تجهیزات دندانپزشکی

اندو کراون چیست؟

اندو کراون چیست

یکی از روش هایی که برای ترمیم دندان می توان از آن استفاده کرد و همواره توسط دندانپزشکان ممکن است به بیمارانی که گرفتار پوسیدگی شدید دندان هستند، شود روش درمانی اندو کراون است.

اندو کراون به نوعی یک درمان برای دندان هایی است که هنوز درگیر عفونت نشده اند اما از پوسیدگی شدید رنج می برند می باشد که استفاده از آن باعث می شود دندان ها به شکل اول خود بازگشته و حتی از ظاهری بسیار طبیعی و زیبا برخوردار باشند. همچنین یکی از مهم ترین دلایل استفاده از آن این است که مقاومت دندان ها را بسیار بیشتر می کند و از آنها در برابر ضربه های مختلف محافظت می کند.

در ادامه این مقاله از مجموعه مقالات تجهیزات دندانپزشکی آوادنتال با ما همراه باشید تا به بررسی دقیق تر اندو کراون برای دندان های آسیب دیده بپردازیم.

اندو کراون چیست؟

اندو کراون یکی از روش های درمان دندان است که جایگزینی برای روش هایی مانند عصب کشی بوده و به صورت یک قطعه ی مصنوعی بر روی تاج دندان قرار می گیرد. از این روش برای بهبود دندان ها و مقاومت بیشتر آنها نیز استفاده می شود.

اندو کراون به دلیل آنکه داخل دندان پین نمی شود کمی نسبت به روش های دیگر پیچیده تر است و یک روش غیر تهاجمی محسوب می شود.

اندو کراون چیست

از این روش به عنوان جایگزینی برای کراون معمولی نیز استفاده می شود و برای دندان هایی مناسب تر است که قسمتی از آنها از دست رفته باشد و یا شکسته باشند. با استفاده از این روش می توانید از شکستن های مداوم دندان و ترمیم های مکرر آن جلوگیری کنید.

استفاده از اندو کراون بهتر است یا روکش دندان؟

اندو کراون روش درمانی برای ترمیمی دندان هایی است که پوسیدگی شدیدی دارند و نیاز به ترمیم فوری دارند تا به دندان ها و ریشه ی آنها آسیب بیشتری وارد نشود. استفاده از این روش در حدود 20 سال اخیر جز یکی از پرطرفدار ترین روش های درمان بوده و می توان گفت کاملا روش موفقی است.

اما مشکل اینجاست که اندو کراون تنها برای دندان های مولر قابل استفاده می باشد و نسبت به روکش دندان بسیار روش مناسب تری است. با این حال تنها دندان هایی که دچار عفونت ریشه نشده باشند و به اندو دندان نیازی نداشته باشند می توانند از آن استفاده کنند.

مزایای استفاده از اندو کراون چیست؟

استفاده از روش اندو کراون مزایای خاصی دارد که به دلیل داشتن همین مزایا بسیار پرطرفدار شده و هر روز افراد زیادی برای انجام اندو کراون به دندانپزشکی ها مراجعه می کنند. در ادامه به بررسی چند مورد از مزایای آن خواهیم پرداخت تا به این ترتیب بررسی کنیم دلیل این همه تقاضا برای اندو کراون چه چیزی است.

  • تقویت دندان: به دلیل موادی که در اندو کراون به کار رفته است استفاده از این روش می تواند تا حد زیادی مقاومت دندان را بالا ببرد و در برابر ضربه ها از دندان محافظت کند. همچنین بالا بردن مقاومت دندان یکی از مزیت های مهم انجام این کار می باشد.
  • فاقد نیاز استفاده از پین: برای ترمیم دندان با اندو کراون نیازی به استفاده از پین در دندان نخواهید داشت و این به تنهایی یکی از مهمترین مزیت های استفاده از اندو کراون می باشد چرا که برای انجام آن نیازی به ایجاد کردن هیچگونه حفره در داخل دندان نیست. به این ترتیب درد و مراقبت های بسیار کمتری نیاز خواهد داشت تا بتوانید مثل سابق از دندان خود استفاده کنید.
  • ظاهری زیبا و طبیعی: یکی از مزیت ها و دلایل انجام اندو کراون این است که ظاهری طبیعی و زیبا برای به دندان خواهد داد و می تواند بسیار شبیه دندان شما قبل از ترمیم شود تا برای دندان های دیگر مزاحمتی ایجاد نکرده و کاملا طبیعی باشد.

مراحل انجام اندو کراون

انجام اندو کراون شامل مراحل خاصی می شود که دکتر دندانپزشک شما باید به خوبی با آن ها آشنا باشد تا موفق شود دندان شما را به بهترین شکل ممکن با استفاده از اندو کراون ترمیم کند. پس بهتر است توجه داشته باشید که انتخاب دندانپزشکی ماهر و با تجربه برای انجام این کار می تواند بسیار در کیفیت و زیبایی آن موثر باشد.

مراحل انجام اندو کراون

این مراحل شامل موارد زیر می شود:

حذف باقی مانده ترمیم قدیمی و یا قسمت های اضافی دندان

مرحله ی اول برای انجام اندو کراون این است که در صورتی که دندان بیمار قبلا ترمیم شده باشد، دندانپزشک آنها را تراشیده و از بین ببرد تا به این صورت قسمت های آسیب دیده دندان را صاف کرده و از بین ببرد و فضای مناسب برای انجام ترمیم داخلی را فراهم سازد.

ایجاد ترمیم داخلی

در مرحله ی بعدی با استفاده از ماده کامپوزیت و یا سرامیک برای دندان پوسته ای ایجاد می شود تا به این صورت قسمت هایی از دندان که از دست رفته است ترمیم شود. این مرحله به ترمیم داخلی شناخته می شود.

ایجاد کراون

در نهایت آخرین مرحله، مرحله ی ایجاد کراون است. به این صورت که کراون ترمیم داخلی دندان را کاملا پوشش خواهد داد تا دندان مستحکم و مقاوم شود.

مراقبت های پس از اندو کراون

پس از انجام اندو کراون نیز مانند خیلی از درمان های دیگر دندان نیاز است تا کار هایی را انجام دهید که برای نگهداری از آن خوب است و به شما کمک می کند تا بتوانید سالها از دندان های ترمیم شده ی خود استفاده کنید.

یکی از این روش ها تمیز کردن دندان های خود به صورت منظم است. برای مثال شما باید همواره از مسواک و محصولاتی مانند نخ دندان و دهان شویه استفاده کرده و مصرف قند، نوشابه، انواع شیرینی، سیگار و … را تا حد امکان کم کنید تا به این ترتیب بتوانید به بهترین شکل ممکن از آنها مراقبت کنید.

نکته ی بعدی که در مراقبت های پس از اندو کراون مهم است مراجعه به دندانپزشک خودتان است. شما می توانید به صورت دوره ای به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا با بررسی و معاینه ی دندان ترمیم شده بتواند وضعیت آن را بررسی کرده و در صورت مشاهده ی هر گونه مشکل آن را هر چه سریع تر برطرف کند.

کلام اخر

اندو کراون روش درمانی است که با استفاده از آن می توانید دندان های خود را که دچار پوسیدگی شدید شده اند ترمیم کنید. هر چند این روش برای کسانی که دندان آنها دچار عفونت شده است توصیه نمی شود و باید به درمان عفونت بپردازند. اما از روش اندو کراون تنها می توان برای دندان های مولر استفاده کرد.

استفاده از این روش دارای مزایای بسیاری می باشد که اندو کراون را به یکی از محبوب ترین و راحت ترین روش های ترمیم دندان تبدیل کرده است. یکی از مزایای مهم استفاده از اندو کراون این است که مقاومت دندان ها را تا حد بسیاری بالا خواهد برد و در عین حال زیبا و دارای ظاهری طبیعی خواهد بود.

پس از استفاده از این روش مانند همه ی روش های درمانی دیگر باید از دندان های ترمیم شده به خوبی مراقبت کنید که یکی از روش های مراقبت از این دندان ها این است که استفاده از تنقلات، سیگار و انواع شیرینی را محدود کرده و به جای آن بیشتر از مسواک، نخ دندان و دهان شویه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *