دسته‌بندی نشده

تغییر رنگ دندان چه علت هایی دارد؟

تغییر رنگ دندان

تغییر رنگ دندان به چه علت اتفاق می افتد؟ آیا می توان از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کرد؟ چرا دندان های جلویی بیشتر تغییر رنگ می دهند؟ چطور می توان این مورد را برطرف کرد؟

یکی از مهمترین و رایج ترین دغدغه های افراد همین تغییر رنگ دندان هاست و ممکن است شما هم جزو همین افراد باشید. معمولا با بالا رفتن سن مشاهده می شود که دندان ها تغییر رنگ داده، زرد یا سیاه می شوند. از آنجا که دندان در صورت نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، این مشکل می تواند باعث پایین آمدن اعتماد به نفس شما شده و حتی روی روابط روزانه اتان تاثیر بگذارد.

علل مختلفی مانند مصرف بی رویه و طولانی مدت قهوه، استفاده از دخانیات، بالا رفتن سن، عدم رعایت موارد بهداشتی دهان و دندان و … می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود.

بنابراین در این مقاله از آوا دنتال می خواهیم در مورد انواع دلایلی که باعث ایجاد این موضوع می شود صحبت کنیم و اگر هر کدام راه حلی دارند، آن ها را بیان نماییم. همچنین اگر شما به انواع مختلف وسایل و لوازم مورد نیاز در حوزه دندانپزشکی نیاز دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فروش تجهیزات دندانپزشکی می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و یا از فروشگاه آنلاین ما دیدن کنید.

علت های تغییر رنگ دندان

دندان مانند تمام قسمت های مختلف بدن انسان یکسری نقاط ضعف دارد که ممکن است به مرور زمان فرد را با مشکل مواجه کند. همانطور که گفتیم، یکی از این ضعف ها و مشکلاتی که ممکن است برای هر کس اتفاق بیفتد، تغییر رنگ دندان است که می تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم روی فرد تاثیر بگذارد.

علت های تغییر رنگ دندان

زمانی که رنگ دندان ها عوض می شود، چند حالت وجود دارد؛ ممکن است سطحی باشد یا عمیق. برای مثال زمانی که کودکان قطره آهن می خورند لکه های بزرگی روی دندان هایشان ایجاد می شود و این لکه با هیچ روشی از بین نمی رود. اما زمانی که در بزرگسالی دندان های شما زرد می شود، روش های متعددی وجود دارد که می توانید از آن ها برای سفید کردن دندان هایتان استفاده کنید.

موارد مختلفی می تواند باعث تغییر رنگ دندان شود که عبارت اند از:

  • تاثیر برخی مواد غذایی
  • دخانیات
  • بهداشت ضعیف دندان
  • خوردن برخی داروها
  • بیماری های خاص

1. تاثیر برخی مواد غذایی در تغییر رنگ دندان

شما روزانه انواع خوراکی ها و مایعات را می خورید و هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند و تاثیرات متفاوتی بر بدن انسان می گذارند. در این دسته از مواد غذایی بعضی هستند که می توانند بر روی رنگ دندان ها تاثیر بگذارد.

برای مثال نوشیدن قهوه، شراب، چای، انواع نوشابه ها و … می تواند در طولانی مدت رنگ دندان ها را تغییر دهد. بنابراین بهتر است در استفاده از این موارد کنترل داشته باشید.

2. دخانیات

از مهمترین عواملی که در تغییر رنگ دندان دخیل است، مصرف دخانیات است که می‌تواند به دندان‌ها آسیب بزند. ترکیبات شیمیایی داخل دخانیات و نیکوتین یکی از مواد شیمیایی موجود در ترکیبات دخانیات است که می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های زرد روی دندان‌ها شود. همچنین مصرف دخانیات می‌تواند منجر به افزایش تولید کربن مونوکسید گازی شود که می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها به سمت زردی شود.

به طور کلی، مصرف دخانیات می‌تواند به دندان‌ها آسیب بزند و باعث تغییر رنگ آن‌ها شود. از طرف دیگر، دندان‌ها ممکن است از طریق مراقبت‌های دندانی منظم و استفاده از محصولات بهداشت دهان و دندان، از جمله خمیر دندان‌ها و مسواک‌های حاوی افزودنی‌های سفید کننده، به رنگ طبیعی خود بازگردانده شوند.

بیشتر بخوانید: آفیس بلیچینگ چیست؟

3. بهداشت ضعیف دندان

بهداشت دهان و دندان ضعیف می‌تواند به عوامل زیر منجر شود که باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند؛ به بیان دیگر پلاک دندانی که به دندان‌ها چسبیده و تراکم بالایی دارد می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود. اگر پلاک به مدت زمان طولانی بر روی دندان‌ها بماند، ممکن است باعث تغییر رنگ آن‌ها به سمت زردی یا حتی سیاهی شود.

عدم استفاده منظم از مسواک، نخ دندان و دهان شویه باعث تراکم این پلاک ها و آلودگی ها روی سطح دندان ها می شود و در نهایت رنگ دندان ها تغییر می کند.

4. برخی داروها و بیماری های خاص

مصرف برخی داروها و بیماری‌های خاص می‌توانند به عنوان عوامل موثر در تغییر رنگ دندان‌ها عمل کنند. در ادامه به برخی از این عوامل می‌پردازیم:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها: مصرف طولانی مدت آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود، به ویژه در دوران رشد دندان‌ها. برخی آنتی‌بیوتیک‌ها مانند تتراسایکلین‌ها می‌توانند باعث رنگ‌شدن دندان‌های دائمی شوند.
  • بیماری‌های خاص: برخی بیماری‌های خاص مانند بیماری‌های کبدی و بیماری‌های کلیوی می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند. این بیماری‌ها ممکن است باعث تجمع مواد معدنی غیر طبیعی در دندان‌ها شوند که منجر به تغییر رنگ آن‌ها می‌شود.
  • مصرف داروهای خاص: برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID)، داروهای ضد انعقاد و… می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند.

بنابراین، مصرف داروها و بیماری‌های خاص می‌توانند به عنوان عوامل موثر در تغییر رنگ دندان‌ها عمل کنند. در صورت داشتن هر یک از این مشکلات، مشاوره با پزشک دندان‌پزشک یا پزشک عمومی مناسب است تا بهترین راه حل برای مدیریت و درمان این مسائل تعیین شود.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم در مورد تغییر رنگ دندان و عوامل تاثیر گذار در این موضوع صحبت کردیم. همانطور که مطالعه کردید، موارد و دلایل زیادی می تواند باعث بروز این اتفاق گردد و برای شما مشکل ساز شود.

از بین تمام این موارد سبک زندگی و عادات غذایی شماست که می تواند تاثیر بسیار زیادی در ایجاد یا عدم ایجاد این موضوع گردد؛ بنابراین مهم است که با توجه به موارد ذکر شده آن ها را کنترل کرده و از بروز زودهنگام این مشکل جلوگیری کنید.

البته این روزها به دلیل پیشرفت تکنولوژی انواع روش های سفید کردن دندان وارد حوزه دندانپزشکی شده و می تواند برای کسانی که با تغییر رنگ دندان هایشان مواجه شده اند بسیار مفید و کارآمد باشد.

در نهایت باید این موضوع را خاطرنشان کرد که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است! پس مراقب دندان های خود باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *