دندانپزشکی

آفیس بلیچینگ چیست؟ سفید کردن دندان با استفاده از آفیس بلیچینگ

آفیس بلیچینگ چیست؟

آفیس بلیچینگ چیست؟ آیا این روش برای سفید کردن دندان ها مفید است؟ آفیس بلیچینگ را می توان در خانه انجام داد؟ در این مقاله از آوا دنتال می توانید پاسخ تمام این سوال ها را بدست آورید.

آفیس بلیچینگ یکی از ده ها روش مورد استفاده برای از بین بردن جرم های دندان و سفید کردن آن هاست. در این روش از 2 ماده اصلی هیدروژن پراکسید و کاربامید پراکسید استفاده می شود. متخصصین دندانپزشک این روند را با استفاده از تجهیزات مورد نیاز انجام می دهند.

در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا نحوه انجام آفیس بلیچینگ و موارد استفاده را با هم بررسی کنیم.

آفیس بلیچینگ چیست و چگونه انجام می شود؟

اولین موردی که در این قسمت قصد داریم به آن اشاره کنیم این است که آفیس بلیچینگ بر خلاف روش خانگی و سنتی آن، از مواد غلیظ تری استفاده می کند. به همین دلیل اهمیت دارد که دندانپزشک در روند انجام کار نظارت کامل داشته باشد که این موارد به بافت دندان و لثه آسیبی وارد نکند. مورد دیگر این است که این مواد باید مدت زمان مشخصی روی دندان بماند تا نتیجه دلخواه به دست آید؛ این مدت زمان نیز باید تحت نظر یک متخصص مشخص شود.

باید در نظر داشته باشید که آفیس بلیچینگ یک روند بدون درد و خونریزی است و تنها دندان های بیمار چند روز بعد از انجام آن، حساس می شود.

برای اینکه بدانید آیا آفیس بلیچینگ برای شما مناسب است یا خیر، بهتر است به مطب دندانپزشک مراجعه کرده تا با بررسی دندان های شما، تصمیم بگیرد.

در ادامه می خواهیم در مورد نحوه انجام آفیس بلیچینگ و بررسی هر یک از آن مراحل آن صحبت کنیم.

آفیس بلیچینگ چیست و چگونه انجام می شود؟

مرحله اول آفیس بلیچینگ: پاکسازی دندان

قبل از انجام هر کاری، باید جرم باقیمانده روی دندان شما پاک شود تا مواد سفید کننده مخصوص آفیس بلیچینگ بدون مانعی بتواند تاثیرگذار باشد. ممکن است به مرور زمان جرم و کثیفی زیادی روی دندان شما جمع شود. البته این مورد را نیز متخصص تشخیص می دهد. در مواردی که لایه جرمی دندان خیلی زیاد باشد، دندانپزشک ابتدا باید آن را پاکسازی کند.

در همین مرحله است که دندانپزشک با گرفتن عکس های مناسب، مقدار زردی دندان شما را ثبت می کند تا بتواند اثربخشی آفیس بلیچینگ را به شما نشان دهد.

مرحله دوم: تهیه مدل دندان

مرحله دوم برای انجام روند بلیچینگ دندان، تهیه مدل دندان های شماست. باید در نظر داشته باشید که در برخی مواقع اصلا نیازی به مدل برداری نیست و با انجام یک سری کارهای دیگر، روند برای شما انجام می شود. اما معمولا برای سفارشی سازی پلاک های بلیچینگ مورد استفاده برای هر فرد، ممکن است مدل برداری انجام شود. همچنین از این مدل می توان برای تهیه ترمیمات موقتی نیز استفاده شود.

تمام این موارد بسته به مرکزی که در آن اقدام به آفیس بلیچینگ دندان خود کردید، متخصص دندانپزشک مربوطه و یا وضع کلی سلامت دندان های شما ممکن است متغیر باشد.

مرحله سوم: محافظت از بافت نرم اطراف دندان ها

مرحله سوم برای انجام آفیس بلیچینگ، محافظت از بافت نرم اطراف دندان ها است. برای به حداقل رساندن خطرات حساسیتی و یا تحریک نواحی حساس مانند لثه ها در اثر برخورد با ماده سفید کننده، دندانپزشک با یک سری مواد خاص سعی در پوشاندن بافت نرم اطراف دندان می کند.

در واقع برای سفید کردن دندان ها به این روش فقط باید سطح رویی دندان ها در معرض ماده سفید کننده مخصوص بلیچینگ قرار گیرد.

مرحله آخر آفیس بلیچینگ: قرار دادن مواد سفید کننده در مدت مورد نیاز

و اما در آخر کار اصلی انجام می شود. بعد از اینکه تمام مراحل بالا طی شد و بیمار برای انجام مرحله نهایی آفیس بلیچینگ، یعنی قرار دادن مواد سفید کننده روی دندان آماده شد. حالا نوبت آن است که این روند تکمیل شود.

دندانپزشک مواد سفید کننده مورد نیاز را روی سطح دندان های شما قرار می دهد و منتظر می ماند تا عمل کند. پس از گذشتن مدت زمان مشخصی(که متخصص تشخیص می دهد)، مواد روی دندان باید ریموو شود.

آفیس بلیچینگ برای چه کسانی مناسب است؟

به طور کلی باید گفت اینکه بدانید وضعیت دندان های شما برای آفیس بلیچینگ مناسب است یا خیر، باید نظر تخصصی داد و به همین علت بهتر است به یک مطب معتمد مراجعه کنید. اما اگر بخواهیم به طور اجمالی این مورد را بررسی کنیم، می توانیم موارد زیر را بیان کنیم.

آفیس بلیچینگ برای افراد زیر مناسب است:

  • افرادی که بر اثر مصرف مواد اعتیاد آور مانند سیگار، استفاده بیش از حد از مواد غذایی خاص مانند قهوه،مصرف بلند مدت برخی از داروها و در آخر بر اثر ژنتیکی که دارند، دارای دندان های زرد هستند.
  • افرادی که وضعیت سلامت عمومی دندان های آن ها خوب است و ریشه دندان و لثه سالمی دارند اما از رنگ بد دندان های خود ناراضی هستند.

آفیس بلیچینگ برای چه کسانی مناسب است؟

آفیس بلیچینگ برای افراد زیر نامناسب است و بهتر است از این روش برای سفید کردن دندان های خود استفاده نکنند:

  • افرادی که به صورت کلی دندان ها و لثه های حساسی دارند. در این حالت اگر اصرار بر استفاده از آفیس بلیچینگ دارید، بهتر است متخصص شما از موادی با غلظت کمتر استفاده کند تا حساسیت این نواحی بیشتر نشود.
  • افرادی که دندان هایشان دچار تغییر رنگ شدید و عمقی شده است. در چنین مواردی به جای بهره بردن از آفیس بلیچینگ بهتر است از کامپوزیت یا لمینت دندان استفاده کنید. برای اینکه بدانید کامپوزیت دندان چیست، از مقاله های قبلی آوا دنتال استفاده کنید.
  • افرادی که سن بالایی دارند، به دلیل تحلیل رفتن مینای دندان، بهتر است از این روش استفاده نکنند.

جمع بندی

آفیس بلیچینگ یکی از روش های درمانی سریع برای سفید کردن دندان ها در مدت زمان کوتاه و با اثربخشی بالاست. به دلیل همین 2 ویژگی، آفیس بلیچینگ به یکی از پرطرفدارترین روش ها در این زمینه تبدیل شده است. اگر شما هم قصد دارید این روش را امتحان کنید، بهتر است ابتدا بدانید که اصلا آفیس بلیچینگ چیست و با داشتن اطلاعات کافی، به مطب های مرتبط مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

ممنون که تا انتهای این مقاله از آوا دنتال با ما همراه بودید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. چنانچه قصد خرید تجهیزات دندانپزشکی را دارید می توانید با مشاهده سایت آوا دنتال در بخش مواد ترمیمی، خرید خود را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *