تجهیزات دندانپزشکی

آنگل دندانپزشکی چیست؟ کاربردها و انواع مختلف آن

آنگل دندانپزشکی چیست؟

آنگل دندانپزشکی یک وسیله مورد نیاز در مطب های دندانپزشکی است که می توان برای موارد مختلف از آن استفاده کرد. در این مقاله از آوا دنتال می خواهیم به صورت تخصصی بررسی کنیم که آنگل دندانپزشکی چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ و البته انواع مختلف آن در بازار کدام است؟

آنگل، هندپیسی است که بر روی ایرموتور وصل شده و در طول روند ترمیم دندان در موارد بسیار زیادی مانند برداشتن پوسیدگی های روی دندان، پرداخت، ترمیم دندان ها، پالیش دندان و … استفاده می شود. بر خلاف گذشته که تنها راه نجات از دندان دردها آزاردهنده، کشیدن دندان بود، این روزها با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ورودی ابزارهای نوین و کارآمد در این زمینه، دندانپزشک ها سعی می کنند تا جای ممکن به سمت کشیدن دندان نروند و فقط روی ترمیم دندان تمرکز می کنند.

همچنین اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر در مورد انگل دندانپزشکی را دارید می توانید از محصولات موجود سایت دیدن کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا این وسیله پرکاربرد و ضروری را با هم بررسی کنیم.

آنگل چیست؟

همانطور که می دانید، مطب های دندانپزشکی پر است از تجهیزات و وسایل مختلف که هر کدام از آن ها در موارد مختلفی استفاده می شود. دندانپزشک بر اساس نوع نیاز خود می تواند تصمیم بگیرد که چه وسایلی به کالکشن خود اضافه کند و چه وسایلی را نه.

اما در این بین موارد و تجهیزاتی هستند که وجود آن ها در هر مطب و کلینیک دندانپزشکی کاملا ضروری است و بدون آن متخصص نمی تواند ترمیم دندان را کامل کند. آنگل دندانپزشکی یکی از این وسایل است.

آنگل چیست؟

از این وسیله برای برداشتن پوسیدگی های دندان پس از تراشیدن آن، پروفیلاکسی در جرم گیری، انجام روند بروساژ، پرداخت و پالیش دادن و ده ها مورد دیگر استفاده می شود.

این وسیله هم مانند توربین قابلیت چرخندگی دارد و می تواند روی توربین نصب شده و سپس به شلنگ مخصوص یونیت متصل شود. پس از آن دندانپزشک می تواند از آنگل به درستی استفاده کند.

اجزای مختلف آنگل دندانپزشکی چیست؟

پس از آنکه به طور مفصل در مورد این موضوع صحبت کردیم که اصلا آنگل دندانپزشکی چیست، حالا وقت آن رسیده که در مورد اجزای مختلف این وسیله صحبت کنیم. اصلا آنگل از چه اجزایی تشکیل شده است؟ آیا قطعات مختلف آنگل قابل جداسازی یا تعویض هستند؟ هر کدام از قسمت های تشکیل دهنده آنگل برای چیست؟

اجزای مختلف آنگل دندانپزشکی چیست؟

آنگل های دندانپزشکی وسایلی هستند برای تراشیدن دندان و سپس خارج کردن پوسیدگی های داخل یا روی آن. بنابراین جزو موارد پرکاربرد و مهم در مطب به شمار می رود. بخش های مختلف این وسیله که باید بدانید، شامل موارد زیر است:

  • هد یا سر آنگل که دارای کارتریج است
  • یک ورودی و یک خروجی برای آب
  • پوسته های نگهداری آنگل
  • متحرک های انتقال نیرو
  • دنده های کارتریج
  • دنده های انتقال دهنده نیرو از شفت چاکدار به کارتریج

در ادامه می خواهیم تمام این موارد را بررسی کنیم.

1. هد یا سر آنگل

بخش اول آنگل دندانپزشکی، هد یا سر آنگل است. این بخش وظیفه دارد تا کارتریج را نگه دارد. متحرک و قابل تعویض است.

2. ورودی و خروجی آب

بخش دوم در آنگل دندانپزشکی، قسمت و مجرای ورودی و خروجی آب است. در برخی از مدل ها این قابلیت وجود ندارد. برای انتقال آب و پاشش آن یک دکمه روی دسته طراحی شده است یا اینکه مستقیم به یونیت وصل شود و دندانپزشک از پدال پایی برای پاشش آن استفاده کند.

3. پوسته های نگهداری آنگل

بخش بعدی که می توان آن را به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده آنگل ها در نظر گرفت، پوسته های نگهدارنده آنگل است. این بخش برای محافظت و نگهداری از آنگل به آن اضافه شده و در مدل های مختلف در بازار ممکن است جنس تشکیل دهنده این بخش تغییر کند؛ اما معمولا از آلومینیوم با کیفیت ساخته می شود.

4. متحرک های انتقال نیرو

متحرک های انتقال نیرو به طور غیر مستقیم کار موتور را می کنند. به این معنی که نیرو را از میکروموتور به هدر و سپس به فرز انتقال می دهند. این بخش برای چرخیدن کارتریج الزامی است.

5. دنده ها

و در نهایت جزء آخر آنگل دندانپزشکی را می توان دنده های آن نام برد. می توان گفت که دنده ها برای انتقال نیرو از شفت چاکدار به کارتریج هستند؛ دنده های کارتریج و دیگر دنده های تعبیه شده در آنگل، جزو قسمت های متحرک آنگل حساب می شود.

بیشتر بخوانید: کورتاژ لثه چیست؟

نوار رنگی انتهای آنگل به چه معنی است؟

زمانی که یک آنگل دندانپزشکی خریداری می کنید، ممکن است نوارهای رنگی انتهای آن را نیز دیده باشید و برای شما سوال پیش آمده باشد که این نوارهای رنگی به چه معنی است و برای چه کاربردی نصب شده است. خب در این قسمت قصد داریم این مورد را نیز بررسی کنیم.

نوار رنگی انتهای آنگل به چه معنی است؟

این نوارهای رنگی در واقع نشان دهنده و تعیین کننده نسبت دور ایرموتور به آنگل هستند.

  • نوار آبی: تبدیل و نسبت دور ایرموتور به آنگل 1 به 1 است.
  • نوار قرمز یا نارنجی: تبدیل و نسبت دور ایرموتور به آنگل 1 به 5 است.
  • نوار سبز: دور موتور کاهش می یابد و نسبت ها 2 به 1 ، 4به1 ، 10 به 1 ، 20 به 1 و 40 به 1 خواهد بود.
  • نوار مشکی: نسبت ها 22 به 1 ، 25 به 1 خواهد بود که از این آنگل ها بیشتر جهت جراحی و ایمپلنت کاربرد دارد.

شما می توانید بر اساس نیازی که دارید، هر یک از مدل های بالا را بررسی و خریداری نمایید. برای مثال هندپیس هایی که در روند جراحی دهان و دندان کاربرد دارد، دور ایرموتور به آنگل همیشه 1 به 1 است.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تمام موارد لازم را بیان کنیم تا شما بدانید آنگل دندانپزشکی چیست. همچنین در بخش های مختلف انواع کاربردها، طرز کار این وسیله مهم، اجزای تشکیل دهنده آنگل و رنگ ها و مدل های مختلف موجود در بازار را برای شما بررسی کنیم.

اگر قصد تجهیزات دندانپزشکی را دارید، می توانید از بخش مربوطه در سایت دیدن کرده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید تا کارشناسان آوا دنتال بتوانند اطلاعات لازم را به شما ارائه دهند.

ممنون که تا انتهای مطلب با ما همراه بودید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *