دسته‌بندی نشده

علت تلخی دهان چیست؟ راهکارهای رفع تلخی دهان

علت تلخی دهان

علت تلخی دهان چیست؟ چرا برخی از ساعات روز دهان مزه تلخ و بدی می گیرد؟ راه حلی برای رفع تلخی دهان وجود دارد؟

علت تلخی دهان می تواند موارد مختلفی را شامل شود که هر کدام از آنها راه حل خاص خود را دارند. برخی مواقع گزارش شده است که فرد با خوردن غذاهایی تند یا ترش احساس تلخی در دهان دارد و در برخی مواقع ممکن است بعد از بیدار شدن و حتی زمانی که چیزی نخورده اید، این مشکل برای شما اتفاق بیفتد.

در بسیاری از مواقع با توجه به یکسری موارد خاص و یا رعایت های ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی می توان این مشکل را برطرف کرد اما زمانی که تلخی دهان بلندمدت با شما همراه باشد، بهتر است برای پیدا کردن ریشه این اتفاق به متخصص تغذیه و یا گوارش مراجعه کنید.

در این مقاله از آوادنتال می خواهیم در مورد علت تلخی دهان و راه های رفع آن صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

(در صورت نیاز به خرید تجهیزات دندانپزشکی می توانی از بخش فروشگاه آنلاین ما دیدن کنید.)

5 علت اصلی تلخی دهان

بسیاری از افراد حداقل یک بار احساس تلخی در دهان را تجربه کرده اند و می دانند که این اتفاق چقدر می تواند آزاردهنده و بد باشد. تلخی دهان، “Dysgeusia” یا “bitter mouth” یک اصطلاح پزشکی است و به مواقعی گفته می شود که افراد با خوردن آب یا برخی مواد غذایی یک مزه خاص در دهانشان احساس کنند. گزارش ها نشان می دهد زمانی که فرد با این مورد روبرو می شود در دهان خود احساس تلخی، طعم فلز، شی فاسد و یا شوری را تجربه می کند که اصلا خوشایند نیست.

این عارضه مختص به زمانی نیست که شما یک ماده غذایی تلخ خورده باشید بلکه برای مواقعی ایجاد مشکل می کند که شما ماده غذایی خاصی نخورده اید و یا آن چیزی که خورده اید، مزه تلخی ندارد. این حس ناخوشایند گاهی اوقات برای ساعت ها در دهان شما باقی می ماند. علت تلخی دهان می تواند موارد مختلفی را شامل شود که این موارد عبارت اند از:

  • خشکی دهان
  • بارداری
  • استفاده از برخی داروها
  • رفلاکس اسید معده
  • اضطراب

در ادامه در مورد هر یک از این موارد با هم صحبت خواهیم کرد.

1. خشکی دهان علت تلخی دهان

اولین موردی که می تواند علت تلخی دهان باشد، خشکی دهان است. زمانی که دهان شما خشک باشد، به این معنی است که غدد مربوطه به اندازه کافی بزاق تولید نمی کنند و این مورد باعث می شود که باکتری های موجود در دهان بیشتر از حالت عادی تکثیر شوند. در چنین حالتی فرد دچار تلخی دهان برای ساعات زیادی از روز و یا برخی از ساعت های بیداری می شود.

برای رفع این مشکل بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

خشکی دهان علت تلخی دهان

2. بارداری

بارداری همواره می تواند علائم بسیار زیادی ایجاد کند که یکی از آن ها احساس تلخ بودن دهان خواهد بود. بسیاری از مادران گزارش کرده اند زمانی که چیزی می خورند یا اصلا چیزی نمی خورند، احساس می کنند دهانشان تلخ است و مزه بدی در دهان خود حس می کنند. از آنجا که بانوان باردار در مصرف قرص های شیمیایی محدودیت دارند، بهتر است از متخصص کمک بگیرند تا او بتواند این مشکل را برطرف کند.

3. مصرف برخی داروها

زمانی که شما داروی خاصی مصرف می کنید، حتما باید بروشور عوارض احتمالی آن را مطالعه کنید. بسیاری از داروها به دلیل ترکیباتی که دارند ممکن است علت تلخی دهان باشند و این موضوع می تواند برای شما مشکل ساز شود. در صورتی که داروی شما برای استفاده کوتاه مدت است و می توانید این احساس تلخی را تحمل کنید بهتر است داروی خود را قطع نکنید اما اگر دارو برای مدت طولانی تجویز شده است و مزه بد دهان برای شما بسیار ناخوشایند است، با پزشک خود مشورت کنید تا دارو را تعویض کند.

بیشتر بخوانید: پوسیدگی دندان چیست؟

4. رفلاکس اسید معده

رفلاکس اسید معده یک وضعیت است که موقعیت بسته شدن صحیح ماهیچه بین معده و مری استخراجی (مری) به طور ناقص انجام می‌شود. این باعث می‌شود تا محتویات معده، از جمله اسید معده، به بالا برگردد و به مری و حتی گلو متصل شود. این موضوع می‌تواند به تلخی دهان و حتی بوی بد دهان منجر شود.

برای رفع تلخی دهان ناشی از رفلاکس اسید معده، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • خوردن آب ولرم به صورت ناشتا: از بهترین راه حل ها برای این مشکل این است که به صورت ناشتا آب ولرم بخورید تا معده و مری شما نرم شود و حساسیت ایجاد شده بر اثر رفلاکس از بین برود تا در طول روز راحت تر باشید.
  • تغییر در الگوی غذایی: از مصرف غذاهای چرب، تند و اسیدی کاهش دهید و به جای آن‌ها از غذاهای سبک و ساده استفاده کنید.
  • کنترل وزن: چاقی می‌تواند فشار بیشتری بر روی معده وارد کند و رفلاکس را تشدید کند. کاهش وزن می‌تواند به کنترل رفلاکس کمک کند.
  • استفاده از داروها: ممکن است پزشک شما داروهایی مانند آنتی‌اسیدها یا داروهای کنترل رفلاکس را برای کنترل علائم رفلاکس تجویز کند.

رفلاکس اسید معده علت تلخی دهان

همچنین، مشاوره با پزشک یا دندانپزشک می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌حل‌های مناسب برای مدیریت رفلاکس اسید معده و تلخی دهان پیدا کنید.

5. استرس و اضطراب

از مهمترین دلایل تلخی دهان استرس و اضطراب است. در واقع می توان گفت یکی از مشکلات و علائم رایج برای کسانی که به استرس و اضطراب های مزمن دچار هستند، این است که در طول روز و یا برای مواقعی که استرس آن ها زیاد می شود، دهانشان بدمزه و تلخ می شود.

برای رفع این مشکل باید منشا استرس و اضطراب خود را بیابید. به مرور تلخی دهان نیز رفع می شود.

جمع بندی

علت تلخی دهان می تواند موارد بیشماری باشد که در این مقاله سعی کردیم در مورد مهمترین آن ها صحبت کنیم. از دیگر عوامل ایجاد مزه بد و تلخ در دهان می تواند به بیماری های خاص، یائسگی، سندروم سوزش دهان، مشکلات گوارشی مربوط به معده، مری یا روده، هپاتیت و … اشاره کرد که هر کدام قابل بررسی و رفع هستند.

در هر صورت توصیه ما به شما این است که برای رفع مشکل تلخی دهان به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کرده و حتما به صورت دوره ای یک چکاپ کامل بدهید تا از سلامت عمومی بدن خود آگاه باشید.

ممنون که تا انتهای این مقاله از آوا دنتال با ما همراه بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *