تجهیزات دندانپزشکی

پوار دندانپزشکی چیست؟ کاربردها، انواع مختلف و نحوه کار

پوار دندانپزشکی چیست؟

پوار دندانپزشکی چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید ابتدا گفت که پوار دندانپزشکی که برای پرتاب آب یا هوا استفاده می شود، از مهمترین وسایل و تجهیزاتی است که باید در هر مطب موجود باشد. پوار دندانپزشکی دارای 2 بخش اصلی هندپیس(قسمتی که در دست قرار می گیرد) و سرنگ(برای پرتاب آب یا هوای موجود در منبع) تشکیل می شود.

بسته به اینکه از پوار آب یا هوا استفاده می کنید، باید گفت که لوله سر این وسیله 2 خروجی مخصوص دارد که یکی برای آب استفاده می شود و دیگری برای هوا.

حالا در ادامه با آوا دنتال همراه باشید تا به طور تخصصی و کامل تر در مورد این موضوع صحبت کنیم که اصلا پوآر دندانپزشکی چیست، چه کاربردی دارد و چه مدل هایی از آن در بازار موجود است.

پوآر دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر یک بار به مطب دندانپزشکی رفته باشید، حتما صدای سرنگ هوا و آب را شنیده اید. این صدا در طول استفاده از پوار به گوش می خورد. حتما برایتان سوال پیش آمده که پوار دندانپزشکی چیست؟!

پوار یک دستگاه تفنگ مانند است که روی همه صندلی های دندانپزشکی موجود است و دارای 2 دکمه و یک سرنگ می باشد. با فشردن یکی از دکمه ها، آب، با فشردن دیگری، هوا و با فشردن هر دوی آن ها به صورت همزمان، آب و هوا با هم خارج می شود.

پوآر دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

زمانی که دندانپزشک ها دندان شما را می تراشند، برای پاک کردن و شستن مواد حاصل از این تراش برای ادامه روند از پوار استفاده می شود. این وسیله هوا را با فشار خوبی روی دندان شما می پاشد. همچنین از این دستگاه می توان برای خشک کردن داخل دهان نیز استفاده می شود. برای مثال زمانی که دندان باید برای ترمیم یا قرار دادن مواد پانسمان خشک شود. پوار نیز جزو ابزار دندانپزشکی حساب می شود.

انواع مختلف پوار دندانپزشکی چیست؟

با توجه به طرز کاربری و موارد مورد نیاز، 2 مدل از این وسیله در بازار موجود است که برای خرید پوار آب و هوا باید این 2 مدل را به طور کامل بشناسید.

  • پوار سه کاره: این مدل توانایی پاشش هوای سرد، اسپری سرد و آب سرد را دارد.
  • پوار شش کاره: پوار 6 کاره می تواند هوای سرد، هوای گرم، اسپری سرد و گرم و در نهایت آب سرد و گرم را بپاشد.

انواع مختلف پوار دندانپزشکی چیست؟

هر دوی این مدل ها توانایی پاشش آب و هوا به طور همزمان را نیز دارد. کافیست دکمه های موجود روی پوار به طور همزمان فشار داده شود.

نکات نگهداری از پوار آب و هوا

بعد از اینکه با طرز کار و انواع مختلف پوار آشنا شدید و نسبتا متوجه شدید که اصلا پوار دندانپزشکی چیست، حالا باید به نکاتی توجه کنید که برای استفاده درست و مراقبت صحیح از این وسیله بسیار مفید است.

  • اگر در طول استفاده از پوار متوجه شدید که مجرای خروجی آب یا هوای آن مسدود شده است، برای باز کردن مجرا حتما از وسیله مخصوص خود استفاده کنید و از وارد کردن وسیله دیگر جدا خودداری کنید.
  • در صورتی که پوار از ارتفاع بیفتد، با احتمال بالا خراب می شود. پوار را طوری قرار دهید که احتمال سقوط آن تا حد امکان پایین بیاید.
  • برای جلوگیری از انتشار عفونت، آلودگی یا بیماری، از روکش های یکبار مصرف پوار استفاده کنید و برای هر شخص این روکش را تعویض کنید.
  • هرگز از فایل استفاده نشود زیرا در صورت شکستن امکان خارج نمودن فایل وجود ندارد.
  • تقریبا هر ماه یکبار سعی کنید پوار را باز کرده و آن را تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: آبچوریشن دندان چیست؟

ابزار بحرانی و غیربحرانی دندانپزشکی چیست؟ پوار جزو کدام حساب می شود؟

بعد از اینکه در مورد نکات مورد نیاز برای استفاده پوار صحبت کردیم و شما هم با مفهوم و طرز کار کلی این وسیله آشنا شدید، حالا وقت آن است که به طور تخصصی تر در مورد استفاده از روکش پوار حرف بزنیم. دلیل تاکید برای استفاده از روکش پوار این است که پوار جزو تجهیزات بحرانی به حساب می آید. تجهیزات دندانپزشکی به 3 دسته بحرانی، نیمه بحرانی و غیر بحرانی تقسیم می شود که در ادامه این موارد را توضیح خواهیم داد.

ابزار بحرانی و غیربحرانی دندانپزشکی چیست؟ پوار جزو کدام حساب می شود؟

تجهیزات بحرانی دندانپزشکی

وسایل  تجهیزاتی در دندانپزشکی هستند که داخل بافت نرم یا استخدان بیمار نفوذ می کنند. خطر انتقال عفونت و بیماری با این وسایل از تجهیزات دیگر بیشتر خواهد بود. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که تجهیزات بحرانی پس از هر بار استفاده به درستی استریل شوند. تجهیزاتی مانند فورسپس، اسکالپل، اسکالر، فرز، هندپیس های دندانپزشکی، سر قلم های جرم گیری، کندانسور آمالگام و … در این دسته از وسایل قرار می گیرند.

تجهیزات نیمه بحرانی دندانپزشکی

تجهیزات نیمه بحرانی به طور مستقیم با پوست و مخاط غیر سالم در تماس هستند. برای استفاده از این وسایل باید هر بار قبل و بعد از استفاده کاملا شسته شده و سپس با استفاده از اتوکلاو استریل شوند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد اتوکلاو بدانید و متوجه شوید اتوکلاو چیست، لطفا از مقاله های قبلی سایت استفاده کنید.

برخی از تجهیزات و وسایل غیر بحرانی دندانپزشکی در مقابل گرما و حرارت مقاوم نیستند و می توان با محلول های پاک کننده قوی آن ها را تمیز نمود.

آینه، تجهیزات و وسایل قالب گیری، پروتزهای ثابت و متحرک ارتودنسی و … جزو این تجهیزات حساب می شوند.

تجهیزات غیر بحرانی دندانپزشکی

ابزاری در روند دندانپزشکی که کمترین احتمال انتقال عفونت و بیماری را به بیمار دارند، تجهیزات غیر بحرانی دندانپزشکی نامیده می شوند. این ابزار را قبل و بعد از استفاده و در صورت کثیفی، می توان با اسپری های ضد عفونی کننده تمیز و سپس خشک نمود.

یونیت دندانپزشکی، عینک های مخصوص، تابوره، کراشوار، دسته چراغ و … در این دسته قرار می گیرد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل در مورد این موضوع صحبت کنیم که اصلا پوار دندانپزشکی چیست و چگونه استفاده می شود. همچنین در ادامه در مورد انواع تجهیزات دندانپزشکی از نظر انتقال عفونت و آلودگی بررسی کردم و متوجه شدیم که پوار می تواند در دسته تجهیزات بحرانی قرار گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا آشنایی با مدل های موجود در سایت آوا دنتال می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید تا کارشناسان مجموعه بتوانند شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *