دندانپزشکی

کامپوزیت دندان شکسته – آیا دندان شکسته کامپوزیت می شود؟

کامپوزیت دندان شکسته

کامپوزیت دندان شکسته یکی از روش هایی است که با استفاده از آن می توانید زیبایی لبخند خود را بازگردانید و به دندان هایی که شکسته اند نمای زیبایی ببخشید.

در این روش از مواد مختلف و متریال خاصی استفاده می شود که ترکیبی از مواد پلاستیکی، شیشه ای و رزین است و می تواند به راحتی شکل و رنگ بگیرد. همچنین قرار دادن این مواد بر روی دندان نیز کار تقریبا آسان و سریع است.

اگر بخواهیم به طور خیلی خلاصه در مورد کامپوزیت دندان صحبت کنیم، باید بگوییم که کامپوزیت ترکیبی از مواد چسبنده ای است که بین مینا و عاج دندان پیوند محکمی ایجاد می کند و به این صورت ترمیم دندان را ساده تر می کند. این روش به دلیل آنکه نسبت به موارد دیگر دندانپزشکی از هزینه ی کمتری برخوردار است و سریع تر نیز انجام می شود، دارای تقاضای بسیار و محبوبیت بالایی است.

همین ویژگی ها باعث شده تا کامپوزیت دندانپزشکی یک گزینه ی مناسب برای ترمیم مشکلاتی مانند شکستگی دندان، پر کردن حفره های دندان، برطرف کردن مشکل لکه و زردی، رفع کج بودن، برطرف کردن مشکل نا مرتبی ها و فاصله ی بین دندان ها است.

در این روش دکتر دندانپزشک یک دندان با استفاده از ترکیب موادی که به آن اشاره کردیم برای شما می سازد و به همین دلیل است که دقت و مهارت دندانپزشک در کیفیت و زیبایی نتیجه ی این روش بسیار تاثیر گذار است. همین موضوع به شما گوشزد می کند تا در انتخاب دندانپزشک خود بیشتر دقت کنید.

کامپوزیت دندان های شکسته به چه صورت است؟

زمانی که دندان شما می شکند باید بدانید که راه های زیادی برای رفع این مشکل پیش روی شما است که یکی از آنها ها کامپوزیت است. استفاده از این روش مزایای زیادی برای شما خواهد داشت مانند لبخند زیباتر، سفیدی دندان ها و …

با باندینگ کامپوزیت که در آن از یک رزین خاص و همرنگ دندان استفاده شده است، قسمت شکسته و آسیب دیده ی را می توان ترمیم کرد تا مانند روز اول دندان و یا حتی بهتر از آن شود. کامپوزیت دندان را نه تنها برای دندان های شکسته می توان انجام داد بلکه برای دندان های پوسیده و تغییر شکل یافته و کج نیز می توان استفاده کرد و کاربرد های بسیاری در علم دندانپزشکی دارد.

کامپوزیت دندان های شکسته به چه صورت است؟

کامپزیت دندان را می توان با دندان های بیمار تطابق داد تا ترمیم آنها طبیعی بنظر برسد. قرار دادن کامپوزیت روی دندان بسیار آسان بوده و تفاوتی ندارد که دلیل انجام آن دندان شکسته، تراشیده شده و یا تغییر رنگ داده باشد. در کل انجام کامپوزیت برای هر دندان ممکن است بین 30 تا 60 دقیقه طول بکشد تا به شکلی درست انجام شود.

کامپوزیت دندان های افتاده چگونه است؟

همچنین می توانیم برای دندان های افتاده نیز از کامپوزیت دندان استفاده کنیم. شما می توانید با استفاده از هزینه یبسیار مناسب و در زمان کوتاه تر جای خالی دندان های افتاده را با استفاده از کامپوزیت دندان به صورت کاملا طبیعی پر کنید.

به این روش پل یا بریج دندان نیز گفته می شود که به خوبی جایگزین دندان های طبیعی روی لثه ها می شود و از انواع مختلفی نیز برخوردار است.

بیشتر بخوانید: کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت فاصله ی بین دندان ها

گاهی وقات نیز دندان پزشک ها با صلاح دید خود و رضایت بیمار شکاف های بین دندان ها را با استفاده از رزین کامپوزیت که همرنگ دندان ها است پر می کنند.

به این روش باندینگ دندانی گفته می شود که راهی سریع و غیر تهاجمی برای بستن فضاهای کوچک بین دندان ها است.

کامپوزیت فاصله ی بین دندان ها

کامپوزیت دندان های کج چگونه است؟

نکته ای درمورد کامپوزیت دندان های کج وجود دارد و این است که برای دندان های بسیار کج نمی توان از کامپوزیت استفاده کرد و کامپوزیت دندان های کج در صورتی امکان پذیر است که مقدار کج بودن آن ها از یک حد و حدودی بیشتر نباشد در غیر این صورت باید از اورتودنسی استفاده کرد.

البته استفاده از اورتودنسی در این روش نیز برای مدت کوتاهی انجام می شود اما در هر صورت برای این کار باید از روشی از ترکیب اورتودنسی و کامپوزیت استفاده شود.

مراقبت از کامپوزیت دندان افتاده

مراقبت های روزانه از کامپوزیت دندان می تواند در طول عمر آن تاثیر مستقیم داشته باشد. به این صورت که هر چه بیشتر موارد مختلف را رعایت کنید طول عمر کامپوزیت نیز بیشتر خواهد شد.

توصیه ها و روش های متفاوتی برای مراقبت درست از کامپزیت دندان وجود دارد که با پیروی از آن ها می توانید از لکه دار شدن و آسیب دیدن کامپوزیت و خود دندان ها پیشگیری کنید. در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

مراقبت از کامپوزیت دندان افتاده

مسواک زدن

مهم ترین چیزی که باید پس از انجام کامپوزیت رعایت کنید مسواک زدن دندان ها به صورت منظم است. باید اطمینان حاصل کنید که حداقل 2 بار در روز از مسواک استفاده کنید. رعایت این نکته می تواند از پوسیدگی دندان ها در طولانی مدت جلوگیری کند.

نخ دندان

یکی دیگر از نکات بسیار مهم استفاده از نخ دندان است به صورتی که حداقل روزی یک بار استفاده شود و به اطمینان حاصل کنید که بین دندان ها را به خوبی تمیز کرده اید. این کار نیز می تواند در طولانی مدت از دندان های شما در برابر پوسیدگی و خراب شدن محافظت کند.

استفاده نکردن از مواردی که دندان ها را لکه دار کند

باید بدانید که زمانی که از کامپوزیت دندان استفاده می کنید از مواردی مانند نوشیدن برخی از نوشیدنی ها مانند قهوه، آبمیوه و همچنین هر نوع غذایی که در آن از رنگ مصنوعی استفاده شده است تا حد امکان پرهیز کنید. همچنین برخی غذاهای سفت یا آجیل ها نیز می توانند به آسانی به دندان و یا کامپوزیت دندان های شما آسیب برساند.

مورد دیگر استفاده از سیگار است که می تواند به راحتی باعث تغییر رنگ دندان ها و کامپوزیت دندان و همچنین باعث پوسیدگی آنها شود.

دوری از عادت های بد

ترک عادت های بد یکی از واجباتی از که پس از کامپوزیت دندان ها باید انجام دهید.  عادت هایی مانند جویدن ناخن، جویدن خودکار، با دندان پاره کردن نخ و شکستن چیز های سفت و … می تواند باعث شود تا کامپوزیت دندان شما به مرور زمان تغییر شکل داده و یا آسیب های جدی تری ببیند و پیوند آن از بین برود.

نوشیدن آب به مقدار زیاد

نوشیدن آب به مقدار زیاد در طول روز یکی از راه هایی است که می تواند دندان های شما را تمیز تر نگه دارد و کمک می کند تا پیوند کامپوزیت شما را سالم بماند. نوشیدن مقدار زیاد آب باعث حذف باقی مانده ی مواد غذایی از لا به لای دندان ها و تثبیت سطح اسیدیته دهان شما شود.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل در مورد کامپوزیت دندان شکسته صحبت کنیم. همچنین در مورد مسائلی صحبت کردیم که ممکن است برای بسیاری از کاربران و علاقمندان به کامپوزیت دندان مواردی چالش برانگیز باشد.

در هر صورت برای نظر تخصصی و تصمیم نهایی در این مورد بهتر است با متخصص دندانپزشک و یا جراح زیبایی دندان صحبت کنید. مواردی که در این مقاله از آوا دنتال درج شد، بیشتر جنبه اطلاعات عمومی دارد و نظر تخصصی نمی باشد.

در صورتی که در این مورد سوالی برای شما پیش آمده می توانید در بخش نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما بتوانند پاسخ شما را درج کنند. برای اطلاع از قیمت تجهیزات دندانپزشکی نیز می توانید از سایت ما دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *