دندانپزشکی

همه چیز درباره روکش دندان عصب کشی شده

همه چیز درباره روکش دندان عصب کشی شده

یکی از روش های زیبایی دندان روکش کردن دندان است که می تواند هم مقاومت آن را افزایش داده و هم معایب دندان را می پوشاند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا روکش دندان عصب کشی شده مهم است؟

یکی از سوالاتی که همواره ذهن بیمارانی که دندان های خود را عصب کشی کرده اند را مشغول می کند این است که آیا روکش کردن دندان پس از عصب کشی کار ضروری ای است؟ و در صورتی که دندان عصب کشی شده روکش نشود ممکن است آسیب دیده و یا دچار پوسیدگی شود؟

برای دریافت پاسخ سوالات بالا می توانید در ادامه این مقاله از مجموعه مقالات تجهیزات دندانزشکی آوادنتال همراه ما باشید تا به بررسی روکش دندان عصب کشی شده و نکات مهم آن بپردازیم.

چرا باید دندان عصب کشی شده را روکش کرد؟

یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود تا دندان ها نیاز به عصب کشی داشته باشند، پوسیدگی آنها است. پوسیدگی باعث می شود تا همه یا بخشی از دندان دچار آسیب شدید شده و در نهایت ریخته و یا سوراخ شود.

زمانی که دندان دچار پوسیدگی می شود و این پوسیدگی به عمق دندان و ریشه های آن نفوذ می کند، دندان نیاز به عصب کشی دارد. اما اگر این پوسیدگی و آسیب وارد شده به دندان شدید باشد بهتر است تا آن را روکش دندان عصب کشی شده را انجام دهید.

چرا باید دندان عصب کشی شده را روکش کرد

اما روکش دندان عصب کشی شده دارای مزایایی نیز می باشد که شامل مواردی مانند افزایش استحکام، بالا رفتن مقاومت، زیبایی بیشتر و … می باشد. پس در نتجه روکش دندان عصب کشی شده می تواند عملی بسیار خوب و سنجیده برای دندان آسیب دیده باشد.

اگر دندان عصب کشی شده روکش نشود چه می شود؟

همانطور که پیش تر توضیح دادیم دندان ها زمانی که که دچار پوسیدگی می شوند آسیب هایی مانند شکستگی و سوراخ شدن آن ها را تهدید می کند. اما هنگامی که دندان های پوسیده را عصب کشی می کنید آسیب پذیری آنها بالاتر نیز خواهد رفت و ممکن است به راحتی خرد شوند. به همین دلیل بهتر است روکش دندان های عصب کشی شده را نیز انجام دهید که خیال خود را از بابت مقاومت دندان آسیب پذیر بیشتر کرده و زیبایی آن را نیز بالا ببرید.

اما گاهی ممکن است دندان قبل از عصب کشی آسیب های شدیدی دیده باشد و قسمتی از آن ریخته باشد. در این شرایط کل دندان باید روکش شده و محافظت شود تا دیگر مشکلی برای آن پیش نیاید. همچنین پس از عصب کشی ممکن است دندان نسبت به گرما و سرما حساس تر شود و این مسئله شما را بیازارد، پس با روکش دندان عصب کشی شده می توانید در برابر حساسیت ها نیز از دندان آسیب دیده بیشتر محافظت کنید و امکان هر گونه حساسیت خارجی را برای دندان خود کاهش دهید.

پس از چه مدت بهتر است روکش دندان عصب کشی شده را انجام داد؟

مدت زمانی که پس از آن می توانید روکش دندان عصب کشی شده را انجام دهید به عوامل متفاوتی بستگی دارد. برای مثال یکی از عوامل مهم این است که دندان در شرایط مناسبی بوده و از سالم باشد. وجود عفونت در دندان می تواند این پروسه را طولانی تر کند، چرا که تا زمانی که دندان دارای عفونت باشد نمی توان روکش دندان عصب کشی شده را انجام داد.
با این حال در این مورد باید با دنذانپزشک خود صحبت کرده و نظر او را برای انجام روکش دندان بپرسید، چرا که او به شرایط دندان شما به خوبی آگاهی دارد.

حتی ممکن است گاهی نیاز داشته باشید برای انجام روکش دندان عصب کشی شده چندین ماه صبر کنید تا دندان به حالت نرمال بازگردید. چرا که عصب کشی دندان همیشه موفق نیست و ممکن است با وجود انجام عصب کشی دندان به بهترین شکل، باز هم دندان به طور کامل خوب نشده باشد و احتمال دارد نیاز باشد تا به اقداماتی مانند درمان ریشه یا اندو دندان بپردازید و در چنین شرایطی روکش دندان عصب کشی شده بی فایده است.

مراقبت ها و نکات مهم برای ماندگاری روکش دندان عصب کشی شده

زمانی که شما از روکش دندان های عصب کشی شده خود به خوبی مراقبت کرده و همواره دندان ها را تمیز نگه داری و بهداشت را رعایت کنید و همچنین در صورتی که مواد استفاده شده برای روکش دندان از جنس مواد مرغوب و با کیفیت باشد، روکش دندان عصب کشی شده می تواند بین 8 تا 10 سال دوام بیاورد.

مراقبت ها و نکات مهم برای ماندگاری روکش دندان عصب کشی شده

با این حال موارد دیگری نیز وجود دارد که در صورتی رعایت آنها می توانید سالها از روکش دندان عصب کشی شده خود به خوبی استفاده کنید. این نکته ها شامل موارد زیر می شوند:

  • مصرف نکردن غذا های سفت به خصوص با دندان روکش شده
  • تغذیه و غذاهای سالم
  • استفاده نکردن از تنقلاتی مانند پفک، آدامس و … که در آنها از رنگ های خوراکی استفاده شده و چسبناک هستند.
  • پرهیز از نوشیدنی هایی با رنگ مصنوعی مانند نوشابه ها
  • رعایت بهداشت و استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه
  • استفاده از مسواک نرم

مشکلات پس از انجام روکش دندان عصب کشی شده چیست؟

با این که روکش دندان عصب کشی شده مزایای بسیاری دارد، اما با انجام این کار باز هم دندان ها مانند سابق نخواهد شد و کیفیت آنها پایین تر خواهد آمد. روکش دندان عصب کشی شده مشکلاتی مانند هزینه ی بیشتر و حتی گاهی تراشیده شدن دندان ها و آسیب دیدن مینای دندان را به همراه خواهد داشت.

به همین دلیل در انتخاب نوع و جنس روکشی که قصد استفاده از آن را دارید مراقب باشید و همچنین دندانپزشکی ماهر و با تجربه را برای انجام این کار پیدا کنید. چرا که در صورت آسیب دیدن مینای دندان دیگر نمی توانید آن را ترمیم کنید.

کلام آخر

یکی از بهترین روش هایی که می توانید با استفاده از آن مقاومت دندان های خود را که بسیار آسیب پذیر هستند بالا ببرید استفاده از روکش برای دندان های عصب کشی شده است چرا که این دندان ها بسیار آسیب پذیر بوده و حتی ممکن است دچار پوسیدگی شدید شده باشند و به مرور زمان کنده شوند.

همچنین روکش دندان عصب کشی شده می تواند باعث شود دندان های شما ظاهر زیبا و طبیعی تری نیز داشته باشد. اما بهتر است که بلافاصله پس از عصب کشی دندان آن را روکش نکنید و برای این کار از دندانپزشک خود مشاوره بگیرید تا مطمئن شوید زمانی که دندان خود را روکش می کنید دیگر هیچ مشکلی آن را تهدید نمی کند و سلامت خود را باز یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *