دندانپزشکی

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان چیست؟

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان چیست؟ بعد از کامپوزیت چه مواردی را باید رعایت کرد؟ این مراقبت ها کوتاه مدت هستند یا بلند مدت؟

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان از مهمترین مواردی است که افراد بعد از انجام این روند ترمیمی و درمانی باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. از آنجا که استفاده از کامپوزیت در پر کردن و ترمیم دندان های خراب این روزها از محبوبیت زیادی برخوردار است و دندانپزشکان به این سو متمایل شده اند و البته با استفاده از کامپوزیت دندانپزشکی استفاده می شود، بسیار اهمیت دارد که شما به عنوان شخصی که از این روند بهره می برد، مراقبت ها و نگهداری های لازم بعد از آن را بداند.

بنابراین در این مقاله از آوا دنتال می خواهیم در مورد مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان صحبت کنیم تا بتوانیم در این مورد به شما کمک کوچکی بکنیم.

نکات مهم برای مراقبت های بعد از کامپوزیت

همانطور که گفتیم، استفاده از کامپوزیت برای پر کردن دندان بسیار رایج شده و همین موضوع باعث می شود افراد زیادی به دنبال نکات و مراقبت های مهم و ضروری بعد از کامپوزیت بگردند. 

درست است که اگر کامپوزیت دندان به هر دلیلی خراب شود یا بشکند به راحتی می توان در یک جلسه آن را ترمیم و مجددا بازسازی کردن اما شما می توانید با رعایت مراقبت های بعد از کامپوزیت، مدت طولانی تری از آن استفاده کنید و در هزینه های مورد نیاز برای دندانپزشکی نیز صرفه جویی می شود.

مراقبت های بعد از کامپوزیت عبارت اند از:

  • مراقبت های مربوط به مصرف مواد غذایی
  • مراقبت های مربوط به بخش بهداشتی دهان و دندان
  • مراقبت های مربوط به عملکرد و رفتار شما

در ادامه هر یک از این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد.

1. مراقبت های مربوط به مصرف مواد غذایی

مراقبت های مربوط به مصرف مواد غذایی از مهمترین و اصلی ترین مراقبت هاست که می تواند تاثیر چشمگیری در عمر کامپوزیت بگذارد. این مورد به 2 بخش مجزا تقسیم می شود:

  • بلافاصله بعد از کامپوزیت: توصیه اکید شده است که بلافاصله بعد از کامپوزیت دندان تا جای امکان از مواد غذایی جویدنی استفاده نکنید. بهتر است بگذارید تا کامپوزیت قرار گرفته داخل دندان به طور کامل خشک و محکم شود. سعی کنید بیشتر از مایعات استفاده کنید. هرگز غذاهای گرم و سرد را بلافاصله بعد از اتمام روند درمان با هم مصرف نکنید. برای غذا خوردن نیز می توانید سوپ یا آش بخورید تا به کامپوزیت آسیبی نرسد. بعد از انجام کامپوزیت دندان، تا 24 ساعت از خوردن غذاها و نوشیدنی های رنگی خودداری کنید.
  • بعد از سفت و محکم شد کامپوزیت: بعد از اینکه ماده داخل دندان کاملا خشک شد، حالا باید در مورد مواد غذایی بعد از آن صحبت کنیم. توصیه شده است که مواد غذایی سفت نخورید، از خوردن غذاهای چسبناک خودداری کنید، غذاهای خیلی شیرین نخورید، بعد از یک غذای خیلی گرم، بهتر است یک غذای خیلی سرد نخورید و یا برعکس و …

بیشتر بخوانید: کامپوزیت بهتر است یا بلیچینگ دندان؟

2. مراقبت های مربوط به بخش بهداشتی دهان و دندان

احتمالا این مورد خیلی به بررسی احتیاجی نداشته باشد اما کار از محکم کاری عیب نمی کند! بنابراین باید به این مورد نیز توجه ویژه ای داشته باشید. چرا که بخش بزرگ مراقبت های بعد از کامپوزیت همین بحث مراقبت های بهداشتی خواهد بود. در ادامه می توانید این نکات را به طور کامل بخوانید:

مراقبت های مربوط به بخش بهداشتی دهان و دندان

  • حتما روزی 2 بار مسواک بزنید. از دندانپزشک خود بخواهید تا بهترین برند خمیردندان برای کامپوزیت را به شما بگوید تا مراقبت را به حد اعلی برسانید!
  • توصیه اکید شده است که برای مراقبت و نگهداری درست از کامپوزیت باید از نخ دندان استفاده کنید. انواع مختلفی از محصولات وجود دارد که به شما کمک می کند فاصله بین دندان ها را تمیز کرده و از عدم وجود مواد غذایی در آن محل اطمینان حاصل کنید. حتما لازم نیست این محصول نخ دندان باشد؛ هدف تنها تمیز کردن فاصله بین دندان ها و خارج کردن مواد غذایی باقیمانده در آنجاست.
  • از دهان شویه استفاده کنید. بهتر است از دهان شویه های بدون الکل تهیه کنید تا به بافت کامپوزیت آسیبی وارد نکند. می توانید استفاده از دهان شویه را به هفت ای 2 بار محدود کنید.

3. مراقبت های مربوط به عملکرد و رفتار شما

و اما آخرین موردی که می خواهیم در این باره صحبت کنیم، مراقبت های مربوط به شخص شماست. این موارد را باید شخصا انجام دهید و بستگی به رفتاری که دارید ممکن است برای هر کس متفاوت باشد. مهمترین مواردی که باید بدانید را در این بخش بیان کرده ایم:

  • مهمترین مورد در این گزینه این است که اگر بعد از رفع شدن بی حسی فک احساس کردید که اندازه کامپوزیت دندان شما مناسب نیست یا نوک تیز و آزاردهنده دارد، بلافاصله له دندانپزشک خود رجوع کرده و این مورد را برطرف کنید تا به بخش های دیگر دهان شما آسیب نرساند. بلند بودن ارتفاع دندان می تواند فشار فک را به آن دندان وارد کند و در نتیجه دندان درد بگیرید.
  • دومین مورد این است که دندان قروچه نکنید. بعضی از افراد عادت دارند که دندان های خود را به هم فشرده و یا از ساییده شدن دندان هایشان روی هم لذت می برند. البته این را هم بدانید که این عمل معمولا شب ها در خواب انجام می شود. اگر شما هم در این دسته قرار دارید، باید بدانید که این کار می تواند به دندانهای کامپوزیت شده شما آسیب زیادی وارد کند. اگر در بیداری دندان قروچه می کنید، آن را کنترل کرده و اگر در خواب است، از محافظ دهان استفاده کنید.

جمع بندی

همواره در تمام روش ها و انواع روندهای درمانی، مراقبت و نگهداری بعد از اتمام روند مهمتر از خود روند است. کامپوزیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. مراقبت های بعد از کامپوزیت می تواند به طرز چشمگیری در بالا بردن طول عمر دندان های ترمیم شده شما تاثیرگذار باشد.

همانطور که در بالا هم خواندید، موارد زیادی وجود دارند که در این زمینه حائز اهمیت هستند و نمی توان به راحتی آن ها را اولویت بندی کرد.

ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. همچنین شما می توانید برای اطلاع از قیمت، خرید و یا انواع تجهیزات دندانپزشکی از بخش فروشگاه آنلاین ما دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *