تجهیزات دندانپزشکی

اصول نگه داری از توربین دندانپزشکی

اصول نگه داری از توربین دندانپزشکی

یکی از مهم ترین دستگاه های دندانپزشکی توربین است که به مراقبت مناسبی و زیادی نیاز دارد تا بتواند سالها برای شما کار کند. اما در صورتی که با اصول نگه داری از توربین دندانپزشکی آشنایی نداشته باشید ممکن است به زودی مشاهده گر خرابی زود هنگام این دستگاه شوید چرا که قسمت های مختلف این دستگاه دارای ظرافت خاصی هستند.

اما این اصول شامل چه مواردی است؟ آیا باید همه ی موارد اصول نگه داری از توربین دندانپزشکی را همزمان انجام دهیم یا تنها یک مورد کافی است؟

در ادامه این مقاله از مجموعه مقالات توربین دندانپزشکی آوادنتال با ما همراه باشید تا پاسخ سوال های بالا را دریافت کنید.

اصول نگه داری از توربین دندانپزشکی

توربین دندانپزشکی یکی از مهم ترین دستگاه های موجود در دندانپزشکی ها است که قطعات آن بسیار حساس بوده و نیاز است تا بتوانید از روش های مناسبی جهت نگه داری از این دستگاه استفاده نمایید. به این ترتیب می توانید از سالم بودن دستگاه اطمینان حاصل کرده و دیگر نگران خرابی زودهنگام دستگاه خود نباشید.

اصول نگه داری از توربین دندانپزشکی

اما اصول نگه داری از توربین دندانپزشکی به قسمت های مختلفی تقسیم می شود که باید همه ی آنها را رعایت کرده و کار های لازم را انجام دهید تا بتوانید از این دستگاه به خوبی مراقبت کنید. چرا که توربین جز دسته تجهیزات دندانپزشکی است که قیمت بالایی داشته و هزینه های آن بسیار زیاد است و به علاوه در صورت خراب شدن آن کار دندانپزشک نیز با مشکل مواجه خواهد شد. پس بهترین راه مراقبت از این دستگاه ارزشمند است تا بتوانید هر چه بیشتر طول عمر مفید این دستگاه را افزایش دهید.

در ادامه این مقاله به بررسی اصول نگه داری از توربین دندانپزشکی می پردازیم، پس با ما همراه باشید.

1. تنظیم فشار هوای یونیت بر روی 2.3 بار

تنظیم فشار هوای یونیت یکی از اصول نگه داری صحیح از توربین دندانپزشکی است. چرا که زمانی که فشار هوای یونیت بالا باشد ممکن است به دستگاه های دیگر آسیب برساند و باعث شود تا زودتر از موعد خراب شوند. در صورت بالا بودن فشار هوای یونیت ممکن است بلبرینگ های توربین دندانپزشکی دچار شکستگی شوند و به شفت و پروانه این دستگاه نیز آسیب وارد شود.

بهتر است که رگولاتور هوای یونیت سرویس شود تا با روشن و خاموش شدن کمپرسور هوا فشاری به این دستگاه وارد نشود و به یونیت نیز آسیب نرسد.

2. روغن کاری

گاهی روغن کاری توربین دندانپزشکی می تواند روشی بسیار موثر در سلامت این دستگاه باشد. روغن کاری کردن این دستگاه قبل و بعد قرار گرفتن آن در اتوکلاو می تواند به فیبر بلبرینگ های این دستگاه کمک کند تا در اثر گرمای شدید اتوکلاو خشک و خراب نشود. چرا که در صورت خشک شدن آنها هنگام چرخش دستگاه ممکن است آسیب شدیدی به آن برسد. و دچار اصطحکاک بیشتری شود. بعد از روغن کاری توربین دندانپزشکی قبل و بعد از قرار گرفتن در اتوکلاو، بهترین زمان برای روغن کاری این دستگاه پس از پایان روز کاری است.

3. عدم استفاده از فرز های غیر استاندارد

فرز هایی که غیر استاندارد هستند می توانند کار دندانپزشک را بسیار سخت تر کنند. زیرا در صورتی که فرز کند باشد دندانپزشک مجبور به فشار آوردن به دستگاه و دندان فرد می شود تا بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد اما ممکن است با این کار دندان فرد آسیب وارد کند و باعث خرابی کارتریج بلبرینگ توربین دندانپزشکی نیز می شود و برای تعمیر آن باید هزینه ی بسیاری پرداخت کنید.
همچنین عدم نصب صحیح فرز دستگاه و قرار دادن آن تا انتهای توربین نیز ممکن است باعث شود تا فرز خارج از مرکز محور خود بچرخد و در نتیجه باعث شکستن بلبرینگ و وارد شدن فشار زیاد به شفت یا سه نظام دستگاه شود.

4. بر طرف کردن مشکل گرفتگی مجاری آب و هوا

شما می توانید با استفاده از سوند مخصوص و یا فایل گرفتگی موجود در مجاری و مسیر های عبور آب و هوا را از بین ببرید. اما به خاطر داشته باشید در صورتی که از سوند و یا فایل غیراستاندارد استفاده کنید ممکن است باعث شوید تا در این مسیر ها انحراف بوجود بیاید و در نتیجه در خروجی مسیر آب پاشش آب به درستی انجام نشود.

5. جلوگیری از آسیب دیدن هد توربین دندانپزشکی

یکی دیگر از موارد اصول نگه داری از توربین دندانپزشکی این است که بسیار مراقب باشید تا به دستگاه به خصوص قسمت هد آن آسیبی وارد نشود و از آن در برابر هر گونه ضربه جلوگیری کنید. زیرا در صورتی که به هد دستگاه آسیب برسد عملکرد کل دستگاه مختل خواهد شد و کارتریج دستگاه نیز معیوب می شود.

6. نحوه استریل کردن توربین دندانپزشکی

استریل کردن دستگاه های دندانپزشکی یکی از مهم ترین کار هایی است که باید در راستای تمیز نگه داشتن محیط و جلوگیری از انتقال میکروب به بیماران و پرسنل انجام دهید. به همین دلیل این موضوع یکی از مهم ترین اصول نگه داری از توربین دندانپزشکی است که باید حتما آن را به درستی انجام دهید.

نحوه انجام استریل کردن توربین دندانپزشکی بهتر است با اتوکلاو انجام شود تا از پاکیزه شدن دستگاه اطمینان کامل حاصل کنید. برای این کار بهتر است ابتدا با روغن کاری دستگاه کار را آغاز کنید و سپس آن را درون بسته بندی مخصوص استریل قرار دهید.

نحوه استریل کردن توربین دندانپزشکی

نکته ی انجام این کار این است که بهتر است که فرز توربین نیز با آن در اتوکلاو قرار داده شود تا به این صورت این قطعه نیز تمیز شود. به این ترتیب کانکشن سه نظام نیز در اتوکلاو تمیز خواد شد.

نکته بعدی این است که به هیچ عنوان از مواد ضد عفونی کننده برای استریل کردن توربین دندانپزشکی استفاده نکنید. چرا که این کار می تواند به دستگاه آسیب وارد کند.

7. تخلیه هوای کمپرسور

کمپرسور یکی از دستگاه هایی است که به صورت مستقیم با توربین دندانپزشکی در ارتباط است. به همین دلیل یکی از اصول نگه داری از توربین دندانپزشکی این است که هوای کمپرسور را به صورت هفتگی تخلیه کنید. به علاوه باید فیلتر های هوایی را روی آن نصب کنید که توانایی جذب رطوبت را داشته باشند. به این صورت کمپرسور هوایی پاکیزه و خشک را وارد دستگاه های دیگر می کند تا از بروز هر گونه آلودگی جلوگیری کند.

کلام آخر

توربین دندانپزشکی یکی از مهم ترین دستگاه های موجود در هر دندانپزشکی است. این دستگاه به دلیل قیمت بالایی که دارد بهتر است به خوبی از آن مراقبت شده و اصول نگه داری توربین دندانپزشکی برای آن کاملا رعایت شوند. به این ترتیب می توانید سالها از این دستگاه استفاده کرده و طول عمر مفید آن را نیز افزایش دهید. برای انجام این کار باید از روش های مختلف استفاده کرده و همه ی آن ها را رعایت کنید تا بتوانید در نگه داری از این دستگاه با ارزش موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *