یونیت دندانپزشکی

لامپ یونیت دندانپزشکی

لامپ یونیت دندانپزشکی

لامپ یونیت دندانپزشکی یکی از تجهیزات مهم در هر مطب دندانپزشکی است، چرا که دندانپزشک برای معاینه و درمان دندان های خراب و دارای مشکل نیاز دارد که نوری مناسب در محیط و حتی بر روی دندان دارای مشکل باشد تا به این ترتیب بتواند دید بهتری داشته باشد.

لامپ های یونیت دندانپزشکی دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آن ها روش استفاده ی متفاوتی دارند که در ادامه این مقاله از مجموعه مقالات یونیت دندانپزشکی آوادنتال به بررسی موضوع لامپ یونیت دندانپزشکی خواهیم پرداخت.

لامپ یونیت دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

لامپ یونیت دندانپزشکی یکی از ابزار های تخصصی دندانپزشکی است که برای استفاده ی دندانپزشکان هنگام معاینه و درمان دندان بیمار طراحی شده است. این لامپ ها منبع نوری هستند که روشنایی مناسبی را برای کار دندانپزشک فراهم می کنند تا بتواند به خوبی دندان ها را مشاهده کرده و هر مشکلی که وجود دارد را بررسی کرده و از بین ببرد. پس با استفاده از این ابزار دندانپزشک می تواند دید مناسب تری برای انجام کار خود داشته باشد.

لامپ یونیت دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد

اما این دستگاه قابلیت تنظیم نور را به دندانپزشک می دهد تا شدت نور، پرتو متمرکز، جهت تابش نور و … را متناسب با شرایط تنظیم کرده و بهترین بهره را از این ابزار ببرد تا بتواند در درمان دندان ها موفق تر باشد.

لامپ یونیت دندانپزشکی دارای فناوری ای است که بسیار پیشرفته بوده و می تواند دقت رنگ را افزایش دهد و به این صورت به دندانپزشک امکان می دهد تا شرایط دندان را با دقت بیشتری انجام دهد. لامپ یونیت دندانپزشکی دارای انواع متفاوتی است که در ادامه این محتوا به آنها اشاره کرده ایم.

انواع لامپ یونیت دندانپزشکی

لامپ یونیت دندانپزشکی دارای انواع متفاوتی هستند که شامل سقفی، دیواری، چرخشی و زمینی می باشد که هر یک از آنها دارای مدل های متفاوتی است و دندانپزشک می تواند متناسب با نیاز های خود از هر یک از آنها استفاده کند. چرا که وجود نور کافی در اتاق دندانپزشکی بسیار مهم است و این اتاق باید حتما از نورکافی جهت تشخیص و درمان مشکلات دندان های بیماران برخوردار باشد. در ادامه انواع لامپ یونیت دندانپزشکی را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

لامپ یونیت دندانپزشکی سقفی

لامپ یونیت دندانپزشکی سقفی همانطور که از نام آنها مشخص است به صورت آویزان روی سقف نصب می شوند و با استفاده از کلید سوئیچ، خاموش و روشن می شوند. اغلب لامپ های یونیت دندانپزشکی سقفی ال ای دی هستند و قابل حرکت نیستند. با این حال برخی از آنها به سمت پایین کشیده می شوند.

لامپ یونیت دندانپزشکی دیواری

لامپ های یونیت دندانپزشکی دیواری به صورت افقی بر روی دیوار نصب می شوند و با استفاده از کلید سوئیچ خاموش و روشن می شوند. بیشتر این لامپ ها ال ای دی هستند و برخی از انواع آنها ممکن است به اطراف حرکت کنند.

لامپ یونیت دندانپزشکی زمینی

لامپ یونیت دندانپزشکی زمینی بر روی یک یونیت دندانپزشکی قرار می گیرد و ثابت است که اغلب در آنها از هالوژن استفاده شده است.

لامپ یونیت چرخشی دندانپزشکی

یکی از بهترین انواع لامپ یونیت دندانپزشکی مدل چرخشی آن است که بر روی یونیت ها قرار می گیرد و درون آنها از هالوژن که بهترین نوع این لامپ است استفاده می شود. این نوع لامپ یونیت دندانپزشکی قابلیت تنظیم جهت را به دندانپزشک می دهد تا بتواند زاویه دید بهتری داشته باشد.

تعویض لامپ یونیت دندانپزشکی کار بسیار آسانی است که پس از گذشت مدتی ممکن است مجبور به انجام آن شوید. خبر خوب این است که خودتان می توانید این کار را انجام دهید، کافی است برای این کار از مراحل تعویض لامپ یونیت دندانپزشکی پیروی کنید.

نحوه تعویض لامپ یونیت دندانپزشکی

گاهی اوقات ممکن است در اثر نوسان برق و یا استفاده ی طولانی مدت و به پایان رسیدن عمر لامپ یونیت دندانپزشکی دچار سوختگی شود و نیاز به تعویض لامپ یونیت دندانپزشکی داشته باشید. در این شرایط باید با قسمت های آن آشنا باشید تا بتوانید این کار را به خوبی انجام دهید.

برای تعویض لامپ یونیت دندانپزشکی ابتدا باید تمامی قسمت های لامپ از جمله خنک کننده را از یونیت جدا کنید. مراقب باشید که حباب لامپ را با دست لمس نکنید چرا که چربی حاصل از دست شما بر روی لامپ می تواند باعث سوختگی ناگهانی آن شود. پس با استفاده از دستگاه آن را نگه دارید.

نحوه تعویض لامپ یونیت دندانپزشکی

 

پشت لامپ یک فرو رفتگی کوپک وجود دارد که وظیفه دارد نور را تنظیم کند. برای تنظیم شدت نور باید این قطعه را که در بیرون چراغ متصل شده را لمس کنید.

فیوز حرارتی قطعه ی مهمی است که در تعویض لامپ یونیت دندانپزشکی باید به آن توجه داشته باشید زیرا این قطعه وظیفه ی خنک کردن لامپ را بر عهده دارد. برای باز کردن لامپ سوخته از روی یونیت دندانپزشکی باید تمامی قطعات آن مانند ترموفیوز را باز کرده و مجددا نصب کنید.

مزایای استفاده از لامپ یونیت دندانپزشکی

لامپ های یونیت دندانپزشکی دارای مزایای بسیاری هستند و در مطب های دندانپزشکی جزء یکی از مهم ترین تجهیزات مورد نیاز دندانپزشک محسوب می شوند و استفاده از آنها می تواند به دندانپزشک بسیار کمک کند حتی به این صورت که در صورت نبودن آن ممکن است کار دندانپزشک مختل شود. پس در صورت خراب شدن آن بهتر است که تعویض لامپ یونیت دندانپزشکی هر چه سریع تر انجام شود.

برخی از مزیت های لامپ یونیت دندانپزشکی شامل موارد زیر می شوند:

  • روشنایی بهینه: لامپ یونیت دندانپزشکی دارای روشنایی بسیار خوبی است و اطمینان حاصل می کند که تمامی جزئیات در ناحیه تحت درمان به خوبی دیده می شوند و هر چه دندانپزشک دید بهتری به ناحیه درمان داشته باشد قادر است تا بهتر کار خود را انجام دهد و برای درمان از روش های متفاوتی اسفاده کند.
  • شدت قابل کنترل: ممکن است در برخی از مواد دندانپزشک نیاز داشته باشد تا نور لامپ یونیت دندانپزشکی را کمی تغییر دهد تا بتواند دید بهتری داشته باشد. این کار به دندانپزشک اجازه می دهد تا نقاطی که دید خوبی به آنها نداشته را بتواند بهتر مشاهده کند.
  • پرتو متمرکز: پرتو متمرکز یک قابلیت است که توسط لامپ یونیت دندانپزشکی به دندانپزشک داده می شود تا بتواند نور را در یک نقطه متمرکز کند تا به این ترتیب بتواند بهترین استفاده را از نور در این لحظه داشته باشد و دید بهتری به شرایط دندان بیمار داشته باشد.
  • بهره وری: چراغ دندانپزشکی به گونه ای طراحی شده است که بتواند از نظر انرژی مصرفی نیز کارآمد باشد و تا حد امکان مصرف پایینی داشته باشد. به این ترتیب شما می توانید در هزینه ی انرژی نیز صرفه جویی کنید.

کلام آخر

لامپ های یونیت دندانپزشکی جزء پرکاربرد ترینو مهم ترین ابزار دندانپزشکی محسوب می شوند چرا که با وجود آنها دندانپزشک می تواند دید بهتری داشته باشد تا به این صورت بتواند معاینه ی دندان ها را به بهترین شکل ممکن انجام داده و مشکلات آنها را به خوبی درمان کند.

این لامپ های یونیت دندانپزشکی دارای انواع مختلفی از جمله ی سقفی، دیواری، چرخشی و ثابت هستند که هر یک کاربر خود را دارند و درمحل های گوناگونی نصب می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *