دندانپزشکی

دستگاه میلینگ دندانسازی چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ انواع دستگاه میلینگ

دستگاه میلینگ دندانسازی چیست؟

دستگاه میلینگ دندانسازی چیست؟ در چه مواردی از این دستگاه استفاده می شود و چه کاربردی دارد؟ آیا انواع مختلفی از دستگاه میلینگ در بازار موجود است؟ مدل های مختلف در چه مواردی با هم متفاوت هستند؟

در این مقاله از سایت تجهیزات دندانپزشکی با ما همراه باشید تا این دستگاه را به طور تخصصی و کامل بررسی کنیم.

دستگاه میلینگ دندانسازی در دسته دستگاه های برش قرار می گیرد که روند برش را با استفاده از سیستم سه بعدی CAD/CAM انجام می دهد. از این دستگاه در موارد بسیاری مانند بریج ها، Inlay Onlay، روکشهای ونیر، دندان مصنوعی، فریم، گایدهای جراحی، تراش تاجها، اباتمنت ایمپلنت و موارد دیگر از موادی مانند سرامیک، زیرکونیا، آلیاژها، رزین ها، CoCr، تیتانیوم و موم طراحی و ساخته شده اند.

دستگاه میلینگ دندانسازی که روند پردازش پروتزها را به صورت خودکار انجام می دهد، تا حد خوبی حجم کار تکنسین ها را کاهش داده و می تواند در دسته تجهیزات مورد نیاز دندانپزشکی قرار گیرد.

دستگاه میلینگ دندانسازی چیست و طرز کار آن به چه صورت است؟

در این قسمت در مورد طرز کار دستگاه میلینگ دندانسازی صحبت خواهیم کرد.

بعد از اینکه مراحل اسکن سه بعدی و طراحی دندان، لمینت و یا هر چیزی که برای ساخت درخواست داده اید، تمام شد، فرآیند ساخت مدل را به دستگاه میلینگ ارجاع می دهند.

به بیان دیگر، دستگاه میلینگ دندانسازی یک دستگاه پزشکی است که برای ساخت دندان‌های مصنوعی یا ترمیمی استفاده می‌شود. این دستگاه با استفاده از تکنولوژی CNC (کنترل عددی رایانه‌ای)، دندان‌های مصنوعی را از مواد مختلفی مانند سرامیک، پلیمرها یا فلزات ساخته و به ابعاد و شکل مورد نیاز بیماران تنظیم می‌کند. این دستگاه همچنین برای تولید کامل دندان‌های مصنوعی یا ترمیمی و همچنین برای ترمیم‌های کوچک و دقیق در دندان‌ها استفاده می‌شود. ایم دستگاه یک ربات تمام اتوماتیک است که به عنوان تراش دهنده لمینت های سرامیکی(از جنس زیرکونیا) می تواند به طور کل، نیاز به لابراتورهای دندانپزشکی را برای این مراحل از بین ببرد.

دستگاه میلینگ با استفاده از خشابی که هر بار با 8 بلوک پر می شود، می تواند عمل دندانسازی را انجام دهد.

دستگاه میلینگ دندانسازی چیست و طرز کار آن به چه صورت است؟

دستگاه میلینگ، در کمتر از 1 ساعت ساخت روکش دندان را به بهترین وجه ممکن می‌سازد.

انواع دستگاه میلینگ دندانسازی

بعد از اینکه متوجه شدید دستگاه میلینگ دندانسازی چیست و به صورت کاملا خلاصه با طرز کار این دستگاه تمام اتوماتیک آشنا شدید، وقت آن است که در مورد انواع مختلف آن نیز صحبت کنیم. به دلیل دقت و سرعت عمل بسیار بالای این دستگاه، در دنیای دندانسازی، توجه ویژه ای به دستگاه میلینگ شده است.

بنا بر نیاز دندانساز یا دندانپزشک، مدل های مختلفی در نوع استفاده دستگاه میلینگ ساخته و عرضه شده است. این مدلهای استفاده شامل موارد زیر است:

  • میلینگ خشک (Dry)
  • میلینگ مرطوب (Wet)
  • روش ترکیبی خشک/مرطوب (Dry/Wet)

شما می توانید مدل های مختلف استفاده و تفاوت های هر کدام از آن ها با یکدیگر را در زیر بخوانید.

میلینگ خشک (Dry)

اولین روش استفاده از دستگاه میلینگ دندانسازی، استفاده از میلینگ خشک(Dry) است. در این روش برای خنک کردن مدل در طول پردازش از آب یا خنک کننده های دیگر استفاده نمی شود. در این روش به تنها چیزی که باید توجه داشت انتخاب ابزار مناسب است.

برای برش و پردازش مواد نرم تر مانند رزین، PMMA و … می توان از ابزارهای با قطر کوچک(محدوده 0.5 میلی متر) بهره برد. این مورد باعث می شود روند مدلسازی نیز دقیق تر پیش رود. 

نکته: هنگام برش مواد سخت، در صورت استفاده از ابزارهایی با قطر کم ممکن است معایبی مانند شکستگی و طولانی تر شدن زمان ماشینکاری پیش آید.

میلینگ مرطوب (Wet)

دومین حالتی که از دستگاه میلینگ دندانسازی می توان از آن استفاده کرد، میلینگ مرطوب (Wet) است. در این روش از مدلسازی و پرداخت، از آب یا خنک کننده های دیگر برای مهار گرمای تولید شده بر اثر اصطکاک بهره می برند.

معمولا از روش میلینگ مرطوب برای برشکاری مواد سختی مانند زیرکونیا، شیشه-سرامیک، تیتانیوم و … استفاده می شود. به دلیل استحکام و زیبایی ظاهری این مواد سخت، بیماران برای ساخت دندان این مواد را درخواست می کنند.

روش ترکیبی خشک/مرطوب (Dry/Wet)

و روش آخر در این زمینه، روش ترکیبی خشک/مرطوب (Dry/Wet) خواهد بود. همانطور که از اسمش پیداست، این مدل از دستگاه های میلینگ دندانسازی برای برش و پرداخت انواع مختلف مواد، با هر 2 مدل خشک و مرطوب سازگار است؛ به این معنا که بر اساس تجربه و تخصص تکنسین، تعیین می شود که از کدام روش در چه مرحله ای استفاده شود تا نتیجه بهتری بدست آید.

تنها نقطه ضعفی که این روش به همراه دارد این است که در زمان تغییر از پردازش مرطوب به پردازش خشک، مانند تمیز کردن و خشک کردن دستگاه، زمان غیرمولد را متحمل شود.

بیشتر بخوانید: اپکس فایندر چیست؟

مزایای استفاده از دستگاه میلینگ دندانسازی چیست؟

مزایای استفاده از دستگاه میلینگ دندانسازی چیست؟

موارد زیر را بررسی کنید تا بدانید مزایای اصلی استفاده از دستگاه میلینگ دندانسازی چیست:

  • بهبود راندمان کاری: به دلیل استفاده از نیروی انسانی کمتر در طول روند دندانسازی با این دستگاه، خبر خوب این است که هزینه انجام اینگونه درمان ها کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر راندمان بسیار بالا رفته است. به دلیل کوتاه شدن روند ساخت، می توان به استفاده از این دستگاه مطمئن شد.
  • راضی بودن بیمار: بیمارانی که به کلینیک های دارای دستگاه میلینگ مراجعه می کنند می توانند پس از ثبت درخواست، در کمتر از یک روز سفارش خود را دریافت کنند.
  • زیاد شدن دقت در انجام کار: دقت دستگاه میلینگ به طور متوسط بین 10 تا 50 میکرومتر است که می تواند دقت بالا در کار را تضمین کند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم در مورد این موضوع صحبت کنیم که اصلا دستگاه میلینگ دندانسازی چیست و در چه مواردی استفاده می شود. همانطور که در قسمت های قبل هم به آن اشاره کردیم، استفاده از دستگاه های میلینگ به دلیل دقت و سرعت در انجام تمام مراحل، توانسته است تجربه کاربری خوبی را همراه داشته باشد.

3 روش میلینگ مرطوب، میلینگ خشک و روش ترکیبی خشک/مرطوب از جمله روش هایی است که می توان با استفاده از آن ها انواع مدل های میلینگ را از هم تفکیک کرد.

بهترین دستگاه میلینگ برای دندانسازها دستگاهیست که بتواند تمام نیازهای کلینیک را پوشش دهد. برای مثال در برخی از مراکز روند دندانسازی برای لمینت یا دندان مصنوعی فقط با مواد نرم تر انجام می شود. به همین دلیل تهیه دستگاهی که با میلینگ خشک سازگار است، برای آن مرکز کفایت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *