دندانپزشکی

وسایل مورد نیاز برای جرم گیری دندان

وسایل مورد نیاز برای جرم گیری دندان یکی از پرکاربردترین ابزار های دندانپزشکی هستند زیرا یکی از کارهای دندانپزشکی که مراجعه کنندگان بسیاری دارد جرم گیری دندان است که سالها است برای بهداشت دندان ها توصیه می شود. چرا که با انجام این کار جرم ها و موادی که در حین غذا خوردن بین دندان ها گیر کرده بودند و با استفاده از مسواک و نخ دندان به آن ها دسترسی ندارید، بیرون آمده و به این صورت دندان ها پاکیزه می شود.

به توصیه دندان پزشکان بهتر است حداقل دو بار در سال جرم گیری دندان ها انجام شود تا با پاکسازی دندان ها از آسیب هایی مانند پوسیدگی و عفونت ریشه دندان ها جلوگیری شود. اما وسایل مورد نیاز برای جرم گیری دندان کدام اند؟

در ادامه این مقاله از مجموعه مقالات دستگاه جرم گیری دندان آوادنتال با ما همراه باشید تا به بررسی انواع ابزار و وسایل مورد نیاز برای جرم گیری دندان بپردازیم.

انواع ابزار جرم گیری دندانپزشکی

جرم گیری دندان یکی از روش های درمان دندان به حساب می آید چرا که یکی از مهم ترین اقدام ها جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان است که ممکن است در نهایت منجر به عفونت دندان شود. از وسایل مورد نیاز برای جرم گیری دندان نیز در همین راستا و برای از بین بردن پلاک و جرم روی دندان ها استفاده می شود.

جرم گیری دندان نیز مانند تمام کارهای دیگر در دندانپزشکی به وسایل و ابزار هایی نیاز دارد که ممکن است در موارد دیگر دندانپزشکی استفاده شوند. اما در این بین از وسایل دیگری نیز استفاده می شود که تخصصی تر بوده و تنها کاربرد آنها برای جرم گیری دندان است. به همین دلیل در این بخش از مقاله قصد داریم تا شما را با انواع این تجهیزات آشنا کنیم.

آینه ها

آینه ها یکی از مهم ترین وسایل مورد نیاز برای جرم گیری دندان ها می باشند زیرا انجام این کار بدون آن ها امکان پذیر نیست. دندانپزشک برای انجام جرم گیری دندان ها باید بتواند دید درستی نسبت به دندان ها و زاویه آنها داشته باشد تا بتواند به درستی جرم ها را از بین ببرد.

آینه های دندانپزشکی معمولا دارای جنس قاب فلزی یا فایبرگلاس که با تکنولوژی بالایی ساخته شده است می باشند و دسته آن ها از جنس استیل ضد زنگ و یا فولاد ساخته می شود. با استفاده از انعکاس نور از بالا آینه ها این قابلیت را دارند تا داخل دهان را روشن تر کنند و دید بهتری به دندانپزشک بدهند.

برخی از آینه های دندانپزشکی مقعر هستند که باعث می شود فضای داخل دندان بزرگ تر به نظر بیاید و دندانپزشک بتواند موارد کوچک را نیز به این صورت تشخیص دهد. برخی از آینه های دندانپزشکی یک بار مصرف هستند و به این صورت دندانپزشک با هر بار استفاده از آن ها و یا برای هر بیمار از آینه ی جدید استفاده می کند تا به این ترتیب بهداشت را به خوبی رعایت کند.

جرم گیر دستی

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز برای جرم گیری دندان پزشکی که اصلی ترین ابزار برای انجام این کار است، دستگاه یا ابزرا های جرم گیر هستند. جرم گیر ها به سه نوع تقسیم می شوند که یکی از آن ها جرم گیر های دستی می باشد. این ابزار ها برای تمیز کردن دندان ها استفاده می شوند و می توان پلاک و جرم دندان ها را با استفاده از جرم گیر های دستی برداشت.

این ابزار ها دارای یک یا دو نوک تیز هستند که دارای دو نوع هستند که انتهای آن ها گرد و یا صاف است. جرمگیر هایی که انتهای آن ها نوک تیزی دارند می توانند با یک حرکت جرم دندان را بردارند و آن را از بالای خط لثه پاک کنند. این ابزار به طوری طراحی شده است که می تواند بدون آسیب رساندن به دندان و یا لثه به زیر خط لثه نفوذ کرده و جرم ها را بدون هیچ خراشی بردارند.

جرم گیر اولتراسونیک

جرم گیری دندان با استفاده از جرم گیر اولتراسونیک بسیار آسان تر است و به خوبی می تواند جرم ها را از روی دندان ها پاکسازی کند. به همین دلیل خیلی از دندانپزشکان متخصص از این دستگاه استفاده کرده و کار جرم گیری را با استفاده از آن شروع می کنند. در این بین نیز با اسپری آب بر نوک دستگاه و روی دندان ها به خنک شدن و شستشوی دستگاه و دندان نیز کمک می کنند.

این دستگاه ها دارای دو نوع مغناطیسی و پیزوالکتریک هستند در بازار موجود اند که فرکانس و حرک نوک این دستگاه ها با یکدیگر متفاوت است.

جرم گیر صوتی

جرم گیر های صوتی طرز کار بسیار متفاوتی دارند که با استفاده از هوا و جریان آب فشرده پلاک و جرم را از بین می برند. این دستگاه ها که یکی از مهمترین وسایل مورد نیاز برای جرم گیری دندان هستند، بر خلاف جرم گیر های اولتراسونیک از میدان مغناطیسی ایجاد نمی کنند تا به این صورت با پیس میکر ها تداخل نداشته باشند و با سرعت کمتری کار می کنند که باعث می شود کار جرم گیری دندان ها بیشتر به طول بیانجامد.

دستگاه آبکشی دهان

از دیگر وسایل مورد نیاز برای جرم گیری دندان ها می توانیم به دستگاه آبکشی دهان اشاره کنیم که با استفاده از آن دندانپزشک قبل از شروع جرم گیری دندان ها به صورت حرفه ای دهان و دندان ها را آبکشی و تمیز می  کند. همچنین برای بعد از عمل جرمگیری نیز کاربرد دارد.

کلام آخر

جرم گیری دندان یکی از مهم ترین کار هایی است که باید برای حفظ سلامت دندان ها انجام شود. چرا که ممکن است با جمع شدن بیش از حد جرم لابه لای دندان ها پوسیدگی های عمیق ایجاد شود که در نهایت به عفونت دندان و ریشه ی دندان منجر می شود و برای ترمیم آن باید هزینه های بیشتر و زمان بسیاری را صرف کنید.

اما در جرم گیری دندان نیز مانند تمام کار های دیگر دندانپزشکی به ابزار ها و وسایل مورد نیاز برای جرم گیری دندان نیاز دارد که به صورت تخصصی بتوان جرم دندان ها را با استفاده از آن ها از بین برد. به همین دلیل در این مقاله از مجموعه مقالات آوادنتال به بررسی انواع این وسایل پرداخته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *