دسته‌بندی نشده

بوی بد دهان – دلایل و راهکارهایی برای رفع آن

بوی بد دهان

بوی بد دهان به چه علت است؟ چرا دهان بو می دهد؟ چطور می توان بوی بد دهان را از بین برد؟ آیا اینکه دهان بوی بدی می دهد، می تواند نشانه ای برای بیماری باشد؟

یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که احساس کنید دهان شما بو می دهد و دلیل آن را هم نمیدانید. بوی بد دهان می تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی روابط روزانه شما تاثیرگذار باشد و در آن ها خلل ایجاد کند.

دلایل مختلفی مانند عفونت لثه ها، عفونت دندان ها، مشکلات گوارشی، مصرف برخی داروها، کم آبی بدن و خشک دهان، برخی بیماری های خاص و … می توانند مسبب این مشکل گردند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره به صورت تخصصی می توانید در ادامه این مطلب از آوا دنتال، مرجع خرید و فروش و قیمت تجهیزات دندانپزشکی همراه باشید.

چرا دهان بوی بد می دهد؟

بعضی از موارد یا نقص ها هستند که می توانند آسیب زیادی به روابط شما برسانند. اینکه کسی کمی افزایش داشته باشد یا اینکه رنگ پوستش با دیگران متفاوت باشد؛ اما این موارد اصلا اهمیتی در کیفیت روابط روزانه ندارند. این در حالی است که اگر دهان شما بوی بد بدهد، موردی است که می توانید آن را ریشه یابی و درمان کنید. و البته موردی است که می تواند در هنگام صحبت کردن، دیگران را آزار دهد.

چرا دهان بوی بد می دهد

البته باید گفت که اصلا نگران نباشید. دلایل این اتفاق متفاوت است و برای هر کدام هم راه حلی وجود دارد تا مشکلتان را حل کند. دلایل ایجاد بوی بد دهان شامل موارد زیر است:

  • خشکی دهان
  • مواد غذایی و رژیم های خاص
  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات مربوط به دهان

در ادامه با ما همراه باشید تا هر یک از این موارد را بررسی کنیم.

1. خشکی دهان

اولین موردی که می تواند با ایجاد بوی بد دهان مرتبط باشد، خشکی دهان است. خشکی دهان می‌تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود به دلیل کاهش تولید بزاق.

بزاق علاوه بر اینکه در مرطوب نگه داشتن دهان کمک می‌کند، دارای خواص ضد باکتریایی است که باکتری‌ها را که مسئول بوی بد دهان هستند، کنترل می‌کند. وقتی که تولید بزاق کاهش می‌یابد، باکتری‌ها در دهان افزایش می‌یابند و با تجزیه مواد غذایی باعث تولید ترکیبات نامطبوعی می‌شوند که بوی بد دهان را ایجاد می‌کنند.

علاوه بر این، خشکی دهان می‌تواند منجر به ایجاد محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها شود و همچنین موجب تجمع پلاک دندانی و التهاب لثه شود که هر دوی این موارد همچنین می‌توانند عامل ایجاد بوی بد دهان باشند.

همچنین اگر شما به سندروم خشکی دهان دچار شده اید، بهتر است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرده تا این مورد را برطرف کند.

2. مواد غذایی و بوی بد دهان

در بسیاری از موارد بوی بد دهان از مشکل خاصی نشات نمی گیرد و تنها دلیل آن این است که شما غذای بو داری خورده اید. برای مثال غذاهای حاوی مقادیر زیادی سیر و پیاز می تواند باعث بو گرفتن دهان شما شود که طبیعی است.

توصیه نمی کنیم که این مواد غذایی را از رژیم خود حذف کنید. فقط در این باره می توان گفت که بهتر است زمانی که جلسه مهمی دارید یا با فرد خاصی قرار ملاقات گذاشته اید یا مثلا وقت دندانپزشک دارید، این غذاها را نخورید تا شخص مقابل اذیت نشود.

بیشتر بخوانید: ریشه دندان چیست؟

3. مشکلات گوارشی

بوی بد دهان ممکن است ناشی از مشکلات گوارشی باشد. برخی از مشکلات گوارشی مانند تهوع، استفراغ، یا سوزش معده می‌توانند باعث ایجاد بوی نامطبوع دهان شوند. علاوه بر این، برخی از بیماری‌های گوارشی مانند زخم معده، گوارش بالا، یا عفونت‌های معده می‌توانند باعث تولید بوی بد دهان شوند.

مشکلات گوارشی

این مشکلات می‌توانند باعث تجمع مواد غذایی در دهان شده و در نتیجه باعث بوی بد دهان شوند. همچنین، برخی از بیماری‌های گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) می‌توانند باعث تغییر در عملکرد روده و هضم غذا شوند که ممکن است باعث تولید بوی بد دهان شوند.

به طور کلی، برقراری ارتباط بین مشکلات گوارشی و بوی بد دهان نشان می‌دهد که درمان مشکلات گوارشی می‌تواند به بهبود بوی دهان کمک کند و برعکس. در صورتی که شما مشکلات مربوط به بوی بد دهان و گوارش را تجربه می‌کنید، مشاوره با پزشک متخصص گوارشی می‌تواند به شما کمک کند تا علت مشکلات را شناسایی کرده و راه‌حل‌های مناسب را برای آنها پیدا کنید.

4. مشکلات مربوط به دهان

چهارمین دلیلی که می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود، مشکلات مربوط به دهان است. در این مورد چندین موضوع وجود دارد که تاثیرگذار است. این موارد عبارت اند از:

  • عفونت لثه و دندان: احتمالا شما هم بدانید که انواع عفونت ها چه در لثه باشند، چه در دندان ها، می توانند بوی بدی تولید کنند. هر چه مدت زمان باقیماندن عفونت در محل بیشتر باشد، بوی بدتر و شدیدتر تولید می شود. برای رفع آن به دندانپزشک مراجعه کرده و برای جلوگیری از آن این روند را به صورت دوره ای تکرار کنید.
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: زمانی که غذا می خورید، مقداری از این غذا در قیمت های مختلف دهان شما مانند فاصله بین دندان ها باقی می ماند که می تواند خراب شده و بوی بدی تولید کند. حتما روزی 2 بار مسواک بزنید که دندان های شما تمیز شوند و از نخ دندان برای تمیز کردن فاصله بین دندان استفاده کنید.

جمع بندی

موارد مختلف و متعددی می تواند علتی برای بوی بد دهان باشد و خبر خوب این است که با پیشرفت علم، دسترسی به روش های درمانی آن ها اصلا کار سخت و پیچیده ای نخواهد بود.

موارد زیادی می توانند این مشکل را برای شما ایجاد کنند که ما سعی کردیم در این مقاله در مورد مهمترین و رایج ترین آن ها صحبت کردیم. هر کسی حداقل یک بار در طول زندگی به این مشکل برمیخورد و در صدد رفع آن بر می آید.

موارد دیگری مانند مصرف آنتی بیوتیک ها و یا دخانیاتی مانند سیگار و قلیان نیز می تواند بوی بد دهان را تشدید کند که توصیه می شود از مصرف این موارد خودداری کنید.

ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *