دندانپزشکی

ریشه دندان چیست؟ ریشه با کانال دندان چه تفاوتی دارد؟

ریشه دندان چیست؟

ریشه دندان چیست و در کجای دندان قرار دارد؟ ریشه با کانال دندان چه تفاوتی دارد؟ چطور می توان این بخش از دندان را مشاهده کرد؟

ریشه دندان یک قسمت اصلی از دندان است که زیر لثه و درون استخوان فک یا فک بالا قرار دارد. این قسمت از دندان به عنوان پایه و ستون اصلی برای نگهداری دندان در جای خود عمل می کند و به وسیله عصب‌ها و عروق خونی به بدن متصل می‌شود. اکثر مواقع زمانی که در دندان های خود احساس درد شدیدی دارید، احتمال خیلی زیاد مشکل از ریشه است.

در بسیاری از مواقع با مراجعه به مطب های دندانپزشک، متخصص می تواند با تشخیص درست و بررسی آن، به درمان ریشه دندان بپردازد؛ اما زمانی که کار از درمان گذشته باشد، ممکن است خرابی ریشه به حدی باشد که مجبور باشید دندان را بکشید.

روش های درمانی مربوط به ریشه دندان با استفاده از تجهیزات اندو انجام می گیرد.

حالا اگر برای شما هم جالب باشد که بدانید ریشه دندان چیست و در مورد این قسمت مهم از ساختمان دندان بدانید، در ادامه این مطلب از آوا دنتال با ما همراه باشید.

ریشه دندان چیست و چه تفاوتی با کانال دارد؟

همانطور که می دانید، دندان نیز مانند سایر اجزای بدن، ساختمانی دارد که از بخش های مختلفی تشکیل شده است. کانال و ریشه 2 بخشی اساسی دندان به حساب می آیند.

ریشه های دندان داخل فک قرار دارند. هر دندان بر اساس محل قرار گیری و انواع مختلف، می تواند از 1 تا 3 ریشه داشته باشد. زمانی که دندان درد می گیرد، باید بدانید که این ریشه است که آسیب دیده است؛ این به این معنی است که پوسیدگی و عفونت به کانال دندان رسیده و باعث خرابی و ملتهب شدن ریشه شده. در چنین حالتی باید تمام کانال های ریشه از عفونت پاک شود.

ریشه دندان چیست و چه تفاوتی با کانال دارد؟

اما موضوعی که حائز اهمیت است این است که کانال و ریشه یکسان نیستند و در واقع 2 بخش جداگانه از دندان حساب می شوند. تفاوت های اصلی ریشه و کانال دندان در مواردی شامل جایگاه و محل قرارگیری در دندان، ساختار و ساختمان و ارتباط آن با اعصاب عروقی است.

در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد مهم ترین تفاوت های ریشه و کانال دندان با هم صحبت کنیم.

1. تفاوت ریشه و کانال دندان در جایگاه و محل قرارگیری

اولین تفاوت کانال و ریشه دندان با هم دارند، محل قرارگیری و جایگاه این دو است. باید این موضوع را بدانید که محل قرارگیری ریشه و کانال با هم متفاوت و متمایز است. می توان گفت که کانال دندان زیرمجموعه ای از ریشه حساب می شود. کانال داخل ریشه دندان قرار می گیرد.

کانال دندان بخش درونی دندان است و نمی توانید آن را با چشم خود مشاهده کنید اما برای بررسی و مشاهده بهتر کانال می توانید از عکس های رادیوگرافی دندان های خود بهره ببرید. باید گفت که حتی اگر دندان شما پوسیده و خراب باشد، باز هم نمی توان کانال را دید.

بیشتر بخوانید: لوپ دندانپزشکی چیست؟

2. تفاوت ریشه و کانال دندان در ساختار و ساختمان آن ها

دومین تفاوتی که می توان برای کانال و ریشه دندان می توان در نظر گرفت، فرق آن ها در ساختار و ساختمان است. همانطور که در قسمت قبل هم به این موضوع اشاره کردیم، کانال دندان را می توان زیر مجموعه ای از ریشه در نظر گرفت. یعنی کانال بخش مستقلی است که بخشی از ریشه دندان را می سازد.

دندان از اجزای مختلفی شامل مینا، عاج، پالپ و کانال تشکیل شده است که پالپ و کانال در بخش ریشه دندان واقع شده است. پالپ به کانال های دندان متصل است.

تفاوت ریشه و کانال دندان در ساختار و ساختمان آن ها

زمانی که دندان شما درد می گیرد، کانال دندان آسیب دیده است و زمانی که متخصص تشخیص می دهد باید دندان را بکشید به این معنی است که کانال قابلیت درمان و ترمیم را ندارد و ارتباطی به ریشه دندان ندارد. در صورتی که پوسیدگی دندان تا حد زیادی پیش رود، ممکن است مشکلات زیادی برای شما ایجاد کند.

3. نوع ارتباط ریشه و کانال با اعصاب عروقی

و اما مورد آخری که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم و مشخص کنیم که ریشه دندان چیست، نحوه ارتباط ریشه و کانال با اعصاب عروقی بدن است. در واقع این کانال است که شامل اعصاب و عروق بوده و زمانی که تحت فشار بوده یا آسیب دیده یا عفونی شده باشند، موجب ایجاد درد دندان های شما می شود.

باید این مورد را در نظر بگیرید که اکثر عملیات ترمیمی ریشه و با اندو شناخته می شوند، بر روی کانال انجام میگیرد. در صورتی که دندان شما هم درد گرفته است، باید هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کرده تا قبل از اینکه کانال دندان شما قابل درمان نباشد، مشکل را برطرف کند.

جمع بندی

حتما شما هم خیلی از مواقع شنیده اید که ریشه دندان چیست اما جوابی برای آن در ذهنتان نبوده باشد. بسیاری از افراد تصور می کنند ریشه و کانال دندان یکی است و بسیاری دیگر بر این باورند که ریشه داخل کانال قرار می گیرد. باید گفت که به دلیل معنای لغوی این اصطلاحات نباید حدس نادرست در ذهنتان تثبیت شود!

مورد دیگر این است که در صورت پیشرفت پوسیدگی های دندان شما و تجمع میکروب و باکتری در کانال، این بخش می تواند دچار آسیب جدی شود؛ اگر دندان درد دارید، فورا به مطب دندانپزشک مراجعه کنید. در برخی مواقع به دلیل آسیب بیش از حد کانال، متخصص مجبور می شود دندان را از جای خود بیرون آورد که این موضوع اصلا خوب نیست.

موضوع دیگری که باید ذکر کنیم این است که در صورتی که برای اطلاع از قیمت تجهیزات دندانپزشکی و البته خرید هر یک از آن ها به کمک نیاز دارید، می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و برای مشورت با کارشناسان مجموعه مرتبط شوید.

اگر تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید، متوجه شده اید که ریشه دندان چیست و چه تفاوتی با کانال دندان دارد. ممنون که تا انتهای مطلب با ما همراه بودید. در صورتی که در مورد ریشه دندان، کانال دندان و یا موضوعات مرتبط سوالی برای شما پیش آمده است، می توانید در بخش نظرات کاربران با ما و دیگران به اشتراک بگذارید تا کارشناسان مجموعه در اسرع وقت پاسخ شما را درج کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *