تجهیزات دندانپزشکی

لایت کیور دندانپزشکی چیست؟ انواع دستگاه لایت کیور

لایت کیور دندانپزشکی چیست

اگر می خواهید بدانید “لایت کیور دندانپزشکی چیست؟”، این مقاله مخصوص شما نوشته شده است!

لایت کیور دندانپزشکی، همانطور که از اسمش پیداست دستگاهی است که در زمینه ترمیم و زیبایی دندان های پوسیده مورد استفاده قرار می گیرد و به کمک اشعه های بنفش می تواند مواد ترمیمی را سفت کند؛ نام این دستگاه از 2 کلمه Light به معنی نور و Cure به معنای درمان تشکیل می شود که می توان معادل فارسی آن را با عنوان نور درمانی معرفی کرد.

لایت کیور به عنوان یکی از بهترین ابزار و تجهیزات دندانپزشکی شناخته می شود که می توان آن را رقیب آمالگاتور نیز معرفی نمود. احتمالا شما هم در چند سال اخیر با مراجعه به دندانپزشکی این وسیله مشاهده کرده باشید. لایت کیور دندانپزشکی یک دستگاه تفنگی شکل است که یک پلیت قرمز رنگ برای دید بهتر و آسیب نرسیدن به چشم دندانپزشک تعبیه شده است. این دستگاه نوری بنفش را ساطع می کند که باعث سفت شدن کامپوزیت نوری داخل دندان شما می شود.

در این مقاله از آوا دنتال می توانید تمام چیزی که باید در رابطه با لایت کیور بدانید، با هم به صورت تخصصی بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

لایت کیور چیست و طرز کار آن به چه صورت است؟

همانطور که در بخش قبلی ذکر کردیم، از لایت کیور دندانپزشکی برای سفت و محکم کردن کامپوزیت نوری مورد استفاده قرار می گیرد. در سال های اخیر از مدل کامپوزیت هایی برای پر کردن حفره دندان شما استفاده می شود که خمیری شکل است و با دریافت نور مناسب، سفت می شود. به این سری کامپوزیت های خمیری مانند، کامپوزیت نوری می گویند.

و حالا در مورد طرز کار لایت کیور:

موادی که در لایت کیور برای ساطع کردن اشعه بنفش کاربرد دارند، حاوی آلفا دی کتون هستند. این ماده به عنوان آغاز کننده مورد استفاده قرار می گیرد. به این معنی که اشعه حاوی آلفا دی کتون با شدت و دامنه خاصی به محل تابیده می شود. به این ترتیب پروسه سفت سازی کامپوزیت آغاز می شود.

نکته حائز اهمیت در این مورد این است که نور لایت کیور طیف مشخص شده ای دارد و در هر بار استفاده فقط می تواند تا یک لایه اثر کند.

در طول استفاده از لایت کیور، دندانپزشکان باید 2 مورد را در نظر بگیرند:

  • تغییر رنگ دندان در صورت استفاده نادرست از لایت کیور
  • سفت شدن سریع کامپوزیت و عدم امکان تغییر شکل آن داخل حفره

قدرت نفوذ نور لایت کیور در کامپوزیت فقط 2 میلی متر است. بنابراین دندانپزشکی باید کامپوزیت را لایه لایه در حفره قرار دهد و در هر بار قرار دادن خمیر در دندان، از 25 الی 30 ثانیه نور آن استفاده کند تا سفت شود. در هر بار قرار دادن یک لایه کامپوزیت در دندان، نباید ضخامتی بیشتر از 2 میلیمتر داشته باشد.

لایت کیور چیست و طرز کار آن به چه صورت است؟

انواع لایت کیور دندانپزشکی

لایت کیور دندانپزشکی به عضوی جدانشدنی در مطب های متخصصین دندانپزشک تبدیل شده و انواع مختلفی از آن در بازار وجود دارد که با توجه به نیاز خود می توانید تهیه نمایید. لایت کیورهای دندانپزشکی شامل 2 مدل اصلی و رایج هستند:

  • لایت کیور هالوژن
  • لایت کیور LED

با اینکه استفاده از لایت کیور هالوژن بسیار بیشتر از LED است و می توان گفت لامپ هالوژن رایج تر است، اما ال ای دی ها برخی خصوصیات مفید دارند که می توانید آن ها را به عنوان نقاط قوت این مدل ها در نظر بگیرید. در ادامه قصد داریم در مورد این 2 مدل به صورت کامل صحبت کنیم.

انواع لایت کیور دندانپزشکی

لایت کیور هالوژن

لایت کیور هالوژنی دارای قدرت بیشتری نسبت به مدل دیگر است؛ این مدل می تواند طول موج گسترده ای از 400 تا 500 نانومتر را تولید کند. البته این مورد را در نظر بگیرید که مدل هالوژنیک به دلیل قدرت بالایی که دارد، گرمای زیادی نیز تولید می کند و برای کنترل این گرما و جلوگیری از انفجار باید فن خنک کننده یا کمپرسور هوا باشد. برای کنترل دما رفلکتورها نیز دسته های انرژی را از مسیر هدایت نور عبور می دهند.

لایت کیورهای هالوژنی دارای قدرت تابش متفاوتی هستند و می تواند از ۱۰۰ میلی‌وات بر سانتی‌متر مربع تا ۳۰۰۰ میلی‌وات بر سانتی‌متر مربع متفاوت باشد. همین امر باعث شده دندانپزشک ها بتوانند از تابش های متفاوتی بر اساس نیاز خود بهره ببرند.

لایت کیور هالوژنی از ۸ قسمت مختلف تشکیل شده که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها مدار الکترونیکی است. این مدار در کنترل جریان نور نقش ویژه ای ایفا می کند.

لایت کیور LED

قدرت لایت کیور LED به نسبت مدل دیگر کمتر است و همین امر موجب شده است تا نیازی به خنک کننده نیز نداشته باشد. زیرا قدرت کمتر اشعه تابشی باعث ایجاد گرمای کمتری نیز می شود. طول موج ایجاد شده توسط این مدل در بازه کوچک 400 تا 410 نانومتر قرار دارد. لامپ های LED فضای کمتری نیز اشغال می کنند.

در 10 سال اخیر، شرکت های سازنده به ساخت لایت کیورهایی با لامپ LED روی آورده اند و توانسته اند با کمی تحقیق و توسعه نور ساطع شده توسط این مدل را حاوی تمام مزیت های نور فرابنفش و بدون ضرر برای بدن انسان کنند.

نور تولید شده توسط لایت کیور دندانپزشکی فقط نور مرئی آبی رنگ است و اصلا ماورابنفش و لیزر نمی باشد. در نتیجه برای بیمار هیچ ضرری نخواهد داشت.

تفاوت لایت کیور با آمالگاتور

در قسمت های آغازین این مقاله ذکر کردیم که لایت کیور دندانپزشکی را می توان به عنوان جایگزینی برای آمالگاتورها در نظر گرفت. اما هنوز هم بسیاری افراد بر این باورند که شباهت های بسیاری بین این دو وجود دارد و می توان از آمالگاتور برای سفت کردن کامپوزیت نوری(خمیری) استفاده کرده و آن را جایگزین لایت کیور نمود. اما این باور اشتباه است!

دستگاه آمالگاتور فقط برای آمالگام دندانی کاربرد دارد و لایت کیور نیز برای ترمیم های کامپوزیتی طراحی شده است.

تفاوت دیگر این 2 دستگاه در مدت زمان مورد استفاده برا یسفت کردن ماده داخل دندان است. به طور معمول آمالگاتور به مدت زمان بیشتری برای سفت کردن و حالت دادن آمالگام دندانی نیاز دارد. برای بررسی بیشتر این بخش می توانید مقاله “آمالگاماتور چیست؟” را بخوانید.

تفاوت لایت کیور با آمالگاتور

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم در مورد تمام موارد لازم برای لایت کیور را با شما مطرح کنیم تا در صورتی که نیاز به خرید لایت کیور دندانپزشکی دارید، بتوانید با اطلاعات بیشتری خریدتان را انجام دهید.

در صورتی که در این موضوع یا موارد دیگر نیاز به راهنمایی یا مشورت دارید، می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید تا  قیمت تجهیزات دندانپزشکی را بدانید و همچنین با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *