دندانپزشکی

کشیدن دندان عقل به چه صورت است؟ تمام نکاتی که باید بدانید

کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل درد دارد؟ عوارض و مراقبت‌های بعد از جراحی کدام است؟ آیا کشیدن دندان عقل لازم است؟ این کار چه مزایا و معایبی دارد؟

“دندان عقل”، که با “دندان آسیاب سوم” هم شناخته می شود، در سن 17 تا 25 سالگی در پشت دهان رشد می کند و قرار می گیرد. هر چند که دانشمندان و پژوهشگران دریافته اند که این دندان در حال حاضر وستیجیال است و وجود یا عدم وجود آن برای بدن انسان ضرورتی ندارد؛ به همین دلیل کشیدن دندان عقل یکی از رایج ترین جراحی های حال حاضر در حوزه دندانپزشکی محسوب می شود.

این عمل معمولا برای حفظ سلامت دهان و دندان و محافظت از سایر دندان ها انجام میگیرد. در واقع می توان گفت که دندانپزشکان برای جلوگیری از ایجاد مشکلات احتمالی در آینده توصیه می کنند که دندان عقل را به محض رشد کردن، از دهان خارج کنید.

حالا ما در این مقاله از آوا دنتال قصد داریم تمام مواردی که باید در مورد کشیدن دندان عقل بدانید، بازگو و بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

همچنین برای اطلاع ویژگی های تجهیزات اندو می توانید از بخش فروشگاه آوا دنتال در دسته بندی با همین نام دیدن کنید.

آیا کشیدن دندان عقل لازم است؟

همانطور که گفتیم، دندان عقل بعد از بلوغ و کامل شدن و رشد کردن تمام دندان های اصلی رشد می کند. ممکن است شما جزو افرادی باشید که فقط یکی از 4 دندان عقل شما بیرون می آید. تمام افراد 1 الی 4 دندان عقل خواهند داشت. به دلیل جا گرفتن تمام دندان ها در فک و مرتب شدن آن ها، زمانی که دندان عقل بیرون می زند، به دلیل اعمال فشار به سایر دندان ها می تواند باعث آسیب، پوسیدگی و خرابی آن ها گردد. همچنین می تواند باعث ایجاد درد و عفونت شود. به همین دلیل است که در اکثر مواقع کشیدن دندان عقل را الزامی می دانند.

آیا کشیدن دندان عقل لازم است؟

البته در مواردی احتمال دارد ساختمان فک و سایر دندان های بیمار به گونه ای باشد که درآمدن دندان عقل چندان باعث ایجاد مشکل نشود. اما در هر صورت برخی دندانپزشکان و متخصصان بر این باورند که کشیدن دندان عقل ضروری است. در این مورد اتفاق نظر وجود ندارد.

در چه مواردی کشیدن دندان عقل الزامی است؟

در بخش های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم که معمولا دندان عقل را برای این می کِشند که امکان آسیب رساندن به سایر دندان های دیگر را دارد و باعث آسیب کلی به وضع عمومی دندان های شما می شود. اما در چه در چه مواردی کشیدن دندان عقل الزامی است؟

مواردی که در زیر ذکر می کنیم، نشانه هایی هستد که می توانند در این تصمیم گیری به شما کمک کنند:

  • دندان عقل فضای کافی برای رشد مناسب و کامل ندارد و باعث اعمال فشار اضافی بر دندان های دیگر می شود. در نتیجه دندان های دیگر ممکن است کج شوند.
  • دندان عقل زمان رشد، همراستا با دندان های دیگر نیست.
  • رشد دندان عقل به صورت زاویه دار و یا به صورت خوابیده است.
  • دندان عقل نهان است. به این معنی که در لثه باقی مانده و نمی تواند بیرون بزند. در چنین حالتی می تواند مشکلاتی برای فک ایجاد کرده و باعث ایجاد عفونت و یا کیست شود.
  • دندان عقل نیمه نهان است. یعنی بخشی از آن در لثه باقی مانده است. در این حالت تمیز کردن و مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن برای آن سخت می شود. در نتیجه پلاک و باکتریها راحت تر اطراف آن جمع می شوند و باعث ایجاد عفونت و پوسیدگی می شوند.

در چه مواردی کشیدن دندان عقل الزامی نیست؟

حالا در مورد مواقعی صحبت می کنیم که کشیدن دندان عقل چندان الزامی و ضروری نیست و اگر اجازه رشد به آن دهید، مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. اگر دندان عقل شما شرایط زیر را داشت، نیازی به کشیدن و بیرون آوردن آن ندارید:

  • دندان عقل شما کاملا سالم رشد کرده است.
  • فضای کافی برای رشد کامل دارد و به دندان های اطراف فشاری وارد نمی کند.
  • کامل در حال رشد کردن است و در نهایت بخشی از آن در لثه باقی نمی ماند.
  • روند رشد آن به صورت کاملا درست بوده و در وضعیت صحیحی از رشد قرار دارد.
  • به آن دسترسی کامل داشته و می توانید به راحتی آن را با مسواک و نخ دندان تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: اتوکلاو کلاس B چیست؟

عوارض کشیدن دندان عقل

مانند تمام جراحی ها، روند کشیدن دندان عقل نیز می تواند عوارضی داشته باشد که در برخی موارد می تواند مشکل ساز باشد و برخی دیگر کاملا طبیعی است.

  • خونریزی از محل کشیدن دندان و یا دیواره های لثه های اطراف که معمولا تا حداکثر 24 ساعت بعد از جراحی ادامه دارد و سپس قطع خواهد شد. در چنین حالتی بهتر است از کمپرسور یخ استفاده کنید و تا جای ممکن از خوردن غذاهای داغ و سفت خودداری نمایید.
  • احساس درد هنگام باز کردن فک که این مورد می تواند صرفا برای کسانی پیش بیاید که جراحی طولانی ای داشته اند.
  • ورم لثه و حفره دندان جراحی شده و احساس درد در آن نواحی.
  • گذشتن زمان زیاد و عدم التیام زخم دندان کشیده شده. این مورد نیز می تواند به دلیل وجود اعصاب زیاد در اطراف دندان عقل باشد.
  • التهاب دردناکی به نام خشکی حفره دندان که در صورت کنده شدن زودتر از موعد لخته خون، روی می دهد.
  • آسیب دیدن و التهاب عصب های فک که باعث می شود در مناطق دهان و لب ها اتفاق می افتد.
  • آسیب ریشه یا مواد ترمیمی دندان های اطراف که قبلا پر شده اند.

عوارض کشیدن دندان عقل

در این بین برخی از موارد هستند که برای افراد کمی رخ می دهد و نمی توان آن ها را از عوارض رایج جراحی دندان عقل در نظر گرفت. این موارد شامل لیست زیر می تواند باشد:

  • شکسته شدن فک؛ این مورد تنها زمانی پیش می آید که دندان خیلی سفت و محکم به استخوان فک چسبیده باشد.
  • در مواردی که برای کشیدن دندان عقل بالا به دندانپزشک مراجعه می کنید، ممکن است سینوس سوراخ شود.
  • دهان و لب ها ممکن است به صورت طولانی مدت بی حس بمانند.
  • ایجاد عفونت شدید که منشا آن حفره دندان عقل کشیده شده است.

در چنین حالاتی بهتر است نکاتی که دندانپزشکی یا جراح شما توصیه کرده است، حتما انجام دهید که تا جای ممکن عوارض سریعتر برطرف شوند.

جمع بندی

همانطور که گفتیم، کشیدن دندان عقل از آن دسته جراحی های خیلی رایجی است که ممکن است بسیاری از افراد آن را حداقل یک بار در زندگی خود انجام داده باشند. کشیدن دندان عقل برای افرادی که دندان آن ها به صورت کامل بیرون آمده باشد خیلی راحت تر و کم دردسرتر است و مشکل اصلی برای افرادی است که دندان عقل نهان دارند و برای خارج کردن آن باید جراحی شوند.

معمولا جراح دندانپزشک بعد از اتمام روند جراحی دندان عقل توصیه هایی به شما می دهد که باید آن ها را رعایت کنید وگرنه دوران بعد جراحی می تواند برای شما خیلی دردناک و سخت باشد.

و در نهایت اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به دنبال سایت تجهیزات دندانپزشکی می گردید، می توانید از بخش فروشگاه آنلاین آوا دنتال دیدن کرده و انواع تجهیزات و وسایل موجود در این حوزه، با قیمت و ویژگی های هر کدام را بررسی فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *