تجهیزات دندانپزشکی

ایرموتور دندانپزشکی چیست؟ نحوه ی کار و انواع ایرموتور دندانپزشکی

ایرموتور دندانپزشکی چیست؟

ایرموتور دندانپزشکی یکی از ابزار اساسی مورد استفاده در دندانپزشکی ها است. این دستگاه یک نوع موتور بسیار کوچک است که جهت سوراخ کردن، شکل دهی به داخل کانال ریشه و … استفاده می شود.

ایرموتور دندانپزشکی چیست؟

ایرموتور یک موتور بسیار کوچک است که با استفاده از هوا کار می کند اما این موتور به تنهایی ساختار کاملی ندارد و باید درکنار آن از آنگل و هندپیس استفاده شود. در حقیقت این موتور عامل اصلی به حرکت درآمدن هندپیس و آنگل است.

ایرموتور ها با وجود ابعاد کوچکی که دارند از قسمت ها و اجزای مختلفی تشکیل شده اند. این موتور های کوچک جهت نصب سری دارای قسمتی هستند که با توجه به نوع استفاده آنها می تواند مناسب هندپیس، روتاری و آنگل باشد.

برای مثال هنگامی که دندانپزشک می خواهد پوسیدگی های نزدیک کانال دندان را ترمیم کند باید از یک آنگل با کمک یک ایرموتور با سرعت پایین این کار را انجام دهد تا آسیبی به فرد نرساند. این دستگاه نسبت به توربین دندانپزشکی از سرعت پایین تر اما قدرت بیشتری برخوردار اند.

همچنین از سری هندپیس زمانی استفاده می شود که دندانپزشک می خواهد برآمدگی های دندان مصنوعی را بردارد. سری روتاری نیز جهت اندو و شکل دهی داخل کانال ریشه قابل استفاده است.

نحوه ی کار و انواع ایرموتور دندانپزشکی

ایرموتور دندانپزشکی دارای انواع مختلفی از جمله دو سوراخه، سه سوراخه و چهار سوراخه است که با توجه به شیلنگ یونیت می تواند متفاوت باشد. در ایرموتور های دو سوراخه یک بخش برای ورود آب و یک بخش نیز برای ورود هوا موجود است.

قسمتی که سوراخ هوا در آن وجود دارد جهت به چرخش درآوردن بلبرینگ های موتور استفاده می شود تا دستگاه را به کار بیاندازد و قسمت مربوط به سوراخ آب نیز زمانی استفاده می شود که دندانپزشک نیاز به ایجاد حفره در دندان و امثال آن دارد.

سرعت دستگاه بستگی به فشار منبع تغذیه هوا، پیکربندی اجزای روتور و چرخ دنده های داخل موتور دارد. هندسپیس های این دستگاه به گونه ای طراحی شده اند که فشار هوا را به نسبت هندپیس های سرعت بالا بیشتر کنترل می کنند.

نحوه ی کار و انواع ایرموتور دندانپزشکی

ساختار ایرموتور

در ساختار این دستگاه در قسمتی که شیلنگ ها از قسمت یونیت هارج می شود ایرموتور و توربین قرار می گیرد که هر کدام کار متفاوتی انجام می دهند زیرا توربین دارای سرعت بالاتری نسبت به ایرموتور است.

زمانی که هوا وارد ایرموتور می شود پره های آن به حرکت در می آیند و پس از تمام شدن فرایند هوا از انتهای دستگاه خارج می شود. برای کنترل چرخش پره های دستگاه باید سرعت هوایی که وارد آن می شود را بتوان کنترل کرد. هرچند عوامل دیگری نیز مانند ساختار موتور، جنس بدنه، چرخ دنده ها و … در سرعت چرخش این پره ها تاثیر گذارند. دندانپزشک ها معمولا برای کنترل هوایی که وارد این دستگاه می شود از یک پدار استفاده می کنند تا بتوانند آن را کنترل کنند.

بیشتر بخوانید: ایرفلو دندانپزشکی چیست؟

شرایط نگهداری و افزایش عمر ایرموتور دندانپزشکی

این دستگاه به دلیل آنکه از ظرافت خاصی برخوردار است، بهتر است جهت نگهداری هرچه بهتر از آن می توانید از مواردی همچون موارد زیر استفاده کنید.

  • در صورتی که از فشار هوای نامناسب برای استفاده از ایرموتور ها استفاده کنید، ممکن است در عملکرد آنها اختلال ایجاد کنید. پس بهتر از مقدار فشار را بین 3 تا 3.5 بار نگهدارید که مقدار مناسب است.
  • دستگاه باید به درستی روغن کاری شود. در صورتی که به اشتباه روغن کاری آن را انجام دهید ممکن است ایرموتور قفل شده و دیگر کار نکند. این عمل باید یک بار قبل از قرار گرفتن در اتوکلاو و یک بار پس از استریل شدن انجام شود.
  • هندیس و آنگلی که روی دستگاه قرار می گیرند باید به درستی روی آن نصب شوند. در غیر این صورت ممکن است چرخ دنده های داخلی ایرموتور و هندپیس یا آنگل آسیب ببینند. همچنین باید حواستان باشد که این قطعه ها در حین کار وصل یا جدا نشوند.
  • همچنین باید به این موضوع نیز دقت داشته باشید که سرعت ایرموتور باید با سرعت هدنپیس هماهنگ باشد تا به آن ها آسیبی وارد نشود.

شرایط نگهداری و افزایش عمر ایرموتور دندانپزشکی

  • جهت استریل کردن ایرموتور باید حتما از اتوکلاو استفاده نمایید. در صورتی می خواهید آسیب جدی ای به توربین های ایرموتور وارد نشود باید این مهم را به خاطر داشته باشید که آنها را نباید در مواد ضدعفونی کننده قرار دهید.
  • در صورتی که تخلیه کردن هوای کمپرسور به موقع و به درستی انجام شود می تواند تاثیر بسیاری در سالم ماندن این دستگاه داشته باشد.
  • باید همواره مراقب باشید تا کوچک ترین ضربه ای به این موتور وارد نشود چرا که ایرموتور از ظرافت بالایی برخوردار است و در صورت وارد شدن کوچک ترین ضربه ای ممکن است دچار مشکل شود.
  • در صورتی که مجازی آب دستگاه دچار گرفتگی شود تنها باید با استفاده از سوند های مخصوص آن را برطرف کنید. بخاطر داشته باشید که در صورتی که از سوند های غیر استاندارد استفاده کنید ممکن است باعث ایجاد انحنا در دهانه ی مجاری هوا و یا آب شوید.
  • بهتر است که برای استفاده از توربین از فرز های پیچ و تاب دار استفاده نکنید چرا که این فرز ها دارای برش مناسبی نیستند و برای انجام کار باید با دست خود فشار بیشتری وارد کنید که این موضوع می تواند باعث آسیب دیدن بلبرینگ های کارتریج شوند و همچنین به دندان بیمار آسیب برسانند.

برند های مختلف ایرموتور دندانپزشکی

برند های مختلفی ایرموتور دندانپزکی را در انواع مختلف آن تولید می کنند. در ادامه به بررسی چند مورد از این برند ها می پردازیم:

برند های مختلف ایرموتور دندانپزشکی

  • سیکادا: این برند یکی از معروف ترین برندهای تولید کننده ی ایرموتور دندانپزشکی در بازار است که یک برند چینی است. کیفیت ایرموتور های دندانپزکی تولید شده توسط این برند بسیار با کیفیت است و یکی از مناسب ترین انتخاب های شما می تواند دستگاه های تولید شده توسط همین برند باشد که انواع مختلف آن را به قیمت های متنوعی در بازار ارائه می دهد. سرعت چرخش بهترین کیفیت دستگاه های این برند 22000 دور بر دقیقه می باشد.
  • مدرن: این برند نیز مانند سیکادا یک برند چینی است که دستگاه های تولید شده توسط آن دارای یک قسمت خارجی برای پاشش آب است. ایرموتور های دندانپزشکی این برند در سرعت های چرخش بین 20 تا 25 هزار موجود است.
  • گلدنت: دستگاه های تولید شده توسط این برند نیز چینی هستند که در دو نوع سوراخه تولید می شوند و سرعت چرخش این دستگاه ها بین 22 تا 27 هزار است.
  • A: ایرموتورهای دندانپزشکی این برند یکی از بهترین کیفیت ها را در میان رقبای خود دارد که در اتریش ساخته می شود. دستگاه های این برند دارای موتور قدرتمندی با توان 30 وات هستند که وزن بسیار کمی نیز دارند. همچنین دارای دو مدل 2 سوراخه و 4 سوراخه هستند.

این دستگاه دارای انواع مختلفی است که توسط برند های جهانی مانند سیکادا، مدرن و … تولید می شوند. در ادامه این مقاله از تجهیزات دندانپزشکی به بررسی این دستگاه پر کاربرد خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *