یونیت دندانپزشکی

ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی

ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی

ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی یکی از مهمترین بخش های کار در هر دندانپزشکی است. چرا که در صورت تمیز نبودن یونیت ها ممکن است بیماری ها و عفونت های مختلف از طریق براق و خون بیماران قبلی به بیماران و پرسنل انتقال پیدا کرده و باعث به خطر افتادن جان آنها شود.

اما یکی از مهمترین سوال هایی که ممکن است در اینجا ایجاد شود این است که از چه موادی می توانیم برای ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی و تجهیزات دیگر استفاده کنیم تا باعث شود تمامی میکروب ها به خوبی از بین بروند؟

در این مقاله از مجموعه مقالات یونیت دندانپزشکی آوادنتال با ما همراه باشید تا به بررسی موضوع ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی بپردازیم.

اهمیت ضدعفونی کردن دندانپزشکی

یکی از مهمترین مواردی که در هر مرکز خدماتی و درمانی مانند دندانپزشکی، درمانگاه، بیمارستان و … مشاهده می شود است. اما در صورتی که بهداشت در این مراکز رعایت نشود ممکن است به راحتی بیماری های مختلف بین مراجعه کنندگان و در نهایت در کل یک شهر پخش شود و جان هزاران نفر را به خطر بیاندازد. به همین دلیل رعایت بهداشت در این مراکز همیشه حرف اول را می زند.

در صورتی که یک مطب دندانپزشکی تعهد به پاکیزگی و تمیز نگه داشتن مطب دیده نشود بیماران تصمیم می گیرند تا به مطب های دیگری مراجعه کنند و به این ترتیب آن مطب دیگر دارای بیماری نخواهد بود که بتواند به مشکلات دندان های آن رسیدگی کند.

اهمیت ضدعفونی کردن دندانپزشکی

ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی یکی از راه هایی است که می توانید بهداشت مطب را به بیماران خود نشان دهید. چرا که یونیت ها یکی از تجهیزات دندانپزشکی هستند که جلوی چشم بیماران قرار دارند و همین باعث می شود تا به این ابزار بسیار توجه داشته باشند.

بیماران با مشاهده ی کوچک ترین آلودگی در دندانپزشکی ها بسیار تحت تاثیر قرار می گیرند و می توانند به راحتی با پخش کردن نظرات منفی در رابطه با آلوده بودن مطب کسب و کار شما را حسابی کساد کنند! و این مشکل می تواند به درآمد شما آسیب بدی وارد کند. پس یکی از دلایلی که باید حتما همه چیز در مطب دندانپزشکی پاکیزه باشد همین موضوع است.

پس با ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی و در کل مطب، می توانید در عین حال که باعث پخش بیماری در سطح شهر نمی شوید بلکه می توانید به حفظ مشتریان خود کمک کنید.

ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی

یکی از روش های موثر در جلوگیری از انتقال بیماری ها بین بیماران ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی است. به خصوص پس از جراحی ها که ممکن است مقدار خون، بزاق و … بر روی یونیت ها ریخته باشد.

مکاانیسم های مختلف اثر ضدعفونی کننده ها گزارش شده است که برخی شامل تخریب ساختار غشایی سلولی باکتری ها و قارچ ها می شوند و برخی از اسیدهای نوکلئیک نیز باعث دناتوره شدن پروتئین ها می شوند که باعث مهار شدن آنزیم ها می شوند و این موضوع شامل بسیاری از ضدعفونی کننده ها می شود.

به همین دلیل بیشتر ضدعفونی کننده های مورد استفاده در دندانپزشکی های که برای تمیز کردن یونیت های دندانپزشکی نیز استفاده می شوند شامل این ترکیبات هستند تا بتوانند هرچه بیشتر جلوی باکتری ها و ویروس ها را گرفته و از تکثیر آنها جلوگیری کنند.

یکی از روش های مطمئن برای انتخاب و استفاده از ضدعفونی کننده های یونیت دندانپزشکی مراجعه به دفترچه راهنمای این محصولات است. به طور معمول تمام اطلاعاتی که برای استفاده از ضدعفونی کننده یونیت دندانپزشکی نیاز دارید باید درون دفترچه نوشته شده باشد.

به این دلیل که اهمیت پاکیزه بودن یونیت ها در دندانپزشکی ها بسیار بالا است، دندانپزشکان از مواد مختلفی برای ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی استفاده می کنند که از مواد شیمیایی متفاوتی تهیه می شود.

از مهم ترین موادی که در این ترکیبات استفاده می شود می توانیم به کلریت سدیم، هیپوکلریت، براکسید هیدروژن، اوژنول، براستیک اسید، اتانول و کلرهگزیدین اشاره کنیم. هر دندانپزشکی می تواند جهت جلوگیری از انتقال میکروب در مطب خود از قدرتمند ترین مواد شیمیایی استفاده کند به این شرط که با طرز استفاده از آن به خوبی آشنا باشد و باعث مسمومیت مراجعین و پرسنل نشود.

امروزه به دلیل استفاده ی خیلی از مطب های دندانپزشکی از بهترین مواد ضدعفونی کننده برای پاکیزه نگه داشتن تجهیزات دندانپزشکی مانند یونیت ها، بیماران با خیالی آسوده به مطب مراجعه کرده و مشکلات دندان های خود را برطرف می کنند.

نکات مهم در ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی

یکی از مواری که پرسنل و دستیاران دندانپزشک ها را تهدید می کند آلوده شدن به عفونت های ناشی از پروتز های دندانی است که به درستی ضدعفونی نشده اند. برای برطرف کردن این مشکل می توانید از اسکراب کلرهگزیدین چهار درصد به مدت 15 ثانیه و پس از آن نیز حدود 3 دقیقه استفاده از محلول دی اکسید کلر برای ضدعفونی کردن عفونت های ناشی از پروتز های دندانی که بر روی یونیت های دندانپزشکی انجام شده کافی است.

اما برای کاهش شدید تر تجمع میکروب ها و باکتری ها و سایر میکروارگانیسم های بیماری زا باید به صورت روزانه از پروتکل نگهداری از یونیت دنانپزشکی پیروی کنید. به این صورت که در طول روز شستشوی خطوط مکش با مواد ضدعفونی کننده سطح بالا به مدت 2 دقیقا حتما باید انجام شود. پس با توجه به موارد گفته شده باید به این موضوع اشاره کنیم که ضدعفونی یونیت دندانپزشکی یکی از مهمترین کارهای روزانه ی مطب دندانپزشکی بی باشد.

استانداردهای مهم در ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی

مهمترین چیزی که باید هنگام ضدعفونی یونیت دندانپزشکی به یاد داشته باشید این است که باید این کار را به نحوی انجام دهید که کاملا موثر باشد. یکی از مهم ترین فاکتور ها در این زمینه انتخاب محلول مناسب برای ضدعفونی و همچنین سرعت عمل مناسب در تمیز کردن تجهزات است. همچنین پیشنهاد می شود که از محلول های ضدعفونی آلی حتما جهت تمیز کردن یونیت و همچنین صندلی دندانپزشک استفاده کنید.

جهت محافظت از پرسنل و بیماران خود در برابر بیماری های مختلف می توانید دستورالعمل های تدوین شده را رعایت کنید. زمانی که برای ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی از مواد شیمیایی استفاده می کنید مواردی را نیز باید در نظر داشته باشید.

استانداردهای مهم در ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی

برای مثال مواد شیمیایی که مورد استفاده قرار می دهید باید دارای EPAباشند و به عنوان یکی از بهترین مواد شیمیایی که برای ضدعفونی تجهیزات در مراکز بهداشتی و درمانی استفاده می شود باشد. چرا که بیمارانی که هب مطب شما مراجعه می کنند تماس مستقیم با این مواد شیمیایی دارند و این مواد نباید برای سلامتی آنها خطری محسوب شود مخصوصا بیمارانی که دارای بیماری های زمینه ای هستند.

کلام آخر

در تمامی مراکز بهداشتی و درمانی مانند دندانپزشکی ها، بیمارستان، درمانگاه و … برای پاکیزه و ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی و تجهیزات دیگر از مواد شیمیایی استفاده می شود. چرا که این مواد شیمیایی قادر هستند تا از تکثیر و انتقال انواع میکروب ها و میکروارگانیسم ها جلوگیری کنند تا به این ترتیب از مبتلا نشدن پرسنل و بیماران به انواع عفونت و بیماری های دیگر اطمینان حاصل شود.

اما استفاده از همه ی مواد شیمیایی خود تهدیدی برای سلامت بیماران و کارکنان است پس باید حتما از مواد ضدعفونی کننده ای استفاده شود که در EPA به عنوان بهترین مواد شیمیایی جهت ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی و تجهیزات دیگر در دندانپزشکی ها به ثبت رسیده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *