دسته‌بندی نشده, تجهیزات دندانپزشکی

تخصص های دندانپزشکی

تخصص های دندانپزشکی

ممکن است شما نیز از این موضوع تعجب کنید اما تخصص های دندانپزشکی بسیار زیاد و متنوع هستند. امروزه انواع مختلفی از تخصص ها و فوق تخصص های دندانپزشکی را می توانید در سرتاسر دنیا مشاهده کنید که بدون وجود آنها ممکن است درد های دندانی مختلفی را متحمل شویم.

دندان ها برخلاف اندازه کوچکشان یکی از مهم ترین اعضای بدن هستند که از اجزا و قسمت های مختلفی درست شده اند. اما تنها نقش آنها کمک در جویدن غذا نیست. بلکه در صحبت کردن و تلفظ حروف نیز بسیار تاثیر گذارند. علاوه بر این موضوع در زیبایی ظاهری تاثیر بسزایی دارند. پس حفظ و نگه داری آنها بسیار مهم است. اما این کار همیشه بدون کمک یک متخصص امکان پذیر نیست.

به دلیل با اهمیت بودن این تخصص ها و تنوع بسیاری که دارند، در این مقاله از مقالات سایت فروشگاهی تجهیزات دندانپزشکی آوادنتال به بررسی تخصص های دندانپزشکی می پردازیم.

فوق تخصص های دندانپزشکی

اکثر مردم ممکن است از تمام رشته های تخصصی دندانپزشکی اطلاعی نداشته باشند. اما این رشته های تخصصی در تعداد بالا و بسیار کاربردی و مهم هستند.

اما دلیل وجود تخصص های دندانپزشکی چیست؟ در حقیقت دندان ها با اینکه یکی از اجزای کوچک بدن هستند اما دارای بخش های مختلفی هستند که برای درمان هر یک از آنها به شخصی نیاز است که اطلاعات کاملی در آن زمینه داشته باشد و بتواند به بهترین شکل ممکن دندان را ترمیم و آسیب های آن را از بین ببرد.

فوق تخصص های دندانپزشکی

دوره های دندانپزشکی عمومی اصولا 6 سال به طول می انجامد اما دوره های تخصصی به صورت جداگانه حدود 3 سال زمان نیاز دارد. دندانپزشکانی که دوره ی عمومی را پشت سر گذاشته اند می توانند در دوره های تخصصی و سپس فوق تخصصی نیز شرکت کرده و مدرک خود را دریافت کنند. اما دوره فوق تخصص های دندانپزشکی بسته به نوع تخصص و برنامه های دانشکده ها ممکن است بین 3 تا 5 سال طول بکشد.

به دلیل تنوع این تخصص ها و برای آشنایی بیشتر با آنها در ادامه مقاله به انواع تخصص های دندانپزشکی می پردازیم. در پس همراه ما باشید.

انواع تخصص های دندانپزشکی

همانطور که پیش تر گفتیم دندانپزشکی دارای تخصص های بسیاری است و باید برای دریافت مدرک تخصصی خود حدود 6 سال زمان بگذارند. اما در صورتی که شما با انواع تخصص های دندانپزشکی آشنایی نداشته باشید  باعث می شود تا نتوانید زمانی که دچار درد دندان شده این به متخصص درستی مراجعه کنید. پس در ادامه برای شما چند مورد از مهم ترین تخصص های دندانپزشکی را شرح داده ایم.

تخصص جراحی لثه

یکی از مهم ترین تخصص های دندانپزشکی، تخصص جراحی لثه است که مرتبط با لثه و بافت های نگهدارنده اطراف دندان ها است که این بافت ها شامل نسج نرم و همچنین استخوان ها می باشد.

در صورتی که به مرور زمان به بهداشت دندان های خود رسیدگی نکنید لثه های شما ممکن است دچار بیماری شده و یا تحلیل بروند. زمانی که لثه ها تحلیل بروند دندان ها و استخوانی که زیر آنها قرار دارد کم کم ممکن است لق شوند.

اما بیماری های لثه به صورتی هستند که به تدریج و آهسته پیشرفت می کنند پس ممکن است خیلی ها متوجه بیماری های لثه ای نشوند تا زمانی که به مراحل پایانی نزدیک شوند.

اما خوشبختانه با وجود متخصص های لثه جای نگرانی نیست چرا که زمانی که به آنها مراجعه کنید با تشخیص و درمان لثه ی شما با استفاده از جرمگیری  جراحی لثه و روش های دیگر می توانند روند بیماری ها را متوقف کنند.

از کارهای دیگری که توسط متخصصان لثه انجام می شود جراحی فک و صورت است.

تخصص جراحی دهان و فک و صورت

متخصص جراحی دهان و فک و صورت یکی از سخت ترین و طولانی ترین تخصص های دندانپزشکی را دارند. چرا که آنها با مشکلات بسیاری در زمینه ی دندان ها و فک برخورد دارند به همین دلیل در این زمینه تبحر خواهند داشت. مشکلاتی که توسط این دسته از متخصص ها برطرف می شود شامل موارد زیر می شود:

  • کشیدن و جراحی دندان های نهفته و دندان عقل
  • جراحی های وسیع فک و صورت که بر اثر ضربه های شدید آسیب دیده اند.
  • جراحی همراه با اورتودنسیبرای مشکلات شدید فکی
  • جراحی و نمونه برداری از کیست ها و تومور های فک و صورت
  • کاشت دندان
  • جراحی های زیبایی صورت
  • و …

تخصص اورتودنسی

تخصص در زمینه ی اورتودنسی یمی از قدیمی ترین رشته ها در دندانپزشکی است که حدودا بیش از 100 سال است که قدمت دارد و ابتدا در اروپا، آمریکا شمالی و استرالیا انجام می شده.

تخصص اورتودنسی

متخصص های دندانپزشکی در رشته ی اورتودنسی بیشتر بر روی مشکلات فکی مانند کوچکی و بزرگی فک بالا و پایین و همچنین بی نظمی و نامرتب بودن دندان های شما تمرکز دارند و برای برطرفسازی آنها از تجهیزات دندانپزشکی مختلفی استفاده می کنند.

تخصص پروتز های دندانی

متخصص های دندانپزشکی که در رشته پروتز های دندانی تخصص دارند با ساخت روکش دندان، بریج و دندان های مصنوعی متحرک سر و کار دارند تا با استفاده از آنها دندان های خراب و از دست رفته را بازسازی کنند.

پس به این ترتیب بیمار می تواند جای خالی دندان ها و لثه های تحلیل رفته ی خود را پر کند تا به این ترتیب بتواند زیبایی را به لبخند خود برگرداند.

تخصص ترمیمی و زیبایی

اگر شخصی خواستار لبخند زیبا و دندان های سفید و براق است می تواند به متخصص ترمیمی و زیبایی که یکی از تخصص های دندانپزشکی پرطرفدار است مراجعه کند.

مخصص های این رشته در زمینه ی ترمیم دندان های خراب، بازسازی و اصلاح شکل آنها، بستن فضاهای بین دندانی، لمینیت دندان ها، سفید کردن دندان ها و … تخصص دارند.

کلام آخر

دندانپزشکی رشته ای است که دارای ریزه کاری های بسیاری است و این ریزه کاری ها باید توسط متخصص های دندانپزشکی انجام شود تا بهترین نتیجه را برای بیمار داشته باشد. زیرا دندانپزشکان برای دریافت هر یک از تخصص های خود بین 3 تا 6 سال بیشتر از دندانپزشکان عمومی زمان صرف می کنند، پس تجربه و دانش بیشتری در این زمینه دارند.

دندانپزشکی دارای تخصص های بسیاری است که شامل موارد زیر می شود:

  • تخصص اورتودنسی
  • متخصص جراحی فک و دهان و صورت
  • پروتزهای دندانی و ایمپلنت
  • ترمیم و زیبایی
  • دندانپزشکی کودکان
  • و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *