اندو دندانپزشکی

مراحل اندو دندان چیست؟

مراحل اندو دندان

اندو دندان به درمان ریشه ی دندان گفته می شود که انجام آن شامل مراحل خاصی می شود که عموما در همه دندانپزشکی ها یکسان است. این کار همچنین توسط دندانپزشکی باید انجام شود که در این زمینه دارای تخصص می باشد و با انجام تمامی مراحل این کار آشنا است.

اما مراحل اندو دندان چیست؟ در این مقاله از مجموعه مقالات اندو دندانپزشکی آوادنتال با ما همراه باشید تا به بررسی مراحل اندو دندانپزشکی بپردازیم.

مراحل اندو دندان چیست؟

انجام اندو در حقیقت برای همه دندان ها و در همه دندانپزشکی ها یکسان است، با این حال ممکن است با توجه به تجربه دندانپزشک و شدت درد بیمار تفاوت های کوچکی داشته باشد.

در ابتدا دندانپزشک برای تشخیص میزان آسیب دندان های شما برایتان عکس رادیولوژی تجویز می کند. با این کار می تواند متوجه شود چند عدد از دندان ها با مشکل دست و پنجه نرم می کنند. پس از مشاهده عکس دندانپزشک می تواند تشخیص دهد چه مقدار آمپول بی حسی موضعی برای شما تجویز کند و پس از گذشت حدودا 5 دقیقه که مواد آمپول بی حسی اثر کرد و کار خود را آغاز می کند، سپس دندانپزشک مراحل اندو دندان را بر اساس یک روند مشخص شروع خواهد کرد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

مراحل اندو دندان چیست

  • پس از تشخیص بیماری و مشکل اصلی دندان بیمار، دندانپزشک شروع به حفاری دندان می کند تا به قسمت پالپ دندان برسد که این کار با استفاده از ابزار مخصوص اندو انجام می شود.
  • سپس بافت آسیب دیده را از داخل آن خارج می کند که شامل پالپ دندان می شود.
  • پس از حذف قسمت پالپ دندان با استفاده از ابزار مناسب ریشه ی دندان را تمیز می کند و فضای داخل دندان را خالی می کند.
  • زمانی که قسمت پالپ دندان خالی می شود باید دوباره پر شود تا از نفوذ هر گونه میکروب و آلودگی به داخل دندان جلوگیری شود. پس دندانپزشک با استفاده از موادی مناسب داخل دندان را پر می کند و با این کار جای ریشه ی دندان را خالی رها نمی کند.
  • پس از پر کردن ریشه دندان یک پرج نصب می شود تا باعث شود دندان استحکام خود را حفظ کند و به این ترتیب دچار پوسیدگی نشود.
  • پس از نصب پرچ دندانپزشک باید قسمتی از دندان را که برای دسترسی به پالپ سوراخ کرده بود با ماده ی مخصوصی پر کند تا دندان به حالت طبیعی خود بازگردد.
  • پس از درمان ریشه باید به وضعیت بیمار توجه شود و با توجه به سختی درمان و مراحل اندو دندان مقدار مورد نیاز آنتی بیوتیک و یا مسکن را برای بیمار تزریق و تجویز کند. با این کار پس از انجام مراحل اندو دندان از بوجود آمدن عفونت و درد برای بیمار جلوگیری کند.
  • پس از اتمام کار و درمان ریشه، دندان باید ترمیم شود که این کار با توجه به میزان آسیبی که به آن وارد شده است باید انجام شود. ممکن است دندان شما به انجام کار هایی مانند ایمپلنت و ترمیم و پر کردن نیاز داشته باشد به همین دلیل مهم است که پس از اتمام مراحل اندو دندان سلامت دندان خود را پیگیری کنید و به صورت دوره ای به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند وضعیت پالپ و ریشه دندان را بررسی کند.

اندودنتیست به چه کسی می گویند؟

برای هر چه بهتر انجام شدن مراحل اندو دندان باید بدانید که بهتر است همیشه از یک متخصص کمک بگیرید. در رشته ی دندانپزشکی یک تخصص وجود دارد که به متخصص آن اندودنتیست گفته می شود. کار متخصص اندودنتیست به درمان داخل دندان مرتبط است. جالب است بدانید این کلمه ریشه ی یونانی دارد و به معنی داخل دندان است.

ساختار داخل دندان به این صورت است که زیر مینای دندان قسمتی وجود دارد که دنتین نام دارد و بعد از آن قسمتی به نام پالپ موجود است که عصب دندان داخل این قسمت قرار دارد و همچنین شامل عروق خونی نیز می شود. دندان ها از قسمت پالپ تغذی می کنند و درد هایی که حس می شود همگی از این بخش و از طریق عصب ها به مغز منتقل می شوند.

عصب ها در وسط دندان قرار دارند که به آن کانال و یا ریشه یا روت نیز گفته می شود. اندودنتیست با استفاده از ابزار های اندو به این بخش دسترسی پیدا کرد و مراحل اندو دندان را شروع می کند.

دلایل به عصب رسیدن دندان چیست؟

زمانی که درد دندان به عصب رسیده باشد آن را به صورت نبض دار حس خواهید کرد که یکی دیگر از نشانه های آن درد های شبانه است و با مصرف قرص و دارو نیز آرام نخواهد شد. این موضوع نشان می دهد که شما نیاز به سپری کردن مراحل اندو دندان دارید تا بتوانید آن را درمان کرده و از شر عفونت خلاص شوید.

دلایل به عصب رسیدن دندان چیست

اما از دلایل به عصب رسیدن دندان می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • وجود ترک در دندان
  • وجود پوسیدگی وسیع در دندان
  • سایش شدید دندان
  • عفونت دندان
  • آبسه دندان
  • پرکردگی های قدیمی

از نشانه های دیگر این مشکل می توانیم به حساسیت دندان به آب سرد و گرم اشاره کنیم که در هر دو صورت دندان شما نیاز به اندو و درمان ریشه دارد.

دندان های اندو شده نیاز به روکش دارند؟

هنگامی که شما مراحل اندو دندان را سپری می کنید به دلیل خارج شدن بافت زیادی در قسمت پالپ، ممکن است دندان شما حالت خود را از دست داده و شکننده شود. پس بهترین کار پس از انجام اندو دندان این است که دندان خود را روکش کنید تا مقاومت آن را بالا ببرید.

روکش عموما برای زیبایی دندان استفاده می شود به همین دلیل دندانپزشک قبل از استفاده از روکش آن را با دندان های دیگر شما مقایسه می کند تا مطمئن شود رنگ آن به دندان های دیگر شما شبیه باشد.

کلام آخر

مراحل اندو دندان عموما زمانی انجام می شود که اندودنتیست تایید کند عفونت و یا مشکلی که برای دندان شما به وجود آمده به بافت عصب آن آسیب رسانده و نیاز است تا آن قسمت را خارج کرده و جای آن را با مواد دیگری پر کند. به این ترتیب درد آزار دهنده دندان شما نیز از بین خواهد رفت.

مراحل اندو دندان روند خاص خود را دارد که معمولا در همه ی دندانپزشکی ها به طور یکسان انجام می شود و همچنین این مراحل با استفاده از تجهیزات خاص اندو دندانپزشکی انجام می شوند که می توانید این ابزار را در سایت فروشگاهی تجهیزات دندانپزشکی آوادنتال مشاهده و در صورت تمایل خریداری فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *