تجهیزات دندانپزشکی, اندو دندانپزشکی

اپکس لوکیتور چیست؟ کاربردها و طرز استفاده

اپکس لوکیتور چیست؟

اپکس لوکیتور چیست؟ چه استفاده هایی دارد؟ اپکس لوکیتور یا اپکس فایندر؟ آیا استفاده از اپکس لوکیتور مفید است؟ استفاده از این وسیله چه مزایایی دارد؟

سال های طولانی است که دندانپزشکان و متخصصان در این حوزه برای درمان های ریشه دندان از رادیوگرافی استفاده می کردند؛ آن ها داده های حاصل از رادیوگرافی دندان و ریشه را حتی با داشتن محدودیت های خاص خود، در ابتدا، زمان ترمیم و بعد از اتمام درمان برای بررسی کیفیت و دقت درمان به کار می گرفتند؛ اما همه متخصصان نیز می دانستند که داده های رادیوگرافی می توانست مشکلات خاص خود را ایجاد کرده و روند ترمیم دندان را برایشان سخت تر کند.

ممکن است شما هم تصاویر رادیوگرافی را مشاهده کرده باشید. این تصاویر به صورت 2 بعدی در اختیار دندانپزشک قرار می گرفت و ممکن بود روند تشخیص را با نشانه های نادرست، در مسیر اشتباهی قرار دهد. 

اما ورود دستگاه اپکس فایندر | اپکس لوکیتور (اپکس فایندر) به بازار را می توان نقطه عطفی در نظر گرفت که درمان‌های بالینی ریشه دندان را متحول کرد. در این مقاله از آوا دنتال به طور تخصصی به بررسی جامع دستگاه اپکس لوکیتور(اپکس فایندر) و اینکه اصلا اپکس لوکیتور چیست می پردازیم.

اپکس فایندر یا اپکس لوکیتور چیست؟

در این قسمت می خواهیم در مورد این صحبت کنیم که اصلا اپکس لوکیتور چیست. اپکس لوکیتور یا اپکس فایندر یک دستگاه الکترونیکی است که برای تعیین طول کانال ریشه استفاده می شود. این کار را با تعیین موقعیت سوراخ اپیکال و محل دقیق آن انجام می گیرد.

اپکس لوکیتور(اپکس فایندر) به عنوان ابزاری برای درمان و ترمیم ریشه دندان و در حوزه تعیین طول کانال ریشه مورد استفاده قرار می گیرد. می توان گفت که اپکس لوکیتور مکملی برای رادیوگرافی است که می تواند به طور دقیق تر طول کار در درمان ریشه دندان را مشخص کند. دندانپزشکان همچنین از اپکس فایندر برای موارد زیر نیز بهره می برند:

  • تعیین محل سوراخ آپیکال
  • تعیین اتصال سمنتودنتینال
  • تعیین انقباض آپیکال

اپکس لوکیتور یا اپکس فایندر چیست؟

استفاده از این دستگاه به این دلیل است که دندانپزشک نیاز دارد تا موقعیت راس یا نوک ریشه را مشخص کرده و از شکل دهی و تمیز کردن کامل فضای کانال اطمینان حاصل کند.

شما می توانید برای مشاهده بهترین مارک اپکس لوکیتور یا اپکس فایندر از مقاله های قبلی آوا دنتال بهره ببرید.

نحوه کار اپکس لوکیتور(اپکس فایندر)

بعد از اینکه متوجه شدید اپکس لوکیتور چیست، حالا برای اینکه بخواهیم در مورد نحوه کار اپکس لوکیتور یا همان اپکس فایندر صحبت کنیم ابتدا باید این موضوع را بدانید که اپکس ریشه دندان مقاومت خاصی نسبت به جریان الکتریکی دارد. به همین دلیل برای تعیین طول ریشه دندان از یک جفت الکترود بهره استفاده می کنند تا مقاومت الکتریکی اندازه گیری و نهایتا اپکس ریشه دندان پیدا شود.

یکی از الکترودها روی لب بیمار و دیگری با یک گیره مخصوص به فایل اندو وصل خواهد شد. زمانی که نوک فایل اندو با اپکس برخورد می کند، مدار کامل شده و پالس الکتریکی الکترود اول به دوم بدون مقاومت منتقل می شود.

نحوه کار اپکس لوکیتور(اپکس فایندر)

وقتی که مقاومت کاهش می یابد، جریان به صورت ناگهانی در مدار اپکس فایندر جاری می گردد. در این لحظه دستگاه به این صفر شدن مقاومت واکنش نشان می دهد. واکنش دستگاه هم معمولا می تواند یک آلارم یا بیپ صوتی، یک چشمک زدن چراغ و یا نمایش یک عبارت روی ال ای دی دستگاه می باشد.

برای تعیین طول کانال و همچنین مشخص کردن طول کارکرد مناسب باید به روش زیر عمل کنید:

  • فایل متصل به گیره اپکس فایندر را داخل کانال قرار دهید.
  • آنقدر گیره را فرو کنید تا دستگاه عدد صفر را نشان دهد. مقاومت صفر به معنی این است که گیره به اپکس رسیده است.
  • سپس گیره را کمی بالا ببرید تا عدد به 0.5 میلی متر برسد.

این حالت بهترین محل برای انجام مراحل ترمیم یا درمان ریشه دندان است.

انواع دستگاه اپکس لوکیتور

همانطور که گفتیم، ورود دستگاه اپکس فایندر به حوزه دندان و دندانپزشکی توانست کار بسیاری از اندوکاران و متخصصان در حوزه درمان ریشه دندان را تا حد زیادی راحت کند.

برای درمان صحیح کانال ریشه، لازم است طول نقطه کرونری coronary که به عنوان مرجع در راس ریشه دندان قرار دارد اندازه‌گیری شود. فرایندی که در دندانپزشکی به عنوان اندازه‌گیری conductivity شناخته می‌شود.

انواع دستگاه اپکس لوکیتور

دستگاه اپکس لوکیتور بر اساس موارد مختلفی به دسته های مشخصی طبقه بندی شده و شما با توجه به این موارد می توانید مورد نظر را انتخاب و خریداری کنید. برای خرید دستگاه اپکس فایندر | اپکس لوکیتور باید موارد زیادی را بررسی کنید. این دستگاه در 4 نسل تولید و در بازار عرضه شده است.

نسل اول اپکس لوکیتور

در سال ۱۹۷۴، o’neill در ۵۳ کانال ریشه، دقّت Apex finder از نوع نسل اوّل را مورد بررسی قرارداد و میزان موفقیت این دستگاه را ۸۳ % اعلام داشته است.

البته که این دستگاه معایب خاص خود را داشت. زمانی که در طول روند بررسی ریشه دندان، رطوبت وجود داشت(مانند خون، چرك و هیپوکلریت سدیم) دستگاه نمی توانست به درستی عمل کند. همچنین با وجود رطوبت ممکن بود که یک شوک الکتریکی خفیف به بیمار منتقل شود که اصلا خوشایند نیست!

این نسل نیاز به تنظیمات خاصی داشت که قبل از استفاده باید انجام می شد و این روند می توانست برای متخصص بسیار وقت گیر باشد. و البته مورد آخر نیز برای مشکلات این نسل، این است که در اثر ضعیف یا دشارژ شدن باطري، استریل کردن و یا گیر کردن فایل داخل کانال و کنده شدن عایق فایل، دقت دستگاه نیز پایین می‌آمد.

نسل دوم اپکس لوکیتور

نسل دوم از Apex locator ها بجای استفاده از مقاومت، از روش امپدانس single frequency استفاده می‌کنند. امپدانس به معنی ترکیبی از استفاده از مقاومت و خازن است و دامنه در این دستگاه به صورت سینوسی تعریف می شود. دقت Apex locator  در نسل دوم ۹۳ %  اعلام شد.

که البته در مقایسه با نسل اول، این دستگاه همچنان توانست محبوبیت خاص خود را جذب کند.

نسل سوم اپکس لوکیتور

این نسل از اپکس لوکیتور یا اپکس فایندرها شبیه نسل دوم‌اند با این تفاوت که به جای استفاده از مقاومت و خازن، برای تعیین فاصله از انتهای کانال و اندازه گیری طول کانال ریشه از فرکانس‌های چندگانه استفاده می‌کنند. این یونیت‌ها دارای ریزپردازنده‌های قوی‌تر بوده و قادر به پردازش محاسبات الگوریتمی هستند. بنابراین برخی از معایب نسل اول و دوم در این سری رفع شده بود.

نسل چهارم اپکس لوکیتور

و در آخر در نسل چهارم از Apex locator  ها دستگاهی بنام  bing 1020  به بازار عرضه شد که از دو فرکانس جدا از هم ۴۰۰ HZ و ۸ KHZ برای اندازه‌گیری Apex  دندان استفاده می‌کرد. براي برطرف نمودن مشکلات نسل اول و دوم شرکت‌های سازنده در سال ۲۰۰۲ نسل جدید این دستگاه‌ها را ارائه نمودند که سعی در حل مشکلات مطرح‌شده داشت.

می توان نحوه کار این نسل را به صورت زیر بررسی کرد.

جریان متناوب با فرکانس بالاتر در یک محیط بیولوژیک مانند بافت دندان، نسبت به فرکانس های پایین تر، روندی ساده تر است. باید این موضوع را دانست که در اپکس مقادیر امپدانس حداکثر اختلاف را دارند؛ بنابراین نسل چهار اپکس فایندر از این موضوع بره برد.

برخلاف مدل‌های قبلی، اپکس باب‌های جدید بر اساس امپدانس کار کرده و در حضور الکترولیت‌ها نیز به‌ درستی کار می‌کنند و دچار اختلال و خطا نمی شوند.

مزایای اپکس لوکیتور نسل جدید:

  • استفاده از امپدانس برای تعیین طول کانال ریشه دندان
  • عدم بروز خطا در صورت حضور الکترولیت ها
  • استفاده از نماهای شماتیک بر روی دستگاه برای راحتی کار تکنسین
  • سهولت و راحتی استفاده از این دستگاه برای بیمارانی که مشکلات خاصی دارند(مانند رفلکس تهوع، عدم تحمل فیلم، مشکلات خاص پزشکی)
  • نمایش تمام اطلاعات لازمی که رادیوگرافی نمی تواند نمایش دهد(مانند مواردي که فورامن آپیکال، لینگوالی یا باکالی قرار دارد)
  • تعيين محل اپكس اپيكالي به‌جای راديوگرافي

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم در مورد تمام مواردی که نیاز داشتید تا بدانید اپکس فایندر یا اپکس لوکیتور چیست، صحبت کردیم. همچنین تلاش بر این بود که به صورت هر چه تخصصی تر و راحت تر بتوانیم نحوه کار این دستگاه کارآمد را برای شما شرح دهیم. همانطور که دیدید، مدل های مختلفی از این دستگاه با دسته بندی های نسل 1 تا 4 ساخته و عرضه شد که هر کدام معایب مدل قبلی را برطرف می کرد.

در آینده نیز ممکن است شرکت های سازنده موارد دیگری را بررسی کرده و مدل های جدیدتر و بهتری را بسازند.

ممنون که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید. در صورتی که برای تجهیزات دندانپزشکی خود نیاز به یک مرکز و فروشگاه قابل اعتماد دارید، می توانید از سایت ما دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *