یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی چیست؟ اجزای آن کدام است؟

یونیت دندانپزشکی چیست

یونیت دندانپزشکی چیست؟ در چه مواردی از این وسیله استفاده می شود؟ انواع آن کدام است؟ چطور می توان یونیت مناسب را انتخاب کرد؟ از چه اجزایی تشکیل شده است؟ برای خرید یونیت دندانپزشکی باید به چه موادی توجه کرد؟

یونیت ها نیز مانند تمام تجهیزات و وسایل دیگر دندانپزشکی از بخش ها و اجزای مختلفی تشکیل شده که هر یک از آن ها وظیفه خاصی را بر عهده دارد و کار مشخصی را انجام می دهد. اینکه اجزای تشکیل دهنده یونیت ساخت چه کشوری است، تا حدودی می تواند کیفیت دستگاه را تعیین کند. هر چه اجزای یونیت بهتر و با کیفیت تر باشند، بالطبع طول عمر مفید دستگاه نیز بالاتر خواهد رفت. 

یونیت ها در حوزه دندانپزشکی یکی از مهمترین و اصلی ترین وسایلی است که در همان وهله اول باید انتخاب و خریداری شود. اما سوالی که در این مورد برای بسیاری از کسانی که خواهان خرید یونیت دندانپزشکی هستند پیش می آید این است که چه مدلی را باید برای خرید انتخاب کنند و در این تصمیم کدام ویژگی هاست که باید به آن توجه کرد؟

در این مقاله از آوا دنتال قصد داریم در این موضوع که “یونیت دندانپزشکی چیست” به شما کمک کرده و این مورد را به طور تخصصی بررسی کنیم. تمام اجزای یونیت دندانپزشکی در آوا دنتال موجود است و می توانید در بخش دسته بندی به همین نام در فروشگاه آنلاین از آن ها دیدن کرده و با انواع ویژگی ها و قیمت آن ها آشنا شوید.

اجزای مختلف یونیت های دندانپزشکی

همانطور که در بخش قبل هم به این موضوع اشاره کردیم، یونیت ها از اجرای متفاوتی تشکیل می شوند که هر یک نقش خاصی بر عهده داشته و در کنار هم می توانند عملکرد کامل و صحیحی را ارائه دهند.

اگر قصد خرید یونیت دندانپزشکی را دارید، باید اجزای مختلف یونیت را شناخته و با طرز کار آن ها آشنا شوید. این روند باعث می شود انتخاب بهتر و بهینه تری داشته و نهایتا از انتخاب و خرید خود راضی باشید.

اجزای مختلف یونیت های دندانپزشکی

اصلی اصلی یونیت دندانپزشکی شامل موارد زیر می باشد:

  1. صندلی دندانپزشکی (Chair)
  2. باکس یا جعبه کنار یونیت (Box)
  3. کنسول یا تبلت دندانپزشک (Table Plate)
  4. چراغ یا لایت (Light)
  5. بازو و پایه (Arm)
  6. کاسه کراشوار و دوش لیوان پرکن

در ادامه هر یک از این موارد را به طور کامل و تخصصی بررسی خواهیم کرد.

1. صندلی دندانپزشکی (Chair)

اولین و مهمترین بخش هر یونیت، صندلی دندانپزشکی(Chair) است. صندلی همان محلی است که بیمار روی آن قرار می گیرد تا روند دندانپزشکی خود را انجام دهد. صندلی خود از 3 بخش اصلی تشکیل شده است:

  • شاسی: شاسی یا اسکلت کلی یونیت است که معمولا از فولاد ساخته شده و اجزای دیگر مانند موتور صندلی های پشتی، تشک و … بر روی آن سوار می شوند.
  • پشتی: پشتی صندلی قسمتی است که بیمار روی آن دراز کشیده و محل قرارگیری کمر بیمار است. این بخش از جنس چرم(طبیعی یا مصنوعی) ساخه شده و در سایزهای مختلف ساخته می شود. پشتی های بارکتر اکثرا مناسب بانوان و البته ارتودنسی هستند.
  • کفی: کفی صندلی همان قسمت است که بیمار بر روی آن می‌نشیند و این بخش نیز دارای روکش چرم است. در زیر این قسمت کلیه قطعات شامل برد، ترانس و موتور صندلی ها قرار می‌گیرد.
  • زیر سری: زیر سری محل قرار گرفتن سر بیمار است(بالای صندلی) و قابلیت جابجایی و کوتاه و بلند شدن دارد.
  • زیر دستی: برای راحتی بیمار و قرار دادن دست روی آن، برخی از یونیت ها دارای 1 یا 2 زیردستی هستند.

بیشتر بخوانید: اتوکلاو کلاس B چیست؟

2. باکس یا جعبه کنار یونیت (Box)

باکس یا جعبه کنار یونیت (Box) همان قسمتی است که تمام ورودی و خروجی های مورد نیاز دندانپزشک شامل جریان برق، آب و یا هوای تجهیزات را فراهم می کند. این بخش با نام باکس تاسیسات یونیت نیز شناخته می شود.

باکس یونیت از 2 بخش تشکیل شده است:

  • بخش الکتریکی باکس: بخش الکتریکی باکس یونیت شامل 7 قسمت اصلی است که می توانید در این قسمت با آن ها و وظیفه اشان به صورت اجمالی و خلاصه آشنا شوید. بخش اول رله است با وظیفه فرمان قطع و وصلی شیر برقی، ترانسفورماتور کاهنده برای تبدیل ولتاژ 220 ولت AC به 24 ولت AC، فیلتر RC به منظور حذف ریپل AC، سپس پل دیودی با وظیفه تبدیل ولتاژ 24 ولت AC به 24 ولت DC، فیلتر میان گذر برای محافظت از چراغ یونیت، میکروکنترلر با هدف قطع اینسترومنت در 59 ثانیه و در نهایت رگولاتور است که وظیفه دارد ولتاژ 24 ولت DC را تبدیل  تثبیت کند.
  • بخش مکانیکی باکس: این بخش از باکس یونیت از اجزای مختلفی تشکیل شده است که عبارت اند از: پیچ های تنظیم برای تنظیم مقدار فشار هوا، بوستر برای باز و بسته کردن مسیر ورودی هوا، المنت حرارتی برای افزایش دمای آب مورد استفاده تا 60 درجه سانتیگراد، ترموستات به منظور کنترل دمای آب در محدوده 40 تا 6 درجه سانتیگراد، گیج فشار با وظیفه نمایش فشار آب یا هوا در باکس، شیر برقی برای کنترل با برق 24 ولت DC و در نهایت لوله های مسی اولیه برای یکنواختی فشار هوا و ثانویه برای یکنواختی فشار آب.

برای خرید یونیت به چه مواردی باید توجه کرد؟

در ادامه در این مورد صحبت خواهیم کرد که در صورت نیاز به خرید و انتخاب مدل مناسب، باید چه مواردی را بررسی و به آن توجه کنیم؟ خب باید گفت از آنجایی که یونیت در مطب جزو مهمترین وسیله ها به حساب می آید و البته بیشترین استفاده را دارد، باید موارد بسیار زیادی در خرید آن مدنظر قرار دهید. به بیان دیگر برخی از ویژگی های مورد نیاز برای یک یونیت خوب را جمع آوری کرده و ویژگی مدل های مختلف موجود در بازار را بررسی کنید. هرکدام از آنها که ویژگی های مورد نظر شما را دارا بود، گزینه خرید شما خواهد شد.

برای خرید یونیت به چه مواردی باید توجه کرد؟

لیست موارد و ویژگی های مورد نیاز خود برای یونیت می تواند از موارد زیر باشد:

  • راحت بودن یونیت: فاکتور راحتی هم برای بیمار در نظر گرفته می شود و هم برای پزشک. یعنی شما قصد هر نوع یونیتی که داشته باشید، باید مطمئن باشید که هم بیمار می تواند ساعت ها روی آن قرار گیرد، بدون آنکه اذیت شود و هم شما به عنوان دندانپزشک می توانید به تمام چیزی که نیاز دارید، دسترسی داشته باشید.
  • عملکرد یونیت: یونیت ها برای بهبود عملکرد روند دندانپزشکی طراحی و روانه بازار شدند؛ بنابراین یک یونیت باید تمام چیزی که نیاز دارید را به صورت یکجا به شما ارائه دهد. در غیر اینصورت نمی تواند گزینه مناسبی باشد. ویژگی هایی مانند پنل کنترل، کنترل پای انعطاف‌پذیر و قابلیت تنظیم موقعیت صندلی و … از مواردی است که می تواند باعث بهبود عملکرد یونیت گردد.
  • هزینه خرید یونیت: همانطور که گفتیم مدل های متنوعی از یونیت ها در بازار موجود است که قیمت هرکدام از آن ها با توجه به ویژگی ها و مزایایی که در اختیار شما قرار می دهد، می تواند متفاوت باشد. معمولا قیمت یونیت های ساخت خارج از ایران بالاتر است. با توجه به بودجه و هزینه ای که قصد دارید برای خرید یونیت بپردازید، مدل مناسب را انتخاب کنید.
  • ظاهر زیبای یونیت: صندلی های دندانپزشکی(یونیت) به دلیل بزرگ بودن و قرار گرفتن در مرکز اتاق دندانپزشکی، می توانند اولین چیزی باشند که توجه بیمار را به خود جلب می کنند. بنابراین بحث ظاهر صندلی نیز وسط می آید. البته سعی کنید مدلی انتخاب و تهیه فرمایید که علاوه بر زیبایی ظاهری، موارد مورد نیاز را هم بتواند به شما ارائه دهد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم یونیت ها را به طور کامل بررسی کرده و بگوییم که اصلا یونیت دندانپزشکی چیست. بنابراین اگر تا اینجای مقاله با ما همراه بودید، به این معناست که توانسته اید اطلاعات خوبی از این وسیله را جمع آوری نمایید.

راحتی، زیبایی، قیمت، عملکرد، اجزای تشکیل دهنده، طور عمر مفید، کشور تولید کننده و تمام موارد دیگری که در بخش های قبلی مطرح شد می تواند موارد مهم و مورد نیاز برای یک انتخاب درست باشد. در چنین حالتی بعد از خرید شما هم راضی خواهید بود و هم نیازهای مطب یا کلینیک دندانپزشکی به طور کامل برآورده شده است.

برای خرید تجهیزات دندانپزشکی دیگر نیز می توانید از بخش فروشگاه آنلاین آوا دنتال دیدن کرده و خریدتان را تکمیل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *