اندو دندانپزشکی

متخصص اندودنتیست کیست؟

متخصص اندودنتیست کیست

متخصص اندودنتیست چه کسی است؟ و ما چه زمانی باید به این متخصص مراجعه کنیم؟ همه روزه بیماران بسیاری به دندانپزشکی مراجعه می کنند که به دنبال متخصص های دندانپزشکی هستند. در دندانپزشکی رشته های مختلفی وجود دارد که یکی از این رشته ها اندو است و به متخصصی که اندو دندان را انجام می دهد اندودنتیست گفته می شود.

در اندو دندان به این دلیل که به قسمت عصب و پالپ دندان آسیب وارد می شود آن را از داخل دندان خارج کرده و جای خالی را با موادی مناسب پر می کنند تا به این ترتیب از مشکلات احتمالی و رشد باکتری در آن قسمت جلوگیری کنند.

اما متخصص اندودنتیست شخصی است که باید تشخیص نیاز به اندو دندان را انجام داده و در صورت نیاز دندان شما را درمان کند.

پس در این مقاله از مجموعه مقالات اندو دندانپزشکی آوادنتال همراه ما باشید تا به بررسی این سوال که اندودنتیست کیست و چه کاری انجام می دهد؟ دقیق تر بپردازیم.

متخصص اندودنتیست کیست و چه کاری انجام می دهد؟

متخصص اندودنتیست شخصی است که بر روی درمان ریشه ی دندان تمرکز دارد تا بتواند درد ناشی از عفونت و یا مشکلات دیگر را در دندان شما تسکین دهد و در عین حال تلاش می کند تا دندان شما را در حالت طبیعی خود حفظ کند.

تمامی دندان پزشکان در زمینه ی تشخیص مشکلات ریشه تخصص دارند. اما اندودنتیست کسی است که به دلیل تخصصی که دارد تشخیص برخی از این مشکلات را بسیار سریع تر و راحت تر انجام داده و بهترین راه را برای درمان آن انجام می دهد. اما علت آن این است که اندودنتیست علاوه بر تحصیل در دانشکده دندانپزشکی، چندین سال آموزش پیشرفته در این زمینه دریافت می کنند و برای تشخیص و درمان این مشکلات که پیچیدگی های خود را دارند تکنیک ها و روش های بسیاری را می شناسند.

متخصص اندودنتیست کیست و چه کاری انجام می دهد

اندودنتیست ها قادر هستند تا قسمت پالپ دندان که شامل عصب های نیز می شود را برداشته و درد دندان را تسکین دهند. و برای این کار از ابزار و تجهیزات اندو دندانپزشکی استفاده می کنند که شما می توانید انواع این تجهیزات را با مراجعه به بخش محصولات در سایت فروشگاهی آوادنتال مشاهده نمایید. ابزاری مانند روتاری، آپچوراتور، اپکس فایندر و محصولات دیگر که همگی توسط متخصص اندودنتیست استفاده می شوند.

متخصصان اندودنتیست برای تسکین درد های پیچیده ی دندان از روش های درمان ریشه استفاده می کنند که به آنها کمک می کند تا در عین حال که مشکل را برطرف می سازند ظاهر دندان را نیز حفظ کنند.

روش های درمان ریشه توسط اندودنتیست

در برخی مواقع اندودنتیست ها متخصص درمان ریشه نیز نامیده می شوند. اما دلیل آن این است که اندودنتیست ها از روش های مختلف، مناسب تر و تخصصی تری برای درمان ریشه دندان استفاده کرده و در این رابطه اطلاعات بیشتری دارند چرا که برای انجام این روش ها تحت آموزش حرفه ای بوده اند.

برخی از درمان هایی که به ریشه دندان مرتبط است و توسط اندودنتیست انجام می شود در ادامه برای شما عزیزان شرح داده شده است.

روت کانال

روت کانال یکی از روش های درمان ریشه دندان است که در آن اندودنتیست پالپ دندان آسیب دیده را از داخل دندان خارج کرده و از بین می برد سپس جهت جلوگیری از عفونت مجدد دندان را دوباره با مواد مناسبی پر می کند تا به صورت کامل بسته شود.

درمان مجدد ریشه

گاهی اوقات ممکن است درمان ریشه ی دندان برای یک بیمار به درستی انجام نشده باشد و باعث عفونت مجدد دندان بیمار بشود و یا با اینکه درمان به درستی انجام شده اما درد دندان بیمار را همچنان اذیت می کند. در این شرایط باید از درمان مجدد ریشه استفاده شود تا در صورتی که هنوز مشکلی در آن وجود دارد به طور کامل از بین برود.

جراحی ریشه دندان

جراحی ریشه دندان یک عمل تخصصی است به همین دلیل باید حتما توسط متخصص آن انجام شود. برای مثال یکی از جراحی های تخصصی ریشه دندان آپیکوکتومی است که در آن ابتدا و یا انتهای ریشه ی دندان برداشته می شود.

جراحی اورژانسی دندان

گاهی اوقات ریشه دندان دچار عفونت بسیار شدیدی می شود که باعث از بین رفتن و یا آسیب های شدید به ریشه ی دندان می شود و دندان را نابود می کند! به همین دلیل ممکن است در این مورد متخصص اندودنتیست یک جراحی اورژانسی دندان برای شما انجام دهد. اما باید به یاد داشته باشید که این جراحی حتما توسط یک متخصص اندودنتیست انجام شود.

جراحی ایمپلنت دندان

گاهی اوقات ممکن است انددنتیست از جراحی ایمپلنت دندان برای پشتیبانی از پروتزهایی مانند بریج ها و بازگرداندن ظاهر و عملکرد دندان پس از کشیدن آن استفاده کند.

متخصصان اندودنتیست نیز می توانند مانند دندانپزشک های دیگر از روش هایی مانند تمیز کردن، سفید کردن، گذاشتن روکش ها، استفاده از بریج ها و … استفاده کنند.

چرا باید به متخصص اندودنتیست مراجعه کنیم؟

زمانی که دندان شما دچار دردی وحشتناک می شود که ممکن است شب ها بیشتر شده و با قرص های مسکن قوی نیز آرام نمی شود، باید بدانید وقت آن رسیده که به یک متخصص اندودنتیست مراجعه کنید!

چرا باید به متخصص اندودنتیست مراجعه کنیم

اما دلایل اصلی مراجعه به اندودنتیست شامل موارد زیر می شود:

  • پوسیدگی دندان ها: در صورتی که بهداشت دندان های خود را به خوبی رعایت نکنید ممکن است به مرور زمان با مشکل پوسیدگی آنها مواجه شوید. اگر پوسیدگی دندان های خود را برطرف نکنید ممکن است در بخش پالپ دندان عفونت ایجاد شود و برای از بین بردن آن نیاز به مراجعه به اندودنتیست دارید.
  • صدمات دندانی: گاهی اوقات ممکن است در اثر وارد شدن ضربه های شدید به دندان شما نیاز به مراجعه به اندودنتیست داشته باشید.
  • آبسه دندان: آبسه ها معمولا در اثر تجمع چرک با ورود باکتری به دندان ایجاد می شوند و ممکن است به دندان آسیب وارد کنند.
  • ترک دندان: ترک ها در اثر صدمات شدید، پوسیدگی و موارد دیگر در دندان ایجاد می شوند که با ایجاد آنها ممکن است باکتری ها به راحتی وارد دندان شما شده و به آن آسیب بزنند.

کلام آخر

متخصص اندودنتیست با استفاده از روش های مختلفی می تواند آسیب هایی که به ریشه ی دندان شما وارد شده را درمان کرده و درد دندان شما را تکسین ببخشد. علت اصلی مراجعه به این متخصصان درد های عفونی در دندان است که به دلایل متفاوتی ممکن است اتفاق بیوفتد.

اما اندودنتیست کار خود را با استفاده از ابزار های مخصوص اندو دندان انجام می دهد و هر متخصص اندودنتیست باید این ابزار ها را در مطب خود داشته باشد. برای مثال یکی از ابزار های مهم برای اندودنتیست روتاری می باشد که با استفاده از این دستگاه در دندان حفره های کوچکی ایجاد می کند تا بتواند به قسمت پالپ دندان دسترسی داشته باشد و شما می توانید تمام تجهیزات مورد استفاده ی اندودنتیست را در سایت فروشگاهی آوادنتال مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *