تجهیزات دندانپزشکی

فایل دندانپزشکی چیست؟ انواع و رنگهای مختلف آن چه معنایی دارد؟

فایل دندانپزشکی چیست؟

فایل دندانپزشکی چیست؟ فایل دندانپزشکی ابزاری است که در علم دندانپزشکی کاربرد بسیاری دارد که بیشتر جهت اندو مورد استفاده قرار می گیرد.

از این ابزار ها می توان جهت دسترسی به ریشه ی دندان و تشخیص وضعیت آن و همچنین تخلیه ی پالپ دندان استفاده کرد. فایل های دندانپزشکی بیشتر مانند ابزار یک بار مصرفی هستند کاربرد بسیار مفیدی برای دندانپزشک ها دارند. در این مقاله از آوا دنتال با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

فایل دندانپزشکی چیست؟

فایل دندانپزشکی یک ابزار بسیار پر کاربرد است در مجموعه تجهیزات اندو دندانپزشکی است که جهت عصب کشی دندان استفاده می شود. کاربرد این ابزار فرم دهی و خالی کردن کانال دندان است. شخصی که بیشترین استفاده را از این ابزار دارد اندو دنتیست نامیده می شود.

این فایل ها از جنس فولاد ضد زنگ هستند اما با این حال ابعاد کوچک تر این ابزار را می توانید خم کنید که باعث می شود دسترسی بهتری به ریشه های دندان هایی که دارای انحنا هستند داشته باشید.

یکی از موضوعات مهم درباره اینکه بدانید فایل دندانپزشکی چیست، این است که چند بار می توانیم از هر فایل استفاده کنیم. برای جوا دادن به این سوال باید بگوییم شرکت های تولید کننده ی فایل ها معمولا پیشنهاد می کنند پس از هر بار استفاده از فایل ها آنها را دور بیاندازید و دیگر از آنها استفاده نکنید.

انواع فایل های دندانپزشکی

تا اینجا به صورت کلی متوجه شدید که فایل دندانپزشکی چیست؛ فایل های دندانپزشکی در انواع مختلفی موجود هستند که ما در این مقاله قصد داریم به مهمترین دسته های این فایل ها اشاره خواهیم کرد.

انواع فایل های دندانپزشکی

فایل اندودنتیک

زمانی که اندو دنتیست ها قصد تخلیه و پاکسازی ریشه ی دندان و همچنین شکل دادن به کانال ریشه دندان ها را دارند از فایل های اندو استفاده می کنند. این ابزار ها عموما از جنس نیکل و یا تیتانیوم ساخته می شوند و دارای دو دسته بندی به نام فایل های دستی و فایل های روتاری هستند.

در نهایت این اندودنتیست شما است که باید تشخییص دهد بنا به شرایط دندان شما از کدام نوع استفاده کند اما به صورت کلی معمولا ابتدا از اندو های دستی استفاده خواهند کرد.

فایل های دستی

فایل های دندانپزشکی دستی اندو دندان ابزاری هستند که دندانپزشکان و اندودنتیست ها با استفاده از آنها از طریق حس لامسه ی خود برای پاکسازی و شکل دادن به کانال ریشه ی دندان در طول مدت درمان از آنها استفاده می کنند. با استفاده از حس لمس اندو دنتیست می تواند متوجه مقاومت یا زاویه ها در داخل دندان بشود که این موضوع می تواند به تعیین انحنا، کلسیفیکاسیون و همچنین تغییر در آنناتومی کمک کند.

این مشکلات ممکن است در عکس دیده نشوند و تنها برای اندو دنتیست شما روشن و قابل درک باشد و این موضوع می تواند در تعیین استراتژی او و جل.گیری از عوارض قبل از استفاده ازفایل های روتاری شود.

فایل های دستی از جنس فولاد ضد زنگ و یا نیکل تیتانیوم هستند که در عین استحکام و قوی بودن می توانید آنها را به شکل منحنی درآورید که این امکان را به شما می دهد که در تمیز کردن داخل دندان و شکل دهی کانال های آن راحت تر باشید.

فایل های K

این فایل ها جز قدیمی ترین نوع فایل های دندانپزشکی هستند به شکل پیچ خورده و سطح مقطع مربعی شکل است که این موضوع باعث بالا رفتن مقاومت آن در برابر شکستن می شود. این مدل فایل ها خود به 2 نوعِ فایل K flex file و flex R file تقسیم می شوند.

فایل های نوع C

این فایل ها نسبت به فایل های نوع k  سخت تر بوده و برای کانال های باریک، کلسیفیه شده و دارای انحنا استفاده می شوند.

فایل های  Barbed broach

این فایل ها بیشتر جهت بیرون آوردن پالپ دندان در طول درمان روت کانال آن استفاده می شود. این فایل ها برش های تیزی دارند که می توانند پالپ را درگیر کرده و آن را بیرون بکشند و از کانال روت خارج کنند.

فایل های روتاری

این فایل ها به شما کمک می کنند تا بتوانید به شکلی آسان تر روت کانال درمان کنید. این ابزار ها که فایل های چرخشی نیز به آنها گفته می شود در مقابسه با ابزار های دستی از قدرت برش بیشتری برخوردار بوده و  بسیار سریع تر هستند.

هرچند این ابزار دارای مزایای بیشتر نسبت به نوع دستی ان است اما همیشه توصیه می شود ابتدا از نوع دستی استفاده شده و سپس فایل روتاری را به کار ببرید به خصوص در زمان هایی مانند درمان کانال های کلسیفیه و منحنی باید ابتدا از فایل های دستی استفاده گردد.

فایل های D

فایل های D ابزار هایی از مجموعه ی فایل روتاری هستند و به طور معمول در زمان درمان مجدد برای حذف گوتا پرکا و مواد پرکننده در قسمت عاج دندان استفاده می شوند.

تنوع فایل ها از نظر اندازه و ابعاد

فایل های دندانپزشکی از ابعاد متنوعی برخوردار هستند اما منظور از ابعاد درواقع ضخامت نوک آنها است که در اندازه های مختلفی از جمله ی 6، 8، 10 به بالا و طول 21، 25 و 31 موجود هستند. اما این اندازه ها به همین جا ختم نمی شوند و فایل هایی با طول های بالاتر نیز موجود است و در صورت نیاز می توانید از آنها استفاده کنید که بیشتر برای دندان های فخلفی یا عقبی دهان مورد استفاده قرار می گیرند.

فایل های دندانپزشکی دارای چه رنگ بندی هایی هستند؟

فایل های دندانپزشکی دارای رنگ بندی های مختلف هستند اما این موضوع نه تنها بی دلیل نیست، بلکه هر رنگ دارای اندازه و ابعاد متفاوتی است. دلیل وجود این رنگ بندی ها برای این است که هنگام استفاده دیگر نیازی به توضیحات نباشد و دندانپزشک می تواند از روی رنگ بندی آنها به راحتی از دستیار خود درخواست ابزار مورد نظر خود را داشته باشد.

فایل های دندانپزشکی دارای چه رنگ بندی هایی هستند؟

اندازه ی فایل ها روی قسمت رنگی آنها درج شده است که این شماره گذاری براساس ضخامت نوک فایل ها صورت گرفته است. برای مثال زمانی که روی یک فایل دندانپزشکی عدد 10 را مشاهده می کنید به این منظور است که ضخامت نوک فایل 0.1 میلی متر است. فایل هایی که شماره های کوچکی مانند 6، 8 و 10 را دارند نازک ترین نوک را بین فایل های دندانپزشکی دارند و معمولا رنگ های متنوعی دارند اما شماره های بالای 15 دارای رنگ های مشخصی هستند که به صورت دوره ای در آن ها تکرار می شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم در مورد این صحبت کنیم که فایل دندانپزشکی چیست و چ انواعی دارد. فایل ها ابزار هایی هستند که در دندانپزشکی و برای اندو دنتیست ها از اهمیت بسیاری برخوردار اند. این ابزار ها می توانند جهت اندو دندان و بیرون کشیدن پالپ و ریشه ی عفونت کرده ی آن استفاده شوند.

فایل های دندانپزشکی دارای انواع مختلفی هستند که مورد استفاده ی این ابزار ها با توجه به شکل و اندازه های آنها متفاوت است.

همچنین فایل های دندانپزشکی دارای رنگ بندی های مختلف نیز که این رنگ بندی ها نشان دهنده ی ابعاد و اندازه های این ابزار هستند. برای اطلاع از قیمت و خرید این محصول می توانید در بخش خرید تجهیزات دندانپزشکی آوا دنتال، به دنبال این مورد بگردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *