اندو دندانپزشکی

عصب کشی یا اندو دندان جلو

اندو دندان جلو

اندو دندان جلو چیست؟ آیا انجام اندو برای دندان جلو ممکن است؟ ممکن است تا به حال برای شما نیز پیش آمده باشد که دندان جلوی شما در اثر وارد شدن ضربه دچار درد شود. اما زمانی که بدون وارد شدن ضربه درد شدیدی دارد که با دارو نیز از بین نمی رود باید بدانید که زمان انجام اندو دندان جلو برای شما فرا رسیده است.

اندو دندان جلو می تواند به مراتب نسبت به دندان های دیگر شما آسان تر باشد. اما یکی از سوال هایی که همیشه ذهن بیماران را درگیر می کند این است که آیا با انجام اندو دندان جلو باید انتظار درد شدید را داشته باشند؟

در این مقاله از مجموعه مقالات تجهیزات اندو دندانپزشکی آوادنتال با ما همراه باشید تا به بررسی پاسخ این سوال ها و همچنین بررسی اندو دندان جلو بپردازیم.

آیا امکان اندو دندان جلو وجود دارد؟

آیا امکان اندو دندان جلو وجود دارد؟ این سوال برای خیلی از بیمارانی که دندان های جلوی آنها دچار عفونت شده پیش می آید و در پاسخ به آن باید بگوییم البته که می توان اندو دندان جلو را نیز مانند دندان مولر و باقی دندان ها انجام داد حتی درد اندو دندان جلو نسبت به باقی دندان ها بسیار کمتر بوده و راحت تر انجام می شود.

آیا امکان اندو دندان جلو وجود دارد

دندان های جلو اغلب بیشترین استفاده را برای گاز زدن و خوردن غذا دارد، پس برای بهترین راه برای جلوگیری از آسیب ها و خراب شدن آن ها باید دست به هر کاری زد تا همیشه سالم بمانند. این موضوع حتی شامل مواردی مانند اندو دندان جلو نیز می شود چرا که اندو یک روش درمانی است که به سالم ماندن و از بین نرفتن دندان کمک می کند در غیر این صورت عفونت و پوسیدگی دندان می تواند به عامل مرگ آن تبدیل شود.

زمانی که دندان های شما به عفونت دچار شود و این عفونت ریشه های دندان شما را آلوده کند می تواند آن را از بین برده و حتی به دندان های دیگر نیز سرایت کند و باعث خرابی آن ها نیز بشود. پس باید هر چه سریع تر درمان شود.

چه زمانی به اندو دندان جلو نیاز داریم؟

ممکن است هنگام خوردن یک نوشیدنی سرد و یا گرم و یا حتی گاز زدن خوراکی ها با استفاده از دندان های جلو، به صورت ناگهان دچار دردی شدید شوید که حس کنید تحمل آن برای شما بسیار سخت و طاقت فرسا است! در چنین شرایطی باید بگوییم که متاسفانه دندان شما دچار عفونتی شدید شده است که نیاز به درمان فوری اندو دندان جلو دارید.

پس در صورتی که متوجه درد شدید در دندان های جلوی خود شدید به صورتی که حتی با قرص های مسکن نیز آرام نشد و حتی شب ها درد بیشتری به سراغ شما آمد بهتر است هر چه سریع تر به یک اندودنتیست مراجعه کرده و اجازه دهید دندان شما را معاینه کند و در صورت نیاز به اندو دندان جلو بپردازد.

این مشکل زمانی اتفاق می افتد که دندان دچار پوسیدگی شدید شده و همین موضوع باعث شده تا در دندان شما سوراخی ایجاد شود. این سوراخ باعث می شود تا آلودگی به بخش پالپ دندان و عصب رسیده و باعث عفونت شود.

مراحل اندو دندان جلو

اندو دندان و یا عصب کشی آن مانند هر روش درمانی دیگری شامل مراحل خاص خود می شود تا به این ترتیب درمان دندان شما به بهترین نحو انجام شود. اما این مراحل برای اندو دندان جلو کمی پیچیده تر می باشد زیرا دید دندانپزشک به این قسمت از دندان جلوی شما نسبت به دندان های دیگر محدود تر می باشد و باید در طول چند جلسه انجام شود. در ادامه به بررسی این مراحل خواهیم پرداخت.

  • اولین مرحله جهت انجام اندو دندان جلو مرحله ی آماده سازی است. در این مرحله باید از دندان های خود ابتدا یک عکس OPG تهیه کنید تهیه کنید تا دندانپزشک با مشاهده ی آن بتواند میزان شدت عفونت و آسیبی که به دندان ها وارد شده است را مشاهده کرده و تخمین بزند. سپس دندانپزشک متخصص دنتال دم که یک لایه نازک پلاستیکی است را بر روی دندان شما قرار خواهد داد و در آن سوراخی ایجاد می کند تا به این ترتیب بتواند به قسمت پالپ دندان دسترسی داشته باشد.
  • پس از دسترسی به پالپ دندان نوبت به حذف این قسمت و برداشتن پالپ دندان که به عفونت آلوده شده است می رسد.
  • در مرحله بعد دندانپزشک کانال ریشه را تخلیه کرده و عصب ها را بیرون می آورد تا دندان را از هر گونه آلودگی پاک سازی کند. با این کار می تواند کانال دندان را از هر گونه آلودگی پاک کند تا به این صورت از آسیب های بعدی به دندان جلوگیری کند.
  • پس از برداشتن پالپ دندان جلو نوبت به پر کردن دندان با استفاده از موادی خاص می رسد تا به این ترتیب راه دسترسی به قسمت حساس دندان بسته شده و دیگر آلودگی به آن نفوذ نکند.
  • زمانی که کانال دندان پر شد، نوبت به نصب تاج بر روی دندان می رسد. این روش برای دندان هایی انجام می شود که دچار پوسیدگی های شدیدی شده باشند تا به این صورت آسیب بیشتری به دندان وارد نشود و از ترک خوردن و یا شکستگی دندان جلوگیری شود. اما این امکان نیز وجود دارد که به دلیل انجام اندو و یا عصب کشی در طول زمان به کامپوزیت دندان نیاز داشته باشید.

آیا پس از اندو دندان جلو آسیب پذیری آن بالاتر می رود؟

در حقیقت بافت دندان های جلو بسیار نازک تر از دندان های دیگر می باشد که این موضوع باعث می شود تا انجام اندو و عصب کشی برای آنها بسیار آسان تر باشد. اما زمانی که اندو دندان جلو انجام می دهید باید به خوبی از دندان ها مراقبت کنید تا مشکلی برای آن بوجود نیاید.

آیا پس از اندو دندان جلو آسیب پذیری آن بالاتر می رود

هر چه پالپ دندان کمتر باشد درد کمتری نیز شامل حال شما خواهد شد. اما نازک تر بودن دندان ها به نشانه ی آسیب پذیر تر بودن آنها نیز می باشد و همین موضوع باعث می شود تا دندان ها سریع تر دچار پوسیدگی و شکسگی شود. به همین دلیل بهتر است که زمانی که اندو دندان جلو را انجام دادید مقاومت آن را با استفاده از روکش بالاتر برید تا بتوانید از آن محافظت کنید.

کلام آخر

در صورتی که متوجه شده اید که دندان جلوی شما هنگام نوشیدن آب سرد و گرم و یا گاز زدن خوراکی ها و حتی با کوچک ترین فشاری دچار درد شدیدی می شود، زمان آن رسیده که به یک متخصص اندودنتیست مراجعه کنید. چرا که این ها علائم عفونت ریشه دندان می باشند و برای درمان آن باید هر چه سریع تر اقدام کنید تا دندان به طور کامل از دست نرود.

اندو دندان جلو امکان پذیر بوده و می تواند نسبت به دندان های دیگر بسیار سریع تر و راحت تر انجام شود. اما به دلیل نازک بودن آن باید پس از درمان بیشتر به مراقبت از آن پرداخته و مقاومت آن را با استفاده از روش های مختلف بالاتر ببرید تا به این ترتیب آسیب دیگری به آن وارد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *