یونیت دندانپزشکی

خرابی های یونیت دندانپزشکی کدام است؟

خرابی های یونیت دندانپزشکی

خرابی های یونیت دندانپزشکی شامل چه مواردی است؟ عیب یابی یونیت ها به چه صورت انجام می گیرد؟ آیا یونیت ها خراب می شوند؟ مشکلات رایج ایجاد شده در یونیت دندانپزشکی را چطور می توان برطرف کرد؟

یونیت ها که در مطب یا کلینیک های مورد استفاده قرار می گیرند، شامل قطعات و اجزای مختلفی هستند که هر کدام از آن ها وظیفه ای بر عهده دارد. کار کردن همه آن ها در کنار یکدیگر می تواند هدف کلی یونیت را، که آسان کردن کار دندانپزشک است، محقق می کنند. حالا ممکن است هر یک از این اجزا به هر دلیلی خراب شود و خراب شدن آن روی عملکرد کلی دستگاه تاثیر منفی بگذارد؛ حتی در مواردی که آسیب زیاد باشد، می تواند استفاده از یونیت را برای متخصص غیر ممکن سازد. در چنین حالتی چه باید کرد؟

برای اینکه بتوانید در زمان خرابی و از کار افتادن یونیت بهترین تصمیم را بگیرید، باید با مشکلات احتمالی یونیت آشنا باشید. همچنین برای خرید یونیت دندانپزشکی نیز باید موارد و قطعات مهم دستگاه را شناخته و بررسی کیفیت آن ها را در دستور کار خود قرار دهید.

بنابراین مهم است که زمانی که در یونیت خود ایراد یا اختلالی مشاهده کردید، به طور اجمالی با مشکل آشنا بوده و بتوانید بهترین تصمیم را در لحظه اتخاذ کنید. در ادامه با این مقاله از آوا دنتال همراه باشید تا در مورد مشکلات و موارد احتمالی ایجاد شده در یونیت دندانپزشکی با هم صحبت کنیم.

چرا یونیت خراب می شود؟

ممکن است بارها این جمله را شنیده باشید که مهمترین عضو هر مطب یا کلینیک دندانپزشکی همان یونیت ها هستند که به عنوان مرکز اصلی آن جا به حساب می آیند. یونیت های دندانپزشکی مانند تمام وسایل و تجهیزات دیگر احتمال دارد به مرور زمان خراب شده و یا به هر علتی در عملکرد آن اختلال مشاهده شود. این عیب و ایرادات ایجاد شده می تواند مشکلات زیادی را برای دندانپزشک به دنبال داشته باشد.

چرا یونیت خراب می شود؟

برخی از مشکلات رایجی که بعد از گذشت زمان برای یونیت ها بوجود می آید، به  شرح زیر است:

  • سوختن برد و قطعات الکترونیکی یونیت
  • قطع نشدن آب توربین ها در زمان عدم استفاده از یونیت
  • خراب شدن موتور صندلی یونیت و عدم حرکت یونیت
  • خرابی در ساکشن یونیت و عدم مکش
  • خرابی و گرفتگی در شیر پنومات و کنترل بلوک ها
  • گرفتگی در فیلتر های ساکشن و آب و هوا
  • سوختگی چراغ یونیت
  • به هم خوردگی رگلاژ بازوی یونیت دندانپزشکی

زمانی که این موارد را مشاهده کردید، قطعا استفاده از یونیت سخت و یا غیر ممکن خواهد شد. اما چه مواردی باعث ایجاد این خرابی ها و مشکلات می شود؟ در ادامه در مورد برخی مواردی که باعث ایجاد خرابی های یونیت دندانپزشکی می شود، صحبت می کنیم.

1. نوسانات برق باعث ایجاد خرابی های یونیت دندانپزشکی

اولین موردی که می تواند باعث ایجاد خرابی های یونیت دندانپزشکی شود، نوسانات برق است. البته می توان این مورد را جزو مهمترین و رایج ترین علت ها نیز در نظر گرفت.

صندلی یونیت دندانپزشکی دارای اجزای الکتریکی و الکترونیکی حساسی است که بموقعیت برقراری ولتاژ‌ها و جریان‌های صحیح برای کارکرد صحیح نیاز دارد. نوسانات برق می‌توانند به عنوان یک ناپایداری در تامین برق از شبکه برق یا همچنین به علت نقص و یا خرابی در تجهیزات الکتریکی داخلی ساختمان باشند. این نوسانات می‌توانند به صورت ناگهانی و یا به صورت دائمی اتفاق بیفتند.

وقوع نوسانات برق می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باعث خرابی صندلی یونیت دندانپزشکی شود. به عنوان مثال نوسانات برق با ولتاژ بالا می‌تواند به صورت مستقیم به اجزای الکترونیکی صندلی یونیت وارد شده و باعث آسیب و خرابی در قطعات الکترونیکی و یا الکتریکی آن شود. همچنین می‌تواند باعث ایجاد گرمای زیاد در اجزای الکتریکی صندلی یونیت شده و باعث خرابی و سوختگی در این اجزا شوند.

نوسانات برق ممکن است باعث ایجاد نویز و اختلال در سیگنال‌های الکترونیکی صندلی یونیت شده و باعث کار نکردن صحیح آن شوند و عاملی برای ایجاد نقص در موتورها، سنسورها و سیستم‌های کنترلی صندلی یونیت شوند که باعث اختلال در عملکرد صحیح آن می‌شود.

به طور کلی، نوسانات برق می‌توانند به صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث خرابی صندلی یونیت دندانپزشکی شوند و باعث عدم امکان استفاده صحیح از این تجهیزات گردند. بنابراین، استفاده از تجهیزات محافظتی مانند ولتاژ‌نگهدارنده‌ها و استابلایزرها می‌تواند از خطرات ناشی از نوسانات برق جلوگیری کرده و صحت عملکرد تجهیزات الکتریکی را حفظ کند.

بیشتر بخوانید: اتوکلاو کلاس B چیست؟

2. عمر بالای صندلی یونیت

صندلی یونیت دندانپزشکی یک وسیله پیچیده و حساس است که برای استفاده طولانی مدت نیاز به نگهداری و تعمیرات منظم دارد. عمر بالای صندلی یونیت دندانپزشکی ممکن است باعث خرابی و کار نکردن آن شود. 

با گذشت زمان و استفاده مداوم، برخی اجزای صندلی یونیت ممکن است ساییده شده و فرسوده شوند. این ممکن است باعث ایجاد اختلالات در حرکت صحیح صندلی و یا در عملکرد سیستم‌های مختلف آن شود. قطعات الکتریکی و الکترونیکی صندلی یونیت ممکن است با گذشت زمان خراب شوند. این موضوع شامل موتورها، سنسورها، بردهای الکترونیکی و سیستم‌های کنترلی می‌شود.

عمر بالای صندلی یونیت دلیلی برای خرابی یونیت

صندلی یونیت دندانپزشکی معمولاً دارای سیستم‌های هیدرولیک و پنوماتیک برای حرکت و تنظیم ارتفاع و زاویه است. نقص در این سیستم‌ها می‌تواند باعث خرابی و کار نکردن صحیح صندلی شود.

به طور کلی، عمر بالای صندلی یونیت دندانپزشکی ممکن است باعث خرابی و کار نکردن آن شود؛ برای حفظ عملکرد صحیح و پایداری صندلی یونیت، نیاز به نگهداری دقیق و تعمیرات منظم توسط تکنسین‌های متخصص وجود دارد.

3. کیفیت پایین هوا و آب ورودی به یونیت

و اما مورد آخر که می تواند باعث ایجاد خرابی های یونیت دندانپزشکی گردد، کیفیت پایین هوا و آب ورودی به صندلی می باشد.

هوا و همچنین آب در کل سیستم عملکردی یونیت تاثیر مستقیم دارد. در مورد کیفیت پایین این ماده ها و تاثیر این 2 بر کارکرد یونیت، می توان مطالب زیر را بیان کرد:

  • وجود املاح و رسوبات در آب ورودی به یونیت: رسوب و املاح زیاد در آب باعث خرابی زود هنگام در یونیت و قطعات برنجی آن می شود. برای رفع و یا جلوگیری از آسیب حاصل از این مورد می توانید از دستگاه دیونایزر استفاده کنید تا آب ورودی را تصفیه کرده و از ورود املاح و رسوب های آن به قطعات مختلف یونیت جلوگیری کند.
  • کیفیت پایین هوای ورودی به یونیت: کمپرسورهایی که با روغن کار می کنند و روی یوینت های قدیمی تعبیه می شدند، می توانستند قطعات و اجزای یونیت و هندپیس های آن را خراب کنند. بهترین راهکار برای جلوگیری از این مشکل، استفاده از کمپرسورهای بدون روغن است.

جمع بندی

همانطور که مطالعه کردید، خرابی های یونیت دندانپزشکی می تواند عوامل مختلفی داشته باشد که لازم است هر کدام در زمان مناسب خود برطرف شوند. مواردی مانند نوسانات برق، نامساعد بودن آب یا هوای ورودی به یونیت و همچنین عمر بالای صندلی می تواند موارد رایجی باشد که سبب بروز برخی مشکلات رایج در عملکرد یونیت خواهد شد.

اگر قصد خرید تجهیزات دندانپزشکی، از جمله یونیت ها را دارید، باید به مورا مختلفی توجه کنید که بتوانید مدت زمان بیشتری را بدون مشکل از صندلی استفاده کنید.

ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *