهد. در واقع به نسبت روش های معمولی و سنتی قدیمی قالب گیری، دیتای اسکنر مثل قطره در مقابل باران است!

همچنین خطا و تلرانس داده های این دستگاه به قدری کوچو است که می توان از آن چشم پوشی کرد و به بیان دیگر، مانند روش های قدیمی در صورت بروز خطا نیازی به انجام مجدد تمامی مراحل نیست.

سرعت بالا و صرفه جویی در زمان

این مورد را می توان به 2 بخش جداگانه تقسیم کرد: 1) سرعت انجام اسکن و 2) سهولت در استفاده. همین در مورد می توان به عنوان مواردی مهم برای کوتاه کردن زمان درمان یا ترمیم دندان حساب کرد.

استفاده از این دستگاه خیلی راحت است و البته که نیازی نیست ماده قالبگیری را تا گلو داخل دهان بیمار کنید! پس بیمار هم در طول استفاده از این وسیله اذیت نمی شود. همچنین به دلیل تفاوت روند جمع آوری داده، امکان انتقال عفونت یا آلودگی به دهان بیمار تا حد زیادی کاهش می یابد. صرفا باید کاربر مواظب باشد که بعد از هر بار استفاده، اسکنر را به طور کامل پاکسازی و ضدعفونی کند.

سهولت نگهداری دیتا

به دلیل دیجیتالی بودن داده های دهان و دندان بیمار، قابلیت نگهداری از تمام اطلاعات بسیاری از بیمارها برای متخصص می تواند خیلی راحت تر باشد. این مورد در مقابل نگهداری از قالب های مختلف در روش قالبگیری می تواند مورد بسیار جذابی باشد!

همچنین از داده های حاصل از اسکنر داخل دهانی می توان در زمینه های مختلفی مانند ارتودنسی، زیبایی مانند لمینت و کامپوزیت، پروتز و مسائل ترمیمی و درمانی دندانپزشکی استفاده کرد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم در مورد دستگاه اسکنر داخل دهانی صحبت کنیم. اگر تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید، پس حتما باید متوجه شده باشید که مزایای استفاده از اسکنر داخل دهانی، کاربردهای این وسیله، برتری اسکنر نسبت به روش های قدیمی قالبگیری و … چه چیزهایی است.

استفاده از این دستگاه هم برای بیمار و هم برای پزشک می تواند مزایای زیادی داشته باشد. دقت و سرعت در جمع آوری دیتا با اسکنر توانسته بسیاری از دندانپزشکان را هس مت استفاده از آن سوق دهد.

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد چیزی که به آن نیاز دارید، به شما ارائه دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از این محصول، اطلاع از قیمت و ویژگی های انواع تجهیزات دندانپزشکی مانند اسکنر داخل دهانی می توانید از سایت ما دیدن کرده و یا با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *