دسته‌بندی نشده, دندانپزشکی

افتادن روکش دندان – چرا روکش دندان می افتد؟

افتادن روکش دندان

افتادن روکش دندان چه علتی دارد؟ روکش دندان وقتی می افتد چه کار کنیم؟ چرا روکش دندان بعد از مدت کوتاهی می افتد؟ روکش دندان چقدر عمر می کند؟

افتادن روکش دندان یکی از بزرگترین معضلات و مشکلات کسانی است که روکش دندان دارند. روکش کردن دندان یکی از روش های محبوب برای زیباسازی و مقاوم کردن دندان های خراب است که می تواند روش خوبی برای ترمیم دندان باشد. موارد مختلفی مانند رعایت نکردن نکات و توصیه های پزشک توسط بیمار، عدم دقت و کیفیت دندانپزشک برای چسباندن و قرار دادن روکش و … باعث افتادن روکش و ایجاد مشکلات زیادی برای فرد گردد.

در این مقاله از آوادنتال قصد داریم در مورد علت های رایج افتادن روکش دندان صحبت کنیم.

قبل از اینکه ادامه مطلب را بخوانید، برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع وسایل و لوازم مورد نیاز دندانپزشکی و همچنین قیمت تجهیزات دندانپزشکی می توانید به فروشگاه آنلاین ما سر بزنید.

علت های افتادن روکش دندان چیست؟

همانطور که در بخش قبل نیز به این موضوع اشاره کردیم، روکش کردن دندان از موارد و روش هایی است که افراد برای ترمیم دندان های خود از آن بهره می برند. معمولا بیماران زمانی که دندان های جلوییشان خراب می شود، برای ترمیم و زیبا کردن آن ها از این روش استفاده می کنند.

با اینکه روکش های دندانی به صورت دائمی قرار داده می شوند و عمر حدودی آن ها 10 سال است، اما گاهی اوقات مشاهده شده است که فرد بسیار زودتر از این موعد مجددا به دندانپزشکی مراجعه کرده و گزارش می دهد که روکش دندانش افتاده است.

علت های افتادن روکش دندان چیست؟

روکش دندان با استفاده از ماده ای به نام ونیر آماده می شود و اکثر اوقات این ماده خیلی سفت و محکم به دندان می چسبد؛ اما گاهی اوقات ونیرهای دندانی ممکن است لق شوند و بیفتند. این مورد می تواند دلایل مختلف و رایجی داشته باشد که عبارت اند از:

  • قدیمی شدن روکش‌ها
  • صدمات و آسیب های فیزیک به فک و صورت
  • پوسیدگی دندان روکش شده
  • سهل انگاری دندانپزشک
  • آسیب به آنها در اثر خوردن غذاهای سفت و سخت
  • غفلت از مراقبت های دندانی
  • تراز نبودن دندان های بالا و پایین

در این مطلب قصد داریم در مورد این موارد با شما صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: آفیس بلیچینگ چیست؟

1. گذشتن عمر مفید روکش دندان

همانطور که گفتیم، روکش های دندانی دارای عمر مفیدی هستند که بعد از گذشت این مدت شما باید برای بررسی مجدد و یا ترمیم روکش و جایگزینی آن به دندانپزشک خود رجوع کنید. معمولا در روند روکش گذاری اولیه متخصص به شما اعلام می کند که این روکش چقدر دوام دارد. بنابراین بعد از گذشتن این مدت زمان مشخص اگر روکش دندان بیفتد هیچ مشکلی در آن وجود نداشته و صرفا عمر آن به پایان رسیده است.

2. صدمات و آسیب های فیزیک به فک و صورت

از مهمترین عوامل و دلایلی که می تواند روکش دندان را شل کند، صدمات و آسیب های فیزیک به فک و صورت است. بسیاری از افرادی که روکش دندان دارند، بر اثر اصابت جسمی خارجی به دندان هایشان، زمین خوردن، صدمه دیدن در تصادف های خودرو و موتور، برخورد توپ یا دسته بازی در ورزش های حرفه ای و غیر حرفه ای و موارد مشابه با مشکل افتادن روکش دندان مواجه می شوند.

پس اگر شما هم دندان هایتان را روکش کرده اید، خیلی اهمیت دارد که از برخورد اجسام با فک و صورت خود جلوگیری نمایید.

3. افتادن روکش دندان بر اثر پوسیدگی دندان روکش شده

پوسیده شدن دندان روکش شده می تواند از دلایل افتادن روکش دندان باشد. ممکن است بر اثر عوامل زیر، دندان زیر روکش پوسیده و خراب شود:

  • دندان به درستی عصب کشی و یا ترمیم نشده باشد
  • فرد بهداشت دهان و دندان را رعایت نکند
  • به دلیل سهل انگاری دندانپزشک، روکش به درستی نصب نشده است

در چنین مواردی دندان می پوسد و روکش روی آن جدا می شود.

4. آسیب به روکش دندان در اثر خوردن غذاهای سفت و سخت

دندانپزشکان همیشه توصیه کرده اند که از خوردن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید؛ این توصیه نه فقط برای کسانی که دندان هایشان ترمیم شده، بلکه برای تمام افراد است. کسانی که دندان روکش شده دارند، ایمپلنت و کامپوزیت کرده اند و یا از دندان مصنوعی استفاده می کنند، توصیه اکید شده است که غذاهایی مانند ته دیگ های سفت، شکستن آجیل با دندان و … می تواند به طور مستقیم به روکش دندان آسیب برساند و باعث خراب شدن یا افتادن آن شود.

آسیب به روکش دندان در اثر خوردن غذاهای سفت و سخت و افتادن روکش دندان

5. غفلت از مراقبت های دندانی

دندانپزشکان بعد از اتمام روند ترمیم دندان با استفاده از روکش، معمولا توصیه هایی به بیمار می کنند که با رعایت این توصیه ها و نکات، فرد می تواند مدت زمانی طولانی تری را از روکش دندان خود استفاده کند بدون اینکه آسیبی ببیند.

6. تراز نبودن دندان های بالا و پایین

دلیل بعدی که می تواند باعث افتادن روکش دندان شود، تراز نبودن دندان های بالا و پایین است. این مورد را می توان یکی از موارد سهل انگاری های دندانپزشک در نظر گرفت.

زمانی که دندان های بالا و پایین تراز نباشند، به این معنی که دندان روکش شده بلندتر از حالت عادی فک باشد، فشار فک به آن دندان وارد می شود. بنابراین با گذشت زمان فشار به روکش دندان وارد شده و می تواند باعث شل شدن و افتادن آن شود.

نتیجه گیری

موارد متعدد و متفاوتی می تواند باعث افتادن روکش دندان شود که برخی از آن ها عبارت اند از قدیمی شدن و پایان عمر مفید روکش دندان، صدمات و آسیب دیدن روکش دندان بر اثر اصابت اجسام خارجی به فک و صورت، پوسیدگی دندان زیر روکش، عدم رعایت موارد توصیه شده توسط دندانپزشک، انجام ندادن نکات بهداشتی مربوط به دهان و دندان و … از مواردی است که منجر به افتادن روکش دندان می شوند.

در چنین مواقعی بهتر است برای برطرف کردن مشکل، به مطب یا کلینیک های دندانپزشکی رجوع کرده و از دندانپزشک خود کمک بخواهید. گاهی اوقات همان روکش را مجددا روی دندان شما قرار می دهند و گاهی اوقات مجددا نیاز است که قالب گیری انجام شده و روکش را آماده کنند.

ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *