تجهیزات دندانپزشکی, اتوکلاو دندانپزشکی

چسب اتوکلاو چیست؟ کاربرد، ویژگی ها و نحوه کار با چسب اتوکلاو

چسب اتوکلاو چیست؟

چسب اتوکلاو چیست؟ چگونه باید از آن استفاده کرد؟ در چه مواقعی از چسب اتوکلاو استفاده می شود؟ اگر به دنبال جوابی برای این سوال ها می گردید، این مقاله از آوا دنتال مخصوص شما نوشته شده است.

چسب اتوکلاو در مکان هایی مانند بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، دندانپزشکی ها و مراکزی مورد استفاده قرار می گیرد که ابزار و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی را با استفاده از دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی استریل می کنند. برای اطلاع از قیمت اتوکلاو دندانپزشکی می توانید از دسته بندی که در سایت به همین نام است، دیدن کنید.

این چسب زمانی استفاده می شود که قصد دارید از کارکرد صحیح دستگاه اطمینان حاصل کنید. پس باید چسب را روی ابزار یا قسمتی از بسته ای که می خواهید درون دستگاه قرار دهید بچسبانید و مشاهده کنید چسب اتوکلاو تغییر رنگ می دهد یا خیر. در ادامه به بررسی جنبه های مختلف این چسب خواهیم پرداخت.

چسب اتوکلاو چیست؟

چسب اتوکلاو که با نام تست اتوکلاو کلاس 1 نیز شناخته می شود، نواری چسبنده است که جهت اطمینان از فرآیند صحیح استریل کردن لوازم دندانپزشکی استفاده می شود. این چسب، از چسبندگی بسیار خوبی برخوردار است به همین دلیل بر روی تمامی پوشش ها می چسبد و در طول مدت عمل استریلیزاسیون سالم خواهد ماند.

این چسب گرچه ظاهر ساده ای دارد اما نقش بسیار مهمی نیز در زمینه استریل سازی تجهیزات با استفاده از اتوکلاو دندانپزشکی دارد. به این صورت که کار تشخیص ابزارهای استریل شده و نشده از یکدیگر را بسیار آسان می سازد.

در چسب اتوکلاو جوهر هایی به کار رفته است که در مواقعی که داخل دستگاه و در معرض حرارت قرار می گیرد تغییر رنگ می دهد و این حرارت معمولا در دستگاهی وجود دارد که درجه حرارت 121 را داشته باشد؛ به این ترتیب تنها پس از گذشت 10 دقیقه از کار دستگاه، کاملا تغییر رنگ می دهد.

مقاومت این چسب بسیار بالا بوده و در دمای حدود 134 درجه سانتی گراد نیز به خوبی عمل می کند و حتی زودتر(حدود 2 دقیقه) نیز تغییر رنگ می دهد.

در اتوکلاو بخار این چسب به عنوان یک نشانگر مورد استفاده قرار می گیرد و این تغییر رنگ نشان دهنده استیرل شدن تجهیزاتی است که درون دستگاه قرار گرفته اند.

چسب اتوکلاو چیست؟

کاربرد چسب اتوکلاو چیست؟

چسب اتوکلاو در دنیای پزشکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و استفاده های بسیاری دارد. از مکان هایی مانند بیمارستان تا آزمایشگاه ها و هر جایی که نیاز باشد برای استریل کردن ابزار از دستگاه اتوکلاو استفاده شود، این چسب نیز کاربرد خواهد داشت.

برای ابزار هایی مانند سینی های جراحی، ابزارهای جراحی و اتاق عمل و … و از جنس های مختلفی مانند شیشه، فلز و موارد دیگری که در دستگاه اتوکلاو می توان قرار داد و استریل کرد، امکان استفاده از چسب اتوکلاو نیز وجود دارد؛ چرا که این چسب از قدرت چسبندگی بالایی برخوردار است و به تمام سطوح خواهد چسبید.

کاربرد چسب اتوکلاو چیست؟

پس از قرار گرفتن ابزار و تجهیزات مورد نظر در بسته بندی های خود می توانید این چسب را بر روی هر یک از بسته بندی ها بچسبانید تا با قرار دادن آنها در اتوکلاو بتوانید تشخیص دهید که به خوبی استریل شده اند.

یکی از مزیت های چسب اتوکلاو این است که بعد از استفاده می توانید به راحتی آن را از روی بسته بندی ها جدا کنید و این در حالی است که هیچ آثاری از آن بر روی بسته بندی ها و ابزار دیده نخواهد شد.

یکی دیگر از کاربرد های این چسب درزبندی بسته بندی ها است. گاهی اوقات ممکن است برخی از ابزار به دلیل بسته بندی نادرست به خوبی استریل نشده باشند، در این صورت چسب اتوکلاو می تواند به شما کمک کند درز های بسته بندی را به خوبی بپوشانید تا ابزار شما به بهترین شکل استریلیزه شوند.

بیشتر بخوانید: ضروری ترین لوازم راه اندازی مطب دندانپزشکی کدام است؟

ویژگی های چسب اتوکلاو چیست؟

چسب اتوکلاو نیز ممکن است مانند خیلی از ابزارهای دیگر جنس های مرغوب و ناموغوبی داشته باشد. برای تشخیش چسب اتوکلاو با کیفیت می توانید از ویژگی های زیر کمک بگیرید:

  • نوار چسب مقاوم با پایه ی کاغذی که با رویه ی چسبنده ی قوی پوشیده شده است.
  • با عرض 12 ،19 و 25 میلی متر و با طول 50 متر موجود است.
  • عاری از سرب
  • داشتن مدل بدون لاتکس
  • دارای حلقه ی 76 میلی متر است که استفاده در سیستم های توزیع نوار را امکان پذیر می کند.
  • جوهر نشانگر روی نوار پس از تکمیل سیکل استریلیزاسیون خطوط مورب سیاه رنگی خواهد داشت.
  • مشخصاتی مانند چسب های حساس به فشار با روکش چسبنده و درزگیر برای استفاده در مواد بسته بندی استریلیزاسیون را دارد.
  • بدون ایجاد هیج دردسری برای شما از روی بسته بندی جدا خواهد شد.
  • در شرایط دما و فشار بالا ناخودآگاه از روی بسته بندی ها جدا نخواهد شد.
  • جنس کاغذی چسب اتوکلاو اجازه انبساط و انقباض بسته بندی ها را در طول مدت استریل شدن می دهد.
  • تاریخ انقضا و لات نامبر این چسب روی دیواره داخلی حلقه آن نوشته شده است.

ویژگی های چسب اتوکلاو چیست؟

نحوه کار با چسب اتوکلاو

در ابتدای مطلب در مورد کاربرد چسب اتوکلاو صحبت کردیم، حال نوبت به این رسیده است که نحوه ی کار با آن را شرح دهیم.

به طور معمول این چسب بر روی بسته یا قسمتی از آن چسبانده و برای تشخیص بسته های استریل شده استفاده می شود. این چسب برای شناسایی بسته های غیر استریل که در فرایند استیرل بخار سترون نشده اند نیز استفاده می شود.

از برچسب اتوکلا می توان برای انواع بسته بندی شانیا و کرپ استفاده کرد. اما به این موضوع نیز باید دقت داشته باشید که تغییر رنگ این چسب ها بسته به محلول شیمیایی آن و دوره استریل بخار متفاوت خواهد بود.

عموما تغییر رنگ نشانگر های چسب اتوکلاو در عمل استریلیزه کردن بخار تجهیزات می تواند در دو پروسه زمانی صورت گیرد.

  • پس از گذشت 10 دقیقه در دمای 121 درجه سانتی گراد
  • پس از گذشت 2 دقیقه در دمای 134 درجه سانتی گراد

نحوه کار با چسب اتوکلاو

نکات مهم در استفاده از چسب اتوکلاو

برای استفاده و نگهداری بهتر از چسب اتوکلاو بهتر است از نکات زیر پیروی کنید:

  • بهتر است نوار چسب را داخل نگهدارنده ی آن قرار دهید.
  • نیاز به استفاده های بیش از اندازه از چسب برای بسته بندی ابزار نیست و تنها مقداری از آن برای انجام این کار کافی است.
  • شما می توانید برخی مواردی مانند تاریخ انقضا، شماره استریلایزر، محتویات پک و … را که نیاز است درباره ی بسته ی موردنظر بنویسید را بر روی چسب اتوکلاو یاداشت کنید.
  • نوع یادداشت باید بر اساس پروتکل مرکز و در هماهنگی با مصرف کننده پک باشد.
  • بهترین زمان برای نوشتن بر روی چسب، زمانی است که آن را روی بسته قرار داده اید.

جمع بندی

در این مقاله به طور کامل در این باره صحبت کردیم که اصلا چسب اتوکلاو چیست و چه کاربردهایی دارد. به دلیل ویژگی های خاصی که این محصول دارد در موارد خاصی مانند سینی های مخصوص دندانپزشکی و جراحی استفاده می شود. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضع و آشنایی با انواع مختلف آن با برندهای مختلف، با شماره های درج شده در سایت تجهیزات دندانپزشکی تماس گرفته و با کارشناسان آوا دنتال صحبت کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *